Kursplan hösten 2018
Kursplan hösten 2018
Benämning
Omsorg, sociala relationer och ledarskap
Engelsk benämning
Care, Social relations and Leadership
Kurskod
UV206A
Omfattning
12 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2018-06-14
Gäller från
2018-09-03
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen ingår 12 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap om etiska aspekter av ledarskap och omsorg i förskola, samt förmåga att reflektera över normer i förhållande till sociala relationer.
Innehåll
Inom kursen studeras sociala relationer och ledarskap i förskola utifrån ett omsorgsetiskt perspektiv. Normer avseende omsorg och fostran identifieras och problematiseras i relation till det delade ansvaret för barns omsorg och fostran. Inom ramen för akademisk literacy ges studenten en introduktion till skrivande inom den vetenskapliga genren.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kommunicera och problematisera omsorgsetiska dilemman i förskolan
- redogöra för och problematisera sociala relationer i förskolan med betoning på normer och förväntningar på det delade ansvaret för barns omsorg och fostran
- redogöra för begreppet ledarskap utifrån ett omsorgsetiskt perspektiv
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av enskilt arbete och grupparbete, responsarbete, seminarier, workshops samt föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1: Gestaltning (Performance), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Skriftlig examination (Written Exam), 8 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3.
För betyget Väl godkänt på kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bergman, Roger (2004). Caring for the ethical idea: Nel Noddings on moral education. Journal of Moral Education, 33:2, pp 149¬-162 (13 s) Tillgänglig på: https://philpapers.org/rec/BERCFT
Hellman, Anette (2013). Vardagsliv på förskolan ur ett normkritiskt perspektiv. Stockholm: Liber (146 s)
Johansson, Eva (2001). Små barns etik. Liber: Stockholm (192 s)
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur (242 s)
Noddings, Nel (2012) Philosophy of Education. Philadelphia: Westview Press (kap 1, 2, 8 & kapitlet Feminism, Philosophy, and Education) (90 s)
Riddersporre, Bim & Bruce, Barbro (2016). Omsorg i en förskola på vetenskaplig grund. Stockholm: Natur & Kultur (281 s)
Tallberg Broman, Ingegerd & Harju, Anne (red) (2013) Föräldrar, förskola, skola. Om makt, mångfald och möjligheter. Lund: Studentlitteratur (egenvalt kapitel om ca 20 s)
Ytterligare källor kan tillkomma vid kursstart.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).