Kursplan våren 2026
Kursplan våren 2026
Benämning
Tandvården i Samhället
Engelsk benämning
Comprehensive Oral Health Care in Perspective towards the Society
Kurskod
TV670A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2021-06-03
Gäller från
2026-01-19
Behörighetskrav
Den studerande skall vara godkänd på terminskurs 8 samt vara godkänd på formativ bedömning för samtliga föregående terminskurser.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
A1F
Syfte
Kursen syftar till att ge kunskap om tandvården i samhället.
Innehåll
Studenten kommer att genomgå avsnitt som belyser odontologisk behandling där vikten av en helhetssyn på människan och hennes situation betonas. En dag i veckan under 16 veckor är kursen förlagd till Folktandvårdens kliniker i närliggande region för att studenten bl a skall få erfarenhet av och kunna följa en kliniks verksamhet.
Inom såväl den allmänna vuxentandvården som inom barn- och ungdomstandvården genomförs diagnostik och behandling av patienter med varierande behandlingsbehov. Studenten skall behärska planläggning och utförande av förebyggande och enklare operativa åtgärder mot störningar i käk-, bett- och tandutvecklingen samt värdera planerade och utförda behandlingar.
Hälso-och vårdekonomi samt kvalitetsarbete utgör en del av kursen. Ett väsentligt inslag i kursen är examensarbetet och dess presentation.
Studenten kommer efter genomförd panoramaröntgenutbildning att erhålla s k körkort för innehav och användande av panoramautrustning.
En dag per vecka (under 15–16 veckor) är verksamheten förlagd till Folktandvårdens kliniker i den närliggande regionen, i syfte att studenten bland annat skall få erfarenhet av och kunna följa en tandvårdskliniks verksamhet (VFU). Kostnader för resor i samband med VFU kan tillkomma.
Lärandemål
Kunskaper
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- redovisa hur sjukdomstillstånd i käkhåla, spottkörtlar, svalg och näsa kan påverka munhålan och vice versa samt ge exempel på behandling av dessa förändringar
- beskriva hur talet uppkommer och hur talet kan påverkas av sjukliga förändringar
- beskriva hur facialisnerven kan påverkas av sjukliga förändringar
- ge exempel på de vanligaste öronsjukdomarna
- visa kunskap om symtom och effekter av cirkulations- och respirationsrubbningar samt hur de kan påverka den odontologiska behandlingssituationen.
- visa kunskap om sambandet mellan tandhälsa, speciellt parodontit, och förekomsten av hjärtkärlsjukdom såväl ur ett individ- som från ett samhällsperspektiv.
- visa kunskap om vilken inverkan olika vanligt förekommande läkemedel mot hjärtkärlsjukdom kan ha på tandläkarbehandling
- visa kunskap om erforderliga åtgärder för att förhindra stickskador för egen del respektive smittspridning i samband med behandlingssituationen
- visa kunskap om hur man kan upptäcka ett neuropsykiatriskt handikapp (ADHD hos unga, demens hos gamla) som har den omfattningen att den kan riskera att påverka tandbehandling
- visa kunskap om riskpanoramat vid behandling av multisjuka äldre med avseende på polyfarmaci och kombinerad sjuklighet med åtföljande risker för behandlingskomplikationer
- förklara hur sjukdomar och förändringar i tänder och omgivande vävnader kan förebyggas, diagnostiseras och behandlas hos patienter i olika åldrar och med olika behov
- beskriva orala sjukdomars epidemiologi för att inom tandvården kunna arbeta med förebyggande åtgärder för den enskilde patienten och för grupper av individer
- beskriva hur en panoramaröntgenbild skapas
- redogöra för aspekter på ekonomi och organisation som är av betydelse för tandvården såväl i ett nationellt som ett internationellt perspektiv
- redogöra för bieffekter på oral vävnad vid behandling med läkemedel (bisfosfonater) eller joniserande strålning och vad det innebär för tandvårdssituationen
- redogöra för förvärvade immunbristsjukdomars och virushepatiters etiologi, patogenes, diagnostik, behandling och profylax samt förekomst i befolkningen, särskilt i riskgrupper
- beskriva oral hälsa i olika länder och kulturer
- beskriva samspelet mellan hälsoutvecklingen och populationsutvecklingen ur ett medicinskt, epidemiologiskt och samhällsvetenskapligt perspektiv
- beskriva variationer i hälsobegrepp, hälsosyn och hälsouppfattning avseende oral hälsa i ett globalt perspektiv
- redogöra för vid vilka tillstånd ortodontisk behandling kan bidra till god bettrehabilitering på vuxna
- förklara hur fysiska och psykiska funktionsnedsättningar påverkar människans allmänna funktionsförmåga och förklara dess relevans för den kliniska behandlingssituationen
- beskriva beroendeframkallande drogers verkningsmekanismer, t ex alkohol, samt deras konsekvenser för individ, samhälle och tandvård
- redogöra för sådana sjukdomstillstånd som kan förväntas medföra allvarliga konsekvenser för patienten i tandvården
- redogöra för barnhälsovårdens preventiva och rådgivande roll och hur den kan utöva inflytande på tandhälsan
- ha insikt i principer för organisation och ledning av odontologisk verksamhet och annan hälsovård
- beskriva begreppet kostnadseffektivitet utifrån ett hälsoekonomiskt perspektiv där resursförbrukningen ställs i relation till effekterna av de metoder för prediktion, prevention, diagnostik och behandling som används inom tandvård
- beskriva begreppet vårdkvalitet och hur kvalitetsutveckling av tandvård kan genomföras
- redogöra för lagar och förordningar som reglerar tandläkares yrkesutövning
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten visa förmåga att:
- identifiera kliniska tecken på precancerösa och maligna förändringar i det orofaciala området och handläggningen av dessa patienter
- kunna agera på ett riktigt sätt i behandlingssituationen vid tandingrepp hos patient med blodsmitta.
- i ett helhetsperspektiv kunna omhänderta, diagnostisera, förebygga, behandla, prognostisera och utvärdera patienter med vanligt förekommande orala sjukdomar
- kunna söka, bearbeta och värdera basvetenskaplig, epidemiologisk och klinisk information
- kritiskt och självständigt granska, bedöma och använda relevant information samt på vetenskaplig grund diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar inom det odontologiska området
- förklara vårdeffektivitet i termer av kostnad, nytta och risker samt kunna tillämpa det i tandvården
- genomföra panoramaröntgenundersökning, analysera dess kvalitet samt tolka panoramaröntgenbilden i sin helhet avseende olika strukturer och avvikelser
- tillämpa urvalskriterier för undersökning med intraorala röntgenbilder och panoramaröntgenbilden för den enskilda patienten och för individer i olika åldersgrupper
- tillämpa lagar och förordningar som reglerar yrkesutövningen för tandläkare såsom vid journalföring, journalhantering och verksamhet med joniserande strålning
- tillämpa administrativa rutiner för gällande tandvårdsstöd
- utvärdera odontologisk vård, varvid särskild vikt läggs vid kvalitetssäkring
- planera, leda, samordna och utveckla tandvårdsarbete samt kunna samverka med andra yrkesgrupper inom vård och omsorg
- följa bettutveckling på barn och ungdomar och identifiera de tillstånd som bedöms behöva ortodontisk specialistvård
- utvärdera pågående ortodontibehandling utförd med avtagbar apparatur
- planera individuellt anpassat recall-schema baserat på prognos och riskbedömning för orala sjukdomar
- analysera grundläggande etiska och moraliska begrepp samt deras betydelse och tillämpning inom tandvården
- analysera odontologiska behandlingsinsatser i relation till patientens totala hälsosituation och psykologiska situation
- uppfatta livshotande situationer i tandvårdssituationen och vidta adekvata åtgärder för patienten
- självständigt och med ett evidensbaserat förhållningssätt omhänderta och behandla barn och ungdomar med olika tandvårdsbehov
- visa förmåga att utnyttja tillgängliga vårdresurser på ett optimalt sätt och utveckla vårdkvalitet
- värdera tandvårdens regelverk ur ett samhällsperspektiv.
Värderingar och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa att han/hon:
- har förmåga att kunna bemöta patienter med psykiska och neurologiska handikapp på ett värdigt sätt och bemöter patienten anpassat efter denna personens funktionsnivå
- har förmåga att resonera etiskt kring vilken vårdnivå som kan vara rimlig med hänsyn taget till föreliggande multisjuklighet och kanske begränsad återstående livslängd
- kan identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling
- förhåller sig kritiskt och analyserande till egna kunskaper, färdigheter och attityder och är positiv till att utveckla kompetens
- har förmåga att med helhetssyn på människan göra bedömningar och beslut samt genomföra vården utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna
- ansvarar för att patienten informeras om sitt orala tillstånd och tillgängliga behandlingsmöjligheter
- reflekterar över egen insats beträffande det orala hälsotillståndet för såväl enskilda som grupper av patienter och verka för bibehållande av god oral hälsa
- har självkännedom och empatisk förmåga,
- har förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningssätt och därmed värna om och respektera patientens behov
- har förmåga till ett etiskt och professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående
- har förmåga att reflektera över betydelsen av etik i vården
- har insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används
- är lyhörd för och kan värdera samspelet mellan patientens och vårdgivarens önskemål och förväntningar i behandlingssituationen
- bemöda sig om hög kvalitet på egen insats
- strävar efter att ta ansvar för egen och annan tandvårdspersonals utbildning och utveckling
- respektfullt uppträdande i relationer med patienter, studenter, lärare och personal på utbildningen och på verksamhetsförlagd utbildning
Arbetsformer
Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Kursveckorna omfattar studentaktiva moment med eget ansvar för förberedelser och samarbete i grupp.
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom självstudier, gruppaktiviteter, föreläsningar, laborationer, seminarier samt praktisk och klinisk färdighetsträning. Tid är avsatt varje vecka för självstudier. Utmaningar som studenterna ställs inför kan utgå från professionsrelaterade patientfall, casemetodik eller problemlösning. Studenten arbetar både enskilt och tillsammans i grupp, till exempel genom självständiga litteraturstudier, gemensam informationsbearbetning, problemidentifiering, teorikoppling och reflektion. Studenterna genomför aktiviteter för att utveckla både akademiskt och målgruppsanpassat skrivande. Både muntliga och skriftliga presentationsformer förekommer genom övningsrapporter och arbetsuppgifter som kamratgranskas. Kursens kompletterande föreläsningar bygger på studentens tidigare baskunskaper och kan antingen vara inspelade filmer eller ske på campus.
Under kursens obligatoriska seminarier bearbetas inhämtade kunskaper både självständigt och i grupp. Detta sker med hjälp av kliniskt resonemang och metoder för aktivt lärande. En eller flera lärare leder seminariet och stimulerar till att diskussionen fördjupas och att kunskapen sätts i relation till relevant klinisk kontext samt stimulerar till helhetssyn. Seminarierna bygger således på att studenterna är aktiva, pålästa och väl insatta i de områden som ska bearbetas under seminariet.
Självständigt arbete (examensarbete)
För tandläkarexamen skall studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) i odontologi. Examensarbetet examineras under terminskurs 10. Studenten försvarar självständigt eget examensarbete och opponerar självständigt på annan students examensarbete. Såväl skriftligt arbete som muntlig framställning granskas av vetenskapligt meriterad granskare och examinator enligt fastställda bedömningskriterier. Studenten ges möjlighet till revision av examensarbetet inom kursutrymmet.
Kliniska moment
Vid den kliniska verksamheten inom allmän vuxentandvård skall den studerande bemöta patienter i en mer komplex vårdsituation. Med helhetssyn på människan skall studenten göra bedömningar och beslut samt genomföra vården utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna.
Vidare skall studenten lära sig att diagnostisera och behandla odontologiska problem hos barn och ungdomar vilket innebär diagnostik och behandling av tandutvecklingsstörningar, kroniska sjukdomar, barn med handikapp samt svårbehandlade barn. Den studerande skall kunna behärska planläggning och utförande av förebyggande och enklare operativa åtgärder mot störningar i den normala käk-, bett- och tandutvecklingen samt även värdera planerade och utförda behandlingar. Vidare kommer följande avsnitt inom interceptiv ortodonti att diskuteras och värderas: samordning med operativ kariesterapi, effekt av för tidiga primärtandförluster, napp- och fingersugningsvanor, atypisk eruption och tandväxling.
Verksamhetsförlagd utbildning
Klinisk färdighetsträning sker delvis som verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i samarbete med Folktandvårdens kliniker i regionen.
Bedömningsformer
Formativ bedömning av alla läraktiviteter inklusive värderingsförmåga och förhållningssätt sker fortlöpande under hela kursen (t. ex. basgrupp, klinik och VFU) och en målrelaterad summativ examination sker i slutet av kursen. Examinationen kan vara skriftlig och/eller muntlig och innefatta såväl teoretiska som praktiska moment. Examinationen omfattar även delar av tidigare kursers kunskaper, färdigheter och förhållningssätt.
För att få tillträde till examinationen krävs godkänd aktivitet i basgrupp och seminarier samt godkänt genomförande av färdighetsträning på laboratorium och/eller klinik samt uppfyllande av kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Som betyg förekommer godkänd respektive underkänd. Studerande som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyat prov – se Utbildningsplan för tandläkarutbildning.
Under terminskurs 10 examineras det självständiga examensarbetet. Vid bedömningen värderas den skriftliga rapporten samt studentens insatser vid det uppsatsseminarium som avslutar examensarbetet. I tillägg krävs aktivt deltagande som respondent och opponent för bedömningen godkänt.
Kurslitteratur
Förslag till litteratur tillhandahålles vid kursstart. Utöver detta förväntas kursdeltagarna självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen.
Kursvärdering
Universitetet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten hålls tillgängliga för studenterna på universitetets hemsida. (HF 1:14).
Därutöver sker kontinuerlig utvärdering som har olika former på olika kurser, ex. veckovis samråd mellan lärare och studentgrupper, månadsvis samråd mellan kursansvariga och studentrepresentanter, kursansvarig och/eller examinationsansvarig tillsammans med hela studentgruppen.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.