Kursplan hösten 2013
Kursplan hösten 2013
Benämning
Styrdokument, yrkesdidaktik och bedömning
Engelsk benämning
Curriculum, vocational didactic and assessment
Kurskod
UV204D
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2012-08-21
Gäller från
2012-09-03
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV201D Sociala relationer, demokrati och pedagogiskt ledarskap (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i yrkeslärarexamen.
I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper om lärande och yrkesdidaktik samt fördjupade kunskaper om bedömning och betygsättning i relation till gällande styrdokument och de krav som ställs i den kommande yrkesutövningen. Här ingår att utveckla ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare. Studenterna ska också utveckla sin förmåga att skapa lärande och utvecklande situationer för alla elever. Vidare ska studenterna utveckla förmågan att granska och använda olika resurser för lärande, även digitala medier.
Innehåll
Kursens huvudtema är styrdokument, yrkesdidaktik och bedömning utifrån en vetenskaplig grund. Fokus i kursen ligger på yrkeslärarprofessionens centrala kunskapsområden med koppling till teorier om lärande. I kursen behandlas ungas och vuxnas kunskapsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv. Studenterna arbetar även med skolans styrdokument, tolkning av mål, design av lärandesituationer samt olika resurser för lärande. I kursen behandlas vidare olika former för bedömning och utvärdering av lärande, i såväl formativt som summativt syfte. Studenterna skapar och genomför lärandesituationer som kopplas till styrdokument, yrkesdidaktik, det ämnesspecifika språket och ett första- och andraspråksperspektiv. Ytterligare exempel på yrkesdidaktik och bedömning hämtas från forskning, dokumentärfilm, spelfilm och andra medieformer. Inom kursen arbetar studenterna med att utveckla och utvärdera undervisning där elevernas lärande är centralt. De undersöker och värderar olika didaktiska tillvägagångssätt och relaterar dessa till yrkesdidaktisk forskning och den kommande yrkesutövningen. Studenterna undersöker och jämför olika typer av resurser för lärande, till exempel läroböcker, yrkesinstruktioner, film och andra medieformer. Relevanta och motiverade urval av resurser görs som kopplas till yrkesområdet. Teoretiskt behandlas forskning om design av lärandesituationer, lärande och utveckling samt olika former av läromedel och bedömning. I kursen skapar studenterna ett mångsidigt bedömningsunderlag, formativt som summativt, genom att på olika sätt använda observation och dokumentation av elevers multimodala kunskapsprocesser. Detta kan exempelvis ske genom att studenten skapar och värderar en bedömningsmatris i sitt ämne som motiveras utifrån teorier om lärande bedömning. Inom kursen relateras till den verksamhetsförlagda utbildningen och den kommande yrkesverksamheten med lektionsexempel, utvecklingssamtal samt skriftliga omdömen. Studenterna gör ett urval som iscensätts och analyseras.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva synsätt på kunskap, lärande och elever såsom det uttrycks i styrdokument samt relatera detta synsätt till aktuellt yrkesämne och den kommande yrkesutövningen
- genomföra, motivera och analysera utformning av lärandesituationer med utgångspunkt i teorier om lärande, styrdokument, ungas och vuxnas förutsättningar och behov samt krav i yrkesutövningen
- analysera, diskutera och ta ställning till didaktikens centrala frågor – vem, vad, varför och hur - med utgångspunkt i teorier om lärande, ämnesplan, yrkesämne samt ungas och vuxnas förutsättningar och behov
- diskutera samband mellan det ämnesspecifika språket och ungas och vuxnas kunskapsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv
- välja, värdera och granska resurser för lärande och bedömning, även digitala medier, i relation till yrkesområdet samt till elevers kunskaper och erfarenheter
- använda, kritiskt granska och utveckla olika former för bedömning och utvärdering i relation till styrdokument, yrkesområde och teoretiska perspektiv samt beskriva den egna utvärderings-, bedömnings- och betygsättningspraktiken
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuellt arbete, grupparbeten, diskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med andra kursdeltagare och lärare genom att aktivt bidra med erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Presentation av aktuell yrkesrelevant forskning som innehåller a) beskrivning av en artikel eller avhandling om lärande och yrkesdidaktik; b) identifiering av forskningsfrågor, metodval och resultat; c) respons på en annan students motsvarande presentation. Responsen konstrueras utifrån bedömningskriterier för uppgiften. (Lärandemål, 1, 2, 3)
Presentation av en lokal pedagogisk planering med fokus på det ämnesspecifika språket samt ungas och vuxnas kunskapsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv. Planeringen kan gälla exempelvis ett undervisningsmoment eller ett tema som baseras på analys av styrdokument, elevers språkutveckling samt forskning om pedagogik och yrkesdidaktik. Relevanta och motiverade urval av resurser för lärande (exempelvis läroböcker, yrkesinstruktioner, film och andra medieformer) görs med koppling till yrkesområdet. Den pedagogiska planeringen demonstreras och diskuteras i grupp med hjälp av flera olika medieformer. Innehållet motiveras utifrån olika didaktiska perspektiv i anknytning till yrkesutövningen. I samband med presentationen ansvarar gruppen för en diskussion kring samband mellan det ämnesspecifika språket, ungas och vuxnas kunskapsutveckling ur ett första- och andraspråksperspektiv samt de yrkesdidaktiska konsekvenserna. (Lärandemål 1, 2, 3, 4, 5)
Paper med självbedömning (ca 6 s.) skrivs individuellt och innehåller a) formativ och summativ bedömning genom att studenten skapar och värderar en bedömningsmatris i sitt ämne utifrån styrdokument och teorier om lärande bedömning; b) observation och dokumentation av en eller ett par elevers lärprocess/er under exempelvis ett tema eller ett undervisningsmoment; c) tillämpning av bedömningsmatrisen där en elevs multimodala kunskapsutveckling under temat/momentet analyseras; d) beskrivning av hur informationen om elevens/elevernas kunskap/er återkopplas i den aktuella lärandesituationen samt sammanställs, synliggörs och kommuniceras med elever i utvecklingssamtal samt vårdnadshavare och annan skolpersonal. Självbedömning (max 1 s.) sker genom att studenten beskriver den egna dokumentations-, bedömnings-, och betygsättningspraktiken samt ger respons på en annan students motsvarande text. Studenterna ansvarar med fördel själva för utformningen av åtföljande granskning och respons. (Lärandemål 1, 5, 6)
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Dysthe, Olga (1996). Det flerstämmiga klassrummet. Lund: Studenlitteratur (264 s.)
Forssell, Anna (red.) (2011). Boken om pedagogerna. Stockholm: Liber (448 s.)
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2010). Språkinriktad undervisning: en handbok. Stockholm: Hallgren & Fallgren (226 s.)
Henning Loeb, Ingrid & Korp, Helena (red.) (2012). Lärare och lärande i yrkesprogram och introduktionsprogram. Lund: Studentlitteratur.
Lindberg, Inger (2002). Myter om tvåspråkighet. Språkvård nr 4.
Tillgänglig som pdf-fil (8 s.)
Lindström, Lars; Lindberg, Viveca & Pettersson, Astrid (2011). Pedagogisk bedömning: att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap. Stockholms Universitets förlag, 2:a uppl. (270 s.)
Skolverket (2011). Bedömning i yrkesämnen –dilemman och möjligheter. Stödmaterial. Tillgänglig på som pdf-fil på www.skolverket.se (38 s.)
Skolverket (2012). Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet. Tillgänglig som pdf-fil på www.skolverket.se (146 s.)
Skolverket (2011). Gymnasieskola 2011. Kommenterar övergripande gymnasieskola 2011.
Tillgänglig som pdf-fil www.skolverket.se (urval 281 s.)
Tedgård, Nils-Eric (2010). Aktiva lärare – Utvecklingssamtal i skolan. Stockholm: Liber (112 s.)
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.