Kursplan hösten 2012
Kursplan hösten 2012
Benämning
Utveckling, lärande och specialpedagogik
Engelsk benämning
Development, learning and special education
Kurskod
UV202D
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2013-07-03
Gäller från
2013-09-02
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
GXX
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i yrkeslärarexamen.
I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna , i relation till yrkesutbildning, ska utveckla grundläggande kunskaper om utveckling, lärande och specialpedagogik. Vidare ska studenterna ska tillägna sig beredskap att granska samspelet mellan lärandepraktiker, lärares förhållningssätt och individens lärande. Kursen syftar också till att studenterna ska kunna skapa lärandesituationer som gynnar alla unga oberoende av förutsättningar och villkor, samt utforma verksamma åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd.
Innehåll
Kursens huvudteman är lärande och utveckling i ett specialpedagogiskt perspektiv. Studenterna ges möjlighet att definiera och utveckla förståelse för ett relationellt förhållningssätt och elevers delaktighet i en inkluderande skola. Studenterna möter olika perspektiv på lärande och utvecklingspsykologiska, sociala och biologiska förklaringsmodeller samt diskuterar hur de kan kombineras på ett sätt som gynnar alla elever oavsett förutsättningar och villkor. Studenterna diskuterar kategoriseringar av unga i svårigheter samt begrepp och fenomen rörande normalitet och avvikelse. Aktuell forskning om språkutveckling, läs- och skrivsvårigheter och matematiksvårigheter behandlas. Frågor om samverkan på olika nivåer belyses genom att studenterna granskar, utformar och ger varandra respons på åtgärdsprogram med utgångspunkt i praktisk erfarenhet, forskning och styrdokument.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- exemplifiera och diskutera hur unga tillägnar sig och kommunicerar värden, attityder, kunskaper och färdigheter
- beskriva och reflektera över hur ett relationellt förhållningssätt utgör utgångspunkt för att lärare ska kunna skapa lärandesituationer och lärandemiljöer som gynnar alla unga oavsett förutsättningar och villkor
- redogöra för hur läs- och skrivsvårigheter och matematiksvårigheter kan uppkomma och gestalta sig för elever som har svenska som sitt första eller sitt andra språk samt ge exempel på hur språkutvecklande lärandemiljöer kan utformas för unga i behov av särskilt stöd
- utforma ett åtgärdsprogram, där åtgärderna relateras till individ-, grupp- och skolnivå samt argumentera för betydelsen av samverkan med elever, föräldrar och Elevhälsan
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, litteraturseminarier, nätarbete, grupparbete och individuella muntliga och skriftliga arbeten. Kursens genomförande bygger på att studenterna dekltar i ett aktivt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Bedömningen grundar sig på ett litteraturseminarium där studenten med utgångspunkt i styrdokument, aktuell forskning och skönlitteratur redogör för och debatterar områdena läs- och skrivsvårigheter och matematiksvårigheter och visar förståelse för deras komplexitet. Med utgångspunkt i ett case utformar studenten också ett åtgärdsprogram för en elev i behov av särskilt stöd. Åtgärdsprogrammet bearbetas med kamratrespons, presenteras individuellt och diskuteras i grupp. I en avslutande individuell text med utgångspunkt i utvecklingspsykologisk teori beskriver och reflekterar studenten över hur man inom den egna yrkesinriktningen kan skapa utvecklande lärandesituationer och lärandemiljöer för alla unga.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Asp-Onsjö, Lisa (2008) Åtgärdsprogram i praktiken: att arbeta med elevdokumentation i skolan. Lund: Studentlitteratur (155 s.)
Evenshaug, Oddbjörn & Hallen, Dag (2001) Barn- ungdomspsykologi. Lund: Studentlitteratur.(valda delar ca 100 s.)
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2010). Språkinriktad undervisning: en handbok. Stockholm: Hallgren & Fallgren (valda delar ca 100 s.)
Illeris, Knud (2007). Lärande. Lund: Studentlitteratur. (336 s. 2:a uppl.)
Jakobsson, Inga-Lill & Lundgren, Marianne (2013). Samverkan kring barn och unga i behov av särskilt stöd. Stockholm: Natur & Kultur. (135 s.)
Juul, Jesper & Jensen, Helle (2009). Relationskompetens i pedagogernas värld. Stockholm: Liber. (272 s. 2:a uppl.)
Gustafsson, Lars H (2009) Elevhälsa börjar i klassrummet. Lund: Studentlitteratur (140 s.)
Jakobsson, Inga-Lill & Nilsson, Inger (2011)
Specialpedagogik och funktionshinder - att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö. Stockholm: Natur och kultur (valda delar ca 200 s.)
Mossige, Margunn; Røskeland, Marianne & Skaathun, Astrid (2009) Flera vägar mot mål. Läs- och skrivsvårigheter i gymnasieskolan. Stockholm: Liber AB. (204 s.)
Nilholm, Claes (2012) Barn och elever i svårigheter. Lund: Studentlitteratur. (152 s.)
Skolverket (2013). Arbete med åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd. Tillgänglig som pdf-fil på www.skolverket.se (70 s)
Skolverket (2012). Greppa språket. Ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet. Tillgänglig som pdf-fil på www.skolverket.se (148 s)
Skolverket (2008) Allmänna råd och kommentarer - för arbete med åtgärdsprogram (24 s.)
www.skolverket.se Finns som PDF-fil
Skolverket (2008) Allmänna råd för – den individuella utvecklingsplanen med skriftliga omdömen (14 s.) www.skolverket.se Finns som PDF-fil
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.