Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Styrdokument, yrkesdidaktik och bedömning
Engelsk benämning
Curriculum, vocational didactic and assessment
Kurskod
UV207D
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för yrkeslärarprogrammet
Fastställandedatum
2020-04-27
Gäller från
2020-08-31
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: UV201D Sociala relationer, demokrati och pedagogiskt ledarskap (genomgången) eller UV206D Sociala relationer, konflikthantering och pedagogiskt ledarskap (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i yrkeslärarexamen.
I kursen ingår 15 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om lärande och yrkesdidaktik samt om bedömning, betygsättning, handledning och kvalitetssäkring i relation till gällande styrdokument i gymnasieskolan/vuxenutbildning. Studenten ska också utveckla sin förmåga att skapa och utvärdera inkluderande lärandesituationer. Vidare ska studenten utveckla förmågan att granska och använda olika resurser för lärande, inklusive digitala resurser.
Innehåll
Kursens huvudtema är styrdokument, yrkesdidaktik och bedömning utifrån en vetenskaplig grund med särskild betoning på ungas och vuxnas kunskapsutveckling. Fokus i kursen ligger på yrkeslärarprofessionens centrala kunskapsområden med koppling till teorier om lärande, didaktik och bedömning. Studenten arbetar med skolans styrdokument, tolkning av mål, centrala innehåll och kunskapskrav samt planering av lärandesituationer med olika val av resurser för lärande till exempel läroböcker, yrkesinstruktioner, film och andra medieformer. I kursen utvecklar studenten ett mångsidigt formativt och summativt bedömningsunderlag. Studenten bekantar sig också med olika modeller för pedagogisk utvärdering.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• redogöra för olika synsätt på kunskap, lärande och elever såsom det uttrycks i styrdokument samt relatera detta synsätt till aktuell forskning i yrkesämnet och den kommande yrkesutövningen
• välja och analysera resurser för lärande och bedömning i utformningen av lärandesituationer med utgångspunkt i teorier om lärande, styrdokument, ungas och vuxnas förutsättningar och behov
• skapa förutsättningar för alla elever att i undervisningen lära och utvecklas i relation till läroplan och ämnesplaner med stöd i didaktisk teori och metodik
• diskutera samband mellan vardagsspråk och yrkesspecifikt språk
• använda och kritiskt granska olika former av bedömningsunderlag samt kunna synliggöra och kommunicera elevers lärande och kunskapsutveckling i relation till styrdokumenten, yrkesämnet och fördjupade kunskaper i bedömning och betygsättning.
• söka vetenskapliga publikationer inom ett yrkesdidaktiskt område
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuellt arbete, grupparbeten, diskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med andra kursdeltagare och lärare genom att aktivt bidra med erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade kunskapsutbyten och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1. Skriftlig text (Paper), 5 hp
Prov 2. Skriftlig text (Paper), 5 hp
Prov 3. Skriftlig och muntlig presentation (Paper and oral presentation), 5 hp
Samtliga mål finns med i alla examinationer.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på två av tre prov.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bjørndal, Cato R. P. (2005). Det värderande ögat: observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning. Stockholm: Liber.
Dysthe, Olga (1996). Det flerstämmiga klassrummet. Lund: Studentlitteratur.
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2010). Språkinriktad undervisning:en handbok. Stockholm: Hallgren & Fallgren
Hattie, John (2012). Synligt lärande för lärare. Stockholm: Natur & Kultur.
Henning Loeb, Ingrid & Korp, Helena (red.) (2012). Lärare och lärande i yrkesprogram och introduktionsprogram. Lund: Studentlitteratur.
Korp, Helena (2011). Kunskapsbedömning – hur, vad och varför. Skolverket. (Tillgänglig via internet)
Köpsén, Susanne (red.) (2014). Lära till yrkeslärare. Lund: Studentlitteratur
Larsson, Staffan (2013) Vuxendidaktik: fjorton tankelinjer i forskningen om vuxnas lärande. Stockholm: Natur och Kultur (243 s)
Lindström, Lars; Lindberg, Viveca & Pettersson, Astrid (2011). Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholms Universitets förlag, 2:a uppl.
Långström, S, Viklund, U. (2010) Metoder – undervisning och framträdande. Lund, Studentlitteratur. (192 s)
Skolinspektionen (2013). Gymnasial lärlingsutbildning. En kvalitetsgranskning av gymnasial lärlingsutbildning. Kvalitetsgranskningsrapport 2013-06-10.
Skolinspektionen (2011). Arbetsplatsförlagd utbildning i praktiken - en kvalitetsgranskning av gymnasieskolans yrkesförberedande utbildningar. Kvalitetsgranskning, rapport 2011:2.
Skolverket (2014). Arbetsplatsförlagt lärande, apl. Lathund. (Tillgänglig via internet) (11 sidor)
Skolverket (2011). Bedömning i yrkesämnen – dilemman och möjligheter. Stödmaterial. (Tillgänglig via internet)
Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter. (Tillgänglig via internet)
Stödmaterial. Tillgänglig på internet.
Skolverket (2012). Systematiskt kvalitetsarbete – för skolväsendet. Allmänna råd med kommentarer. (Tillgänglig via internet)
Skolverket (2011). Läroplan för gymnasieskolan. Stockholm: Skolverket.
Skolverket (2017) Läroplan för vuxenutbildning. Stockholm: Skolverket
Tedgård, Nils-Eric (2010). Aktiva lärare – Utvecklingssamtal i skolan. Stockholm: Liber.
Dessutom tillkommer artiklar och sammanställt material samt referenslitteratur inom olika yrkesdidaktiska områden som väljs i samråd mellan studenter och lärare.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).