Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Orala funktionsstörningar och oral rehabilitering
Engelsk benämning
Disorders of the Stomatognathic System and Oral Rehabilitation
Kurskod
TV657A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2023-05-31
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Den studerande skall vara godkänd på terminskurs 5, samt vara godkänd på formativ bedömning för samtliga föregående terminskurser.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för tandläkarexamen
Syfte
Kursen syftar till att ge kunskap om orala funktionsstörningar och oral rehabilitering.
Innehåll
Huvudtemat för kursen är att studera vad tandförluster, smärta och funktionsstörningar har för konsekvenser för den orala miljön och individen samt hur tandförluster ersätts för att uppnå god oral funktion och estetik. Under föregående kurs har kunskap om design, material och framställning av olika oralprotetiska konstruktioner inhämtats. Aktuell kurs fokuserar på att bedöma behandlingsbehov och värdera behandlingsalternativ vid protetisk och bettfysiologisk behandling. Under kursen inhämtar de studerande kunskaper om hur smärta och käkfunktionsstörningar diagnostiseras och utvärderas. Vidare studeras behandling med dentoalveolära implantat, människans åldrande och äldretandvård.
Klinisk färdighetsträning inleds i allmän vuxentandvård, oralprotetisk terapiplanering och rehabilitering samt utredning och behandling av patienter med funktionsstörningar och smärta i käksystemet. Parallellt med detta fortsätter särskild träning i att behandla patienter med pulpit och apikal parodontit, utredningar och behandling av patienter med funktionsstörningar och smärta i tuggsystemet samt oralprotetisk terapiplanering och rehabilitering. För att tränas i kvalitetssäkring avseende vårdens utförande, utvärderar studenten sina egna arbetsinsatser kontinuerligt genom hela arbetsgången.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- förklara vårdeffektivitet i termer av kostnad, nytta och risker i samband med oral behandling
- beskriva hur tandsjukdomar, tandförluster, käkfunktionsstörningar och smärta samt konsekvenserna av dessa varierar över tid, med ålder, kön, allmän hälsa, sociala, ekonomiska och kulturella faktorer samt attityder till tandvård
- redogöra för insamling, dokumentation och analys av patientuppgifter vid odontologiskt omhändertagande, vid rehabilitering av orala funktionsstörningar och vid smärta
- analysera och värdera faktorer som påverkar behandlingsbehov, behandlingsval och prognos vid rehabilitering av orala funktionsstörningar och vid smärta
- förklara biologiska processer i tanden och omgivande vävnad vid oral behandling
- redogöra för indikationer, kontraindikationer och risker för, samt planering, genomförande och uppföljning av dentala implantat
- redogöra för orofaciala smärttillstånd, inklusive temporomandibulär dysfunktion (TMD) och associerad huvudvärk samt faktorer för uppkomst, samsjuklighet, diagnostik, prognos, behandling och utvärdering av TMD
- förklara farmakologiska mekanismer av perifert och centralt verkande analgetika (inklusive bieffekter) samt dess verkan vid behandling av TMD
- förklara åldrandets inverkan på individen ur odontologisk synvinkel
- ge exempel på enkla statistiska metoder och deras tillämpning inom tandvården
- definiera grundläggande etiska och moraliska begrepp samt deras betydelse för och tillämpning i tandvården
- redogöra för smärtans fysiologi och patientens smärtupplevelse med speciellt fokus på kronisk smärta, inklusive störd smärtmodulering och psykosociala konsekvenser
- redogöra för grundläggande begrepp inom, och principer för forskningsmetoder för analys av kvalitativa och kvantitativa data
- förklara hur patienter som varit eller är utsatta för våld och övergrepp kan identifieras i tandvårdssituationen
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- utifrån ett helhetsperspektiv bedöma och värdera patientens orala hälsa samt utföra indicerad behandling vid oral funktionsstörning och smärta
- bedöma och informera om behandlingsmöjligheter och begränsningar vid oralprotetisk rehabilitering och vid TMD både utifrån professionens bedömning och patientens upplevda behov av rehabilitering samt planera och utföra denna
- tillämpa en kostnad-nytta analys vid beslut i samband med oral rehabilitering
- planera och genomföra oral rehabilitering på ett vävnadsvänligt sätt
- bedöma pulpala och periapikala risktillstånd i samband med protetisk behandling samt kunna fatta behandlingsbeslut baserat på denna bedömning
- diagnostisera, analysera och åtgärda enkla tekniska och biologiska komplikationer vid protetisk rehabilitering
- bedöma de anatomiska förutsättningarna för att behandling med implantatretinerad protetik skall kunna genomföras
- kommunicera och samarbeta med alla i teamet ingående deltagare (tandsköterska, tandtekniker, tandhygienist, patient)
- avgöra vilket underlag tandteknikern behöver för att ge bästa förutsättningar för ett gott behandlingsresultat
- tillämpa kunskap om käksystemets funktion i samband med oralprotetisk rehabilitering samt diagnostisera, prognostisera och behandla TMD
- ordinera perifert och centralt verkande analgetika vid orala och orofaciala smärttillstånd
- tillämpa sina kunskaper om den vuxna människans generella hälsotillstånd och psykosociala status i den kliniska situationen
- uppfatta livshotande situationer och vidta adekvata åtgärder
- inhämta, dokumentera, värdera och hantera medicinsk såväl som psykosocial information erhållen av patienter vid odontologiskt omhändertagande
- tillämpa gällande regler för tandvårdsersättning, kostnadsberäkna och kommunicera med patient och berörda myndigheter inför behandling av olika patientkategorier
- bedöma behov av, samt formulera, remiss och remissvar inom tandvården och till sjukvården samt beskriva ansvarsfördelning mellan remitterande och mottagande vårdgivare
- definiera vilka olika komponenter som ingår i ett behandlingsbeslut och kunna tillämpa dessa i den kliniska situationen
- prognostisera odontologisk behandling samt planera och genomföra uppföljning av behandlingen
- självständigt diagnostisera, behandla och utvärdera enkla endodontiska tillstånd
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa att hen:
- ansvarar för sin kompetens- och färdighetsutveckling avseende diagnostik behandling och prognos av orala tillstånd
- har förvärvat och bibehåller en hög ambitionsnivå för klinisk kvalitet
- ansvarar för att patienten informeras om sitt orala tillstånd och tillgängliga behandlingsmöjligheter med god prognos
- har ett vävnadsbesparande förhållningssätt vid oral rehabilitering
- stödjer ett gott samarbete mellan yrkeskategorierna i tandvårdsteamet
- är lyhörd för och förstår patientens önskemål och förväntningar i behandlingssituationen
- bemödar sig om att arbeta på ett ergonomiskt riktigt sätt
- bemödar sig om att arbeta enligt arbetsmiljöföreskrifter
- har ett etiskt och moraliskt gott förhållningssätt i tandvårdssituationen
- har ett respektfullt uppträdande i relationer med patienter, studenter, lärare och personal på utbildningen
Mål för masterexamen
Se Utbildningsplan för Tandläkarutbildning.
Arbetsformer
Kursen är på heltid och icke-schemalagd tid är avsatt för självstudier. Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Kursveckorna omfattar studentaktiva moment med eget ansvar för förberedelser och samarbete i grupp.
Kursen bygger på varierande lärandeaktiviteter såsom självstudier, gruppaktiviteter och seminarier. Seminarierna bygger på att studenterna är aktiva, pålästa och väl insatta i de områden som ska bearbetas under seminariet.
Utmaningar som studenterna ställs inför utgår från professionsrelaterade frågeställningar och genomförs både i fysisk och digital lärandemiljö. Exempel på arbetsprocesser är självständiga litteraturstudier, gemensam informationsbearbetning och reflektion. Både muntliga och skriftliga presentationsformer förekommer.
Examensarbete
Det självständiga arbetet för masterexamen som omfattar 30 hp påbörjas under terminskurs 7. En dag i veckan samt två hela veckor är under kursen avsatta för masterexamensarbetet.
Kliniska moment
Under terminskurs 7 skall den studerande på basis av inhämtade upplysningar ställa diagnos, göra terapiförslag, planera behandlingsgången samt svara för det praktiska genomförandet av behandlingen. Detta gäller allmän tandvård för vuxna, utredning och rehabilitering av patienter med behov av fasta och avtagbara oralprotetiska konstruktioner, av patienter med funktionsstörning och smärta i tuggsystemet samt endodontiska behandlingar.
Stor vikt kommer att läggas vid problemidentifiering, beslutsfattande och självutvärdering av utförd tandvård.
Bedömningsformer
Formativ bedömning av alla läraktiviteter inklusive värderingsförmåga och förhållningssätt sker fortlöpande under hela kursen (inlämningsuppgifter, flervalsfrågor i samband med seminarier, aktivitet vid seminarium, och klinik) och en målrelaterad summativ examination sker i slutet av kursen. Examinationen kan vara skriftlig och/eller muntlig och innefatta såväl teoretiska som praktiska moment. Examinationen omfattar även delar av tidigare kursers kunskaper, färdigheter och förhållningssätt.
Lägesrapport avseende det självständiga examensarbetet på avancerad nivå ingår i examinationen för terminskurs 7.
För att få tillträde till examinationen krävs godkänt deltagande i seminarier, muntliga och skriftliga rapporter. Frånvaro vid schemalagda seminarier kompletteras med inlämningsuppgifter. För att få tillträde till examination krävs även godkänt genomförande av praktisk och klinisk färdighetsträning samt uppfyllande av kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Godkänt genomförande enligt ovan innebär genomförda självreflektioner och kamratåterkopplingar samt lärarbedömning enligt kriterier som finns tillgängliga för studenterna i lärplattformen. Ovan nämnda motsvarar godkänt på de första 15 hp, "Formativ bedömning".
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
Kurslitteratur
- Nilner K edt, Karlsson S edt, Dahl BL edt. A textbook of fixed prosthodontics : the Scandinavian approach. 2. ed. Gothia fortbildning; 2013
- Schittek Janda M, Mattheos N aut, Larsson C aut, Ekenbäck J aut. Implantat : att förebygga, diagnostisera och hantera komplikationer. Andra upplagan. Gothia fortbildning; 2020
- Okeson JP. Management of temporomandibular disorders and occlusion. 8th edition. Elsevier; 2019
- Lindmark U. Gerodonti : äldretandvård i teori och praktik. Första upplagan. Gothia fortbildning; 2019
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.