Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Omsorg, sociala relationer och ledarskap
Engelsk benämning
Care, Social relations and Leadership
Kurskod
UV206A
Omfattning
12 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för förskollärarprogrammet
Fastställandedatum
2022-05-24
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen ingår 12 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Syftet är att studenten ska utveckla kunskaper om pedagogiskt ledarskap som bygger på ett omsorgsetiskt förhållningssätt.
Innehåll
I kursen studeras omsorg, sociala relationer och ledarskap i förskola utifrån ett omsorgsetiskt perspektiv. Det förs resonemang kring normer och förväntningar på det delade ansvaret för barns omsorg och fostran. Under kursens gång identifieras etiska dilemman som förskolläraren kan ställas inför i sitt uppdrag. Den omsorgsetiska teorin används sedan för att förstå och tolka förskollärarens ledarskap i relation till dessa dilemman. Olika tänkbara lösningar diskuteras och värderas utifrån olika aktörers perspektiv. Inom ramen för akademisk literacy ges studenten en introduktion till skrivande och textbygge inom den vetenskapliga genren.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. kommunicera och resonera kring etiska dilemman i förskolan
2. redogöra för begreppet ledarskap utifrån ett omsorgsetiskt perspektiv
3. resonera om sociala relationer i förskolan med betoning på normer och förväntningar på det delade ansvaret för barns omsorg och fostran
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av enskilt arbete och grupparbete, responsarbete, seminarier, workshops samt föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1: Gestaltning (Performance), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1. (Betygsskala U/G)
Prov 2: Skriftlig examination (Written Exam), 8 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3. (Betygsskala U/G/VG)
För betyget Väl godkänt på kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter. (2009). Stockholm: UNICEF Sverige (64s.) (tillgänglig på internet)
Colnerud, Gunnel (2006). Nel Noddings och omsorgsetiken. Utbildning & Demokrati 15(1), 33-41 (8 s.) (tillgänglig på internet)
Noddings, Nel (2016). Philosophy of Education. Philadelphia: Westview Press (kap. 12) (22 s.)
Noddings, Nel (2012). Language of care ethics. Knowledge Quest, 40(4), 52-56 (5 s.) (tillgänglig på internet)
Rantala, Anna (2016). Snälla du! Kan du sätta dig? Om vägledning i förskolan. Umeå: Umeå universitet (kap. 4 och 8) (30 s.) (tillgänglig på internet)
Riddersporre, Bim & Bruce, Barbro (2016). Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund. Stockholm: Natur & Kultur (281 s.)
Riddersporre, Bim & Stier, Jonas (2021). Förskollärarens pedagogiska ledarskap. Lund: Studentlitteratur AB. (136 s.)
Tallberg Broman, Ingegerd & Harju, Anne (red.) (2013). Föräldrar, förskola, skola. Om makt, mångfald och möjligheter. Lund: Studentlitteratur (kapitel 6 och 10, 40 s)
Litteratur kan tillkomma i samband med kursstart.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).