Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Forskning, utveckling och utvärdering
Engelsk benämning
Research, Development and Evaluation
Kurskod
UV204A
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2014-06-12
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV203A Förskola, värdegrund och samhälle (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
GXX
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt samt fördjupa sin kompetens gällande forskningsmetodik, vetenskapligt arbete och utvärdering. Studenterna ska också utveckla sin förmåga att identifiera frågor och problem i den pedagogiska verksamheten.
Innehåll
Kursen är uppdelad i två teman, vilka har gemensamt att båda syftar till att utveckla studenternas kompetenser kring kritiskt tänkande, forskningsmetodik och vetenskapligt arbete – dock utifrån olika ingångar.
Det första temat är Avhandlingen – fördjupad förståelse kring forskning. Studenterna läser en avhandling, och diskuterar denna. Kursmomentet avslutas med att studenterna lämnar in individuella texter, där de visar att de har tillägnat sig en fördjupad förståelse för hur avhandlingarna är uppbyggda och varför.
Det andra temat, Forskningsmetodik och undersökningsdesign, syftar till att studenterna tillägnar sig en fördjupad förståelse för olika metodologiska angreppssätt.Diskursanalys, intersektionell analys samt etnografiskmetod kommer bland annat att beröras. Vidare diskuteras hur en undersökning kan designas, och studenterna påbörjar planeringen inför examensarbetet genom att diskutera frågor som kan leda till utveckling av förskoleverksamhet. Ett forskningsproblem formuleras och motiveras med utgångspunkt i erfarenheter och behov som uppstått och identifierats på förskolefältet.
Momentet avslutas med att en skiss över en projektidé lämnas in, vilken kommer att ligga till grund för det vidare arbetet under Examensarbete i fördjupningsämnet.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- utifrån vetenskapliga texter inom det utbildningsvetenskapliga området kunna redogöra för, diskutera samt problematisera forskningsprocessens och den vetenskapliga rapportens olika moment
- kunna problematisera forskningsprocessen utifrån ett vetenskapsteoretiskt och forskningsmetodologiskt perspektiv
- kunna formulera och motivera en relevant forskningsbar fråga inom det utbildningsvetenskapliga området, med utgångspunkt i erfarenheter och behov från förskolefältet
Arbetsformer
Kursens övergripande pedagogiska inramning är seminarieformen. Seminarier varvas med andra kommunikationsformer såsom föreläsningar, arbete i grupp och individuella presentationer. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till kollegial respons och andra samarbetsformer.
Bedömningsformer
Kursen examineras på följande sätt:
a) I ett individuellt paper bedöms studentens förmåga att redogöra för forskningsprocessens olika delar och hur dessa hänger samman, utifrån läsning och analys av en vald avhandling inom det utbildningsvetenskapliga området och med fokus på barn, barndoms- och förskoleforskning (lärandemål 1, 2).
b) I en kortare text presenteras ett forskningsproblem, med relevans för förskolefältet och med utgångspunkt i behov inhämtade från exempelvis partnerskolan. Vidare formuleras ett utforskningsbart syfte och en plan för hur och när undersökningen ska genomföras (lärandemål 2, 3).
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Alvehus, Johan (2014). Skriva uppsats med kvalitativ metod: En handbok. Stockholm: Liber
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk: Om retorik och skrivande. [2 rev. uppl.] Lund: Studentlitteratur
Löfdahl, Annica, Hjalmarsson, Maria, Franzén, Karin (red.) (2014). Förskollärarens metod och vetenskapsteori. Stockholm: Liber (188 s)
Markström, Ann-Marie (2007). Att förstå förskolan: Vardagslivets institutionella ansikten. Lund: Studentlitteratur (236 s)
Avhandlingar inom utbildningsvetenskap tillkommer vid kursstart.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.