Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Skola, värdegrund och samhälle
Engelsk benämning
School, Values and Society
Kurskod
UV203D
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för yrkeslärarprogrammet
Fastställandedatum
2020-04-27
Gäller från
2021-01-18
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV202D Utveckling, lärande och specialpedagogik (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i yrkeslärarexamen.
I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om skolans uppdrag, styrning och organisation samt om ideologiska och vetenskapliga synsätt inom skola och yrkesutbildning ur historiskt perspektiv. Studenten ska vidare utveckla sin förståelse för det läroplansteoretiska området, skolans verksamhet och värdegrund ur lokalt, nationellt och internationellt perspektiv. Studenten ska också utveckla förmågan att använda digital kommunikation. Kursen syftar även till att studenten ska vidareutveckla sin digitala kompetens
Innehåll
Fokus i kursen ligger på gymnasieskolans och yrkesutbildningens roll i samhället. Skolans uppdrag, styrning, organisation samt ideologiska synsätt och teorier inom skola behandlas. Det läroplansteoretiska området, skolans verksamhet och värdegrund, diskuteras ur såväl ett nationellt som internationellt perspektiv.
I kursen behandlas också olika maktordningar såsom klass, etnicitet och genus samt bildningsbegreppet ur ett medborgerligt och yrkesmässigt perspektiv.
Undervisningsaktiviteterna består framför allt av analys och diskussion av handlingsplaner, läroplaner, skollag, förordningstexter, internationella konventioner samt ett urval av motsvarande dokument från andra länder i relation till pedagogiska synsätt och teorier. Särskilt beaktas undervisning om de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barns rättigheter enligt barnkonventionen. Studenterna gör således jämförelser med andra länders skolsystem avseende exempelvis organisation, lagar och förordningar, läroplaner, bedömning och nationella prov. I denna kontext diskuterar och jämför studenterna också handlingsplaner från olika partnerskolor.
Studenten får möjlighet att vidareutveckla sitt vetenskapliga tänkande och introduceras i forskningsprocessen genom att avgränsa ett problemområde, formulera en fråga inom ramen för kursens syfte och innehåll samt söka och värdera relevanta källor för det valda problemområdet ur olika perspektiv.
Studenten tränar också på att använda olika uttrycksformer, samt förhålla sig kritiskt till förhållningssätt till dessa.
I kursen bearbetas och fördjupas studentens erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera skolans uppdrag, styrning och organisation med fokus på gymnasieskolan och yrkesutbildningen i ett lokalt, nationellt och internationellt och historiskt perspektiv
- kritiskt granska läroplaners konstruktioner samt hur olika ideologier och vetenskapliga synsätt kommer till uttryck i dessa såväl som i partnerskolans dokument.
- analysera skolans värdegrund i relation till yrket samt till maktordningar såsom genus, klass och etnicitet samt till hållbar utveckling
- formulera en avgränsad forskningsfråga med relevans för kursens problemområden samt söka, sammanställa och förhålla sig kritiskt till relevanta källor för att belysa frågan ur olika perspektiv
- skapa presentationer med hjälp av digitala medier och olika uttrycksformer samt reflektera över de valda uttrycksformerna.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag. Detta inkluderar att delta i nätbaserat lärande och att utnyttja digitala medier för samarbete. Inom kursen genomförs seminarier ledda av studenter.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig och muntlig presentation (Written and oral presentation) 6 hp
I detta prov bedöms lärandemål 1, 2, 3 och 5.
Prov 2: Paper (Paper), 3 hp
I detta prov bedöms lärandemål 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd på kursen krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ambjörnsson, Fanny (2004). I en klass för sig: genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer. Diss. Stockholm: Univ. (valda delar som väljs i samråd med kursledare)
Dahlstedt Magnus & Maria Olson (2013). Utbildning, demokrati, medborgarskap. Malmö: Gleerups. (141 sidor)
DO (2012) Lika rättigheter i skolan Tillgänglig via http://do.se/Documents/handledningar-utbildning/lika_rattigheter_i_skolan.pdf (70 sidor)
Erdis, Mare (2011). Juridik för pedagoger. Lund: Studentlitteratur. (186 sidor)
Fejes, Andreas & Köpsén, Susanne (2014). Vocational teachers' identity formation through boundary crossing [Elektronisk resurs]. Journal of Education and Work. (18 sidor) (Tillgänglig via internet)
Linde, Göran (2012). Det ska ni veta! En introduktion till läroplansteori. Lund: Studentlitteratur. (Kap 1-7, 134 sidor)
Lundgren, Ulf, Säljö, Roger & Liberg, Caroline (2017). Lärande, skola, bildning. Stockholm: Natur & Kultur. (valda delar som väljs i samråd med kursledare
Skolverket (2011). Läroplan för gymnasieskolan. Stockholm: Skolverket.
Skolverket (2017) Läroplan för vuxenutbildning. Stockholm: Skolverket
Tyson, Ruhi (2019). Bildning och praktisk klokhet: i skola och undervisning. Första utgåvan Stockholm: Natur & Kultur. (239 sidor)
Wahlström, Ninni. (2016). Läroplansteori och didaktik. (2:dra uppl.). Malmö: Gleerups Utbildning AB. (176 sidor)
Zimmerman, Fredrik. (2019). Pojkar i skolan: vad lärare och andra vuxna behöver veta för att fler pojkar ska lyckas i skolan. Stockholm: Liber. (120 sidor)
Därutöver tillkommer litteratur som väljs i samråd med kursledare.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).