Kursplan hösten 2013
Kursplan hösten 2013
Benämning
Skola, värdegrund och samhälle
Engelsk benämning
School, Values and Society
Kurskod
UV203C
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2013-04-05
Gäller från
2014-01-20
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper om skolans uppdrag, styrning och organisation samt om ideologiska och vetenskapliga synsätt inom skolan. Studenterna ska vidare utveckla sin förståelse för det läroplansteoretiska området, skolans verksamhet och värdegrund ur lokalt, nationellt och internationellt perspektiv. Kursen syftar vidare till att studenterna ska utveckla sina förmågor att söka, sammanställa och värdera kunskap om skolan samt använda digitala medier i kommunikation.
Innehåll
Fokus i kursen ligger på grundskolans alternativt gymnasieskolans och vuxenutbildningens roll i samhället. Skolans uppdrag, styrning, organisation samt ideologiska synsätt och teorier inom skolan behandlas. Det läroplansteoretiska området, skolans verksamhet och värdegrund diskuteras ur såväl ett nationellt som internationellt perspektiv.
Undervisningsaktiviteterna består framför allt i analys och diskussion av handlingsplaner, läroplaner, skollag, förordningstexter, internationella konventioner samt ett urval av motsvarande dokument från andra länder i relation till pedagogiska synsätt och teorier. Särskilt beaktas undervisning om de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barns rättigheter enligt barnkonventionen. Studenterna gör således jämförelser med andra länders skolsystem avseende exempelvis organisation, lagar och förordningar, läroplaner, bedömning och nationella prov. I denna kontext diskuterar och jämför studenterna också handlingsplaner från olika partnerskolor.
Inom kursen ges studenterna möjlighet att utveckla sin förmåga att avgränsa en fråga inom ett avgränsat område samt att söka och värdera källor för att belysa denna fråga ur olika perspektiv. På så sätt får studenterna möjlighet att vidareutveckla sitt vetenskapliga tänkande och introduceras i forskningsprocessen. Studenterna skapar även en multimodal text och övar sig i ett kritiskt förhållningssätt till de valda medieformerna.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna analysera skolans uppdrag, styrning och organisation i ett nationellt och internationellt perspektiv
- kunna kritiskt granska läroplaners konstruktion samt hur olika ideologier och vetenskapliga synsätt kommer till uttryck i dessa
- kunna analysera och ge exempel hur värdegrunden kommer till uttryck i partnerskolans handlingsplaner
- kunna formulera en avgränsad och för kursen central fråga samt söka, sammanställa och förhålla sig kritiskt till relevanta källor för att belysa frågan ur olika perspektiv
- kunna skapa och presentera analyser med hjälp av digitala medier samt reflektera över de valda uttrycksformerna.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag. Detta inkluderar att delta i nätbaserat lärande och att utnyttja digitala medier för samarbete. Inom kursen genomförs seminarier ledda av studenter.
Bedömningsformer
Delexamination 1: Skriftlig analys samt seminarium baserat på multimodala texter (6 hp)
(Written Analysis and Seminar based on Multimodal Texts)
I denna delexamination bedöms lärandemål 1, 2, 3 och 5.
Delexaminationen består av dels en individuell skriftlig analys om hur värdegrunden tar sig uttryck i styrdokument och tillämpas på partnerskolan och som fokuserar frågor om utmaningar och dilemman vad gäller skolans värdegrund, dels en multimodal text om skolans uppdrag, innehåll och organisation i jämförelse med andra länders skolsystem. Den multimodala texten tas fram i samarbete med kurskamrater och belyser frågeställningar med exempel hämtade från studenternas individuella texter.Den multimodala texten presenteras i ett seminarium. I presentationen ingår att studenten visar ett kritiskt förhållningssätt till de medier som valts.
Kriterier för betyget Godkänd
- Den skriftliga analysen och den multimodala texten bygger på relevant forskning och användande av adekvata styrdokument, teoretiska begrepp och resonemang.
- Sambandet mellan skolans uppdrag, styrning och organisation på lokal, nationell och internationell nivå tydliggörs och problematiseras/diskuteras.
- Texterna och den muntliga presentationen är mottagaranpassad och utmärks av korrekt språkbruk och referenshantering.
Kriterier för betyget Väl godkänd
- Den skriftliga analysen är täckande och nyanserad och utmärks av mycket god disposition och språkbehandling.
- Presentation och deltagande i seminariet utmärks av ett nyanserat, analytiskt och dialogiskt förhållningssätt
Delexamination 2: Paper (3 hp)
(Paper)
I denna delexamination bedöms lärandemål 4.
Delexaminationen består av ett paper där studenten formulerar och motiverar en för kursen central fråga och bifogar en lista över källor som medger att denna fråga kan belysas ur olika perspektiv. Studenten ska även beskriva sin informationssökningsprocess och hur urvalet av källor har gjorts.
Kriterier för betyget Godkänd
- För frågan relevant forskning och kunskap presenteras och motiveras
- Frågan analyseras kritiskt med hjälp av olika teoretiska perspektiv
- Kopplingen till styrdokument är tydlig och adekvat
- Texten utmärks av god disposition, korrekt språkbruk och referenshantering
Kriterier för betyget Väl godkänd
- Texten utmärks av en nyanserad och problematiserande hållning, vilket innebär att olika perspektiv behandlas med analytisk skärpa
- Texten utmärks av mycket god disposition och referenshantering
För att erhålla kursbetyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på båda delexaminationerna.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Erdis, Mare (2011) Juridik för pedagoger. Lund: Studentlitteratur. (176 s)
DO (2012) Lika rättigheter i skolan Tillgänglig via http://do.se/Documents/handledningar-utbildning/lika_rattigheter_i_skolan.pdf
(70 s)
Linde, Göran (2012, 3:e uppl). Det ska ni veta! En introduktion till läroplansteori. Lund: Studentlitteratur. (200 s)
Lärarförbundet (2002). Lärarens handbok. Skollag, läroplaner, yrkesetiska principer.
(ca 100 s) Stockholm: Lärarförbundet.
Lärarnas Riksförbund (2003). Lärarboken. Läroplaner, skollagen, policydokument. Stockholm: Lärarförbundet (160 s)
Nihlfors, Elisabet (2012). Lärarens dubbla uppdrag Stockholm: Natur & Kultur (180 s)
Skolverket, Betydelsen av icke-kognitiva förmågor.
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2981 (2013) (25 s.)
Skolverket (2012) Börja om på nytt program i gymnasieskolan. Statistik och elevröster. Tillgänglig via http://www.skolverket.se/publikationer?id=2893 (29 s)
Regeringens sida om mänskliga rättigheter Elektronisk. Tillgänglig via regeringen.se
(100 s.)
Skolverket. (2009). Vad påverkar resultaten i den svenska grundskolan? En
kunskapsöversikt. Tillgänglig via http://www.skolverket.se/publikationer?id=2258
(50 s)
UD info (2006). Konventionen om barnets rättigheter. Tillgänglig via regeringen.se
(20 s)
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.