Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Allmäntandvård. Diagnostik och omhändertagande av sjukdomar.
Engelsk benämning
Comprehensive Oral Health Care with a Perspective towards the Individual. Diseases of the Head and Neck Region
Kurskod
TV659A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2023-05-31
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Den studerande skall vara godkänd på terminskurs 7 samt vara godkänd på formativ bedömning för samtliga föregående terminskurser. Därutöver krävs en godkänd lägesrapport för det självständiga examensarbetet på avancerad nivå.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för tandläkarexamen
Syfte
Kursen syftar till att ge kunskap om allmäntandvård samt diagnostik och omhändertagande av sjukdomar.
Innehåll
Under kursen studeras diagnostik och behandling av andra sjukdomar i munhålans mjuk- och hårdvävnader än parodontit och karies med dess följdtillstånd. Andra teman för studier är trauma mot huvud, tänder och käkar samt patienter med smärtor i det orofaciala området. Ett väsentligt inslag under kursen utgörs av hur och när samarbete bör ske med specialist inom tandvården och/eller sjukvården för rätt omhändertagande av patienten. Terapiplanering ingår också i kursen.
Den kliniska verksamheten omfattar allmän vuxentandvård samt behandling av barn och ungdomspatienter med varierande behandlingsbehov.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- beskriva diagnostiska metoder som används inom tandvården samt förklara deras tillförlitlighet
- redogöra för etiologi, diagnostik, patogenes, behandling och prognos för i munhålan frekvent förekommande sjukdomstillstånd förutom karies och parodontit
- beskriva de vanligast förekommande munslemhinneförändringarna hos barn och ungdomar
- redogöra för sådana sjukdomstillstånd i munhålan som kan förväntas medföra allvarliga konsekvenser för patienten
- beskriva tekniken för biopsitagning i det orofaciala området samt den laboratoriemässiga hanteringen av vävnadsprover
- beskriva röntgenundersökningar, som utförs av det orofaciala området vid specialistklinik
- förklara orsaker till, och uppkomstmekanismer bakom akuta orofaciala smärttillstånd
- redogöra för förekomst och orsak till trauma mot tänder, käkar och omgivande vävnader hos barn, ungdomar och vuxna
- redogöra för diagnostik, behandling och komplikationer vid trauma mot tänder , käkar och omgivande vävnader hos barn, ungdomar och vuxna
- beskriva hur större trauma kan inverka på allmäntillståndet
- förklara remissvägar inom tandvården och sjukvården samt ansvarsfördelningen för remitterande och mottagande vårdgivare
- beskriva olika typer av kroniska orofaciala smärttillstånd samt deras prevalens
- beskriva diagnostik, behandlingsalternativ och handläggning av kroniska orofaciala smärttillstånd
- beskriva olika verkningsmekanismer vid smärtlindring av akuta och kroniska orofaciala smärttillstånd
- värdera olika metoder för smärtlindring och sedering av barn och ungdomar
- förklara farmakologiska verkningsmekanismer vid sedering med bensodiazepiner som används inom tandvården
- förklara den komplexitet som ett tillstånd av långvarig orofacial smärta utgör ur ett biologiskt, psykologiskt, socialt och beteendemässigt perspektiv
- förklara generella principer för hur tumörer uppkommer och vad som kan förorsaka dessa förändringar
- förklara vad tumörsjukdom i munhålan kan betyda i tandvårdssituationen samt känna till tumörsjukdomens förekomst, uppkomst, förlopp och behandling
- redogöra för olika möjligheter att protetisk rehabilitera vid tandtrauma och agenesier
- förklara och redogöra för omständigheter kring våld i nära relation utifrån ett genusperspektiv
- redogöra för hur patienter som varit utsatta för våld, övergrepp och försummelse kan identifieras i tandvården
- redogöra för hur en erfarenhet av våldsutsatthet och försummelse kan påverka somatisk och psykisk utveckling hos barn och ungdomar
- redogöra för omhändertagandet i tandvården av patienter som varit utsatta för våld i en nära relation
- redogöra för grundläggande etiska och moraliska begrepp samt deras betydelse för och tillämpning i tandvården
- förklara principer för hur odontogena tumörer och cystor kan uppstå samt hur de kan orsaka eruptionshinder hos barn och ungdomar
- beskriva innebörd och konsekvenser av obstruktivt sömnapnésyndrom samt behandlingen av detsamma med fokus på tandläkarens roll
- förklara tandvårdens styrning och organisation samt patienters rättigheter.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- samla in, dokumentera och analysera patientinformation vid omhändertagande i tandvården vid barn som far illa och våld i nära relationer
- sammanställa olika komponenter som ingår i bedömningar och beslut som föregår olika åtgärder i en tandvårdssituation (interventioner) och presentera dessa för patienten på ett förståeligt sätt
- diagnostisera och behandla akuta orofaciala smärttillstånd
- identifiera och handlägga kroniska orofaciala smärttillstånd
- identifiera och handlägga tillstånd och förändringar som kräver samarbete med specialister inom tandvården och sjukvården samt visa förmåga att skriva remiss till lämplig instans inom vården
- tillämpa urvalskriterier, värdera tillförlitligheten samt tolka resultaten för olika diagnostiska metoder såsom kliniska, röntgenologiska, mikrobiologiska och histologiska metoder vid undersökning av munhålan
- diagnostisera, behandla och prognostisera vanliga sjukdomar i käkben, munslemhinna, spottkörtlar och tänder förutom karies och parodontit
- identifiera potentiellt maligna tillstånd och maligna förändringar i munhålan och handläggningen av dessa patienter
- ge upplysning om hälsorisker som rapporterats ge upphov till tumörsjukdomar
- värdera de anatomiska förutsättningarna för implantatkirurgi
- behandla och prognosticera tandsjukdomar och parodontala sjukdomar på barn och ungdomar
- behandla och prognosticera störningar i tandutveckling och eruption
- utföra enklare oralkirurgiska ingrepp och tandextraktioner hos såväl vuxna som barn och ungdomar
- identifiera barn och ungdomar i behov av särskilt omhändertagande såsom sedering
- diagnostisera och behandla förändringar och följdtillstånd orsakade av trauma mot tänder och omgivande vävnader samt bedöma prognos för detta.
- tillämpa hänsyn till den våldsutsatta patientens totala sociala, psykologiska och allmänna hälsosituation vid odontologiska behandlingsinsatser
- värdera och hantera professionens bedömda och patientens upplevda ortodontiska behandlingsbehov vid omhändertagande och terapiplanering
- informera om behandling och prognos samt kunna behandla inklusive åtgärda skador och brister i funktionen vid ortodontisk behandling inom allmäntandläkares ansvarsområde
- anpassa bemötandet av patienter som varit utsatta för våld i nära relation utifrån patientens individuella behov
- tillämpa det statliga, regionala och kommunala tandvårdsstödet i olika patientsituationer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa att hen:
- reflekterar över egen insats beträffande det orala hälsotillståndet hos den individuella patienten och verka för uppnående och bibehållande av god oral hälsa
- medverkar till att patienten stärker sitt hälsobeteende
- är angelägen om att rutinmässigt undersöka hela munhålan och närmast omgivande strukturer med avseende på identifiering av patologiska förändringar
- ansvarar för att följa kunskapsutvecklingen beträffande diagnostiska metoder och behandlingar tillämpliga för munhålan och tuggsystemet
- ansvarar för, och respekterar patienter med långvariga smärtsymtom.
- har ett etiskt och moraliskt gott förhållningssätt i tandvårdssituationen
- är lyhörd för och värderar patientens önskemål och förväntningar i behandlingssituationen
- ansvarar för sin kompetensutveckling om möjliga behandlingsbeslut, dess prognos och kostnad och kan presentera dessa för patienten på ett förståeligt och objektivt sätt
- ansvarar för sin kompetensutveckling så att underlaget för diagnos och behandlingsval är evidensbaserat, eller att när detta inte finns tillgängligt bygger på beprövad erfarenhet
- har ett respektfullt uppträdande i relationer med patienter, studenter, lärare och personal på utbildningen
Mål för masterexamen
Se Utbildningsplan för Tandläkarutbildning.
Arbetsformer
Kursen är på heltid och icke-schemalagd tid är avsatt för självstudier. Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Kursveckorna omfattar studentaktiva moment med eget ansvar för förberedelser och samarbete i grupp.
Kursen bygger på varierande lärandeaktiviteter såsom självstudier, gruppaktiviteter och seminarier. Seminarierna bygger på att studenterna är aktiva, pålästa och väl insatta i de områden som ska bearbetas under seminariet.
Utmaningar som studenterna ställs inför utgår från professionsrelaterade frågeställningar och genomförs både i fysisk och digital lärandemiljö. Exempel på arbetsprocesser är självständiga litteraturstudier, gemensam informationsbearbetning och reflektion. Både muntliga och skriftliga presentationsformer förekommer.
Examensarbete
Det självständiga arbetet för masterexamen som omfattar 30 hp pågår under alla kurser på avancerad nivå. Under kurs 9 är en dag i veckan samt två hela veckor avsatta för masterexamensarbetet.
Kliniska moment
Vid den kliniska verksamheten inom allmän vuxentandvård skall den studerande diagnostisera förekomsten av behandlingskrävande orala sjukdomar och på basis av inhämtade upplysningar ställa ett terapiförslag, planera behandlingsgången samt beskriva/svara för det praktiska genomförandet av behandlingen.
Vidare skall studenten lära sig att diagnostisera och behandla odontologiska problem hos barn och ungdomar vilket innebär diagnostik och behandling av tandutvecklingsstörningar, kroniska sjukdomar, barn med handikapp samt svårbehandlade barn. Den studerande skall kunna behärska planläggning och utförande av förebyggande och enklare operativa åtgärder mot störningar i den normala käk-, bett- och tandutvecklingen samt även värdera planerade och utförda behandlingar. Vidare kommer följande avsnitt inom interceptiv ortodonti att diskuteras och värderas: samordning med operativ kariesterapi, effekt av för tidiga primärtandförluster, napp- och fingersugningsvanor, atypisk eruption och tandväxling.
Bedömningsformer
Formativ bedömning av alla lärandeaktiviteter inklusive värderingsförmåga och förhållningssätt sker fortlöpande under hela kursen (flervalsfrågor i samband med seminarier, aktivitet vid seminarium, kliniska övningar och klinik) och en målrelaterad summativ examination sker i slutet av kursen. Examinationen är skriftlig och innefattar såväl teoretiska som praktiska moment. Examinationen omfattar även delar av tidigare kursers kunskaper, färdigheter och förhållningssätt.
För att få tillträde till examinationen krävs godkänt deltagande i seminarier, muntliga och skriftliga rapporter. Frånvaro vid schemalagda seminarier kompletteras med inlämningsuppgifter. För att få tillträde till examination krävs även godkänt genomförande av praktisk och klinisk färdighetsträning samt uppfyllande av kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Godkänt genomförande enligt ovan innebär genomförda självreflektioner och kamratåterkopplingar samt lärarbedömning enligt kriterier som finns tillgängliga för studenterna i lärplattformen. Ovan nämnda motsvarar godkänt på de första 15 hp, "Formativ bedömning".
Som betyg förekommer godkänd respektive underkänd. Studerande som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyat prov – se Utbildningsplan för tandläkarutbildning.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
Kurslitteratur
Kurslitteratur och övriga läromedel
Huvudböcker:
Andersson Lars, Kahnberg Karl-Erik, Pogrel M. Anthony. Oral and Maxillofacial Surgery. ISBN: 978-1-405-17119-9 September 2010 Wiley-Blackwell Digital
Andreasen JO, Andreasen FM, Andersson L. (eds.) Textbook and color atlas of traumatic
injuries to the teeth, 5th ed. Copenhagen: Wiley- Blackwell Munksgaard; 2018
Ernberg, M., Alstergren, P. Clinical Cases in Orofacial Pain. John Wiley & Sons, 2017.
Koch G, Poulsen S, Espelid I, Haubek D. Pediatric Dentistry, A Clinical Approach. 3rd ed.
Wiley-Blackwell; 2017
Regezi JA, Sciubba JJ and Jordan RCK. Oral pathology: clinical pathologic
correlations. 7th edition. Elsevier. 2017
White and Pharoah’s Oral Radiology: Principles and Interpretation. 8th edition. Elsevier; 2019.
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.