Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Orala funktionsstörningar och oral rehabilitering
Engelsk benämning
Disorders of the Stomatognathic System and Oral Rehabilitation
Kurskod
TV657A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2021-06-03
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
Den studerande skall vara godkänd på terminskurs 5, samt vara godkänd på formativ bedömning för samtliga föregående terminskurser.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
A1N
Syfte
Kursen syftar till att ge kunskap om orala funktionsstörningar och oral rehabilitering.
Innehåll
Huvudtemat för kursen är att studera vad tandförluster, smärta och funktionsstörningar har för konsekvenser för den orala miljön och individen samt hur tandförluster ersätts för att uppnå god oral funktion och estetik. Under föregående kurs har kunskap om design, material och framställning av olika oralprotetiska konstruktioner inhämtats. Aktuell kurs fokuserar på att bedöma behandlingsbehov och värdera behandlingsalternativ vid protetisk och bettfysiologisk behandling. Under kursen inhämtar de studerande kunskaper om hur smärta och käkfunktionsstörningar diagnostiseras och utvärderas. Vidare studeras behandling med dentoalveolära implantat, människans åldrande och äldretandvård.
Klinisk färdighetsträning inleds i allmän vuxentandvård, oralprotetisk terapiplanering och rehabilitering samt utredning och behandling av patienter med funktionsstörningar och smärta i käksystemet. Parallellt med detta fortsätter särskild träning i att behandla patienter med pulpit och apikal parodontit, utredningar och behandling av patienter med funktionsstörningar och smärta i tuggsystemet samt oralprotetisk terapiplanering och rehabilitering. För att tränas i kvalitetssäkring avseende vårdens utförande, utvärderar studenten sin egen arbetsinsats kontinuerligt genom hela arbetsgången.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- förklara vårdeffektivitet i termer av kostnad, nytta och risker i samband med oral behandling
- beskriva hur tandsjukdomar, tandförluster, käkfunktionsstörningar och smärta samt konsekvenserna av dessa varierar över tid, med ålder, kön, allmän hälsa, sociala, ekonomiska och kulturella faktorer samt attityder till tandvård
- redogöra för insamling, dokumentation och analys av patientuppgifter vid odontologiskt omhändertagande, vid rehabilitering av orala funktionsstörningar och vid smärta
- analysera och värdera faktorer som påverkar behandlingsbehov, behandlingsval och prognos vid rehabilitering av orala funktionsstörningar och vid smärta
- förklara biologiska processer i tanden och omgivande vävnad vid oral behandling
- redogöra för indikationer, kontraindikationer och risker för, samt planering, genomförande och uppföljning av dentala implantat
- förklara hur dentala material och rekonstruktioner interagerar med den orala miljön och med individen, samt hur deras egenskaper påverkar det kliniska resultatet
- redogöra för orofaciala smärttillstånd, inklusive temporomandibulär dysfunktion (TMD) och associerad huvudvärk samt faktorer för uppkomst, samsjuklighet, diagnostik, prognos, behandling och utvärdering av TMD
- förklara farmakologiska mekanismer av perifert och centralt verkande analgetika (inklusive bieffekter) samt dess verkan vid behandling av TMD
- beskriva innebörd och konsekvenser av obstruktivt sömnapnésyndrom samt behandlingen av detsamma med fokus på tandläkarens roll
- förklara åldrandets inverkan på individen ur odontologisk synvinkel
- ge exempel på enkla statistiska metoder och deras tillämpning inom tandvården
- definiera grundläggande etiska och moraliska begrepp samt deras betydelse för och tillämpning i tandvården
- redogöra för smärtans fysiologi och patientens smärtupplevelse med speciellt fokus på kronisk smärta, inklusive störd smärtmodulering och psykosociala konsekvenser
- redogöra för grundläggande begrepp inom, och principer för forskningsmetoder för analys av kvalitativa och kvantitativa data
- förklara hur patienter som varit eller är utsatta för våld och övergrepp kan identifieras i tandvårdssituationen
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- utifrån ett helhetsperspektiv bedöma och värdera patientens orala hälsa samt utföra indicerad behandling vid oral funktionsstörning och smärta
- bedöma och informera om behandlingsmöjligheter och begränsningar vid oralprotetisk rehabilitering och vid TMD både utifrån professionens bedömning och patientens upplevda behov av rehabilitering samt planera och utföra dessa
- tillämpa en kostnad-nytta analys vid beslut i samband med oral rehabilitering
- planera och genomföra oral rehabilitering på ett vävnadsvänligt sätt
- bedöma pulpala och periapikala risktillstånd i samband med protetisk behandling samt kunna fatta behandlingsbeslut baserat på denna bedömning
- diagnostisera, analysera och åtgärda enkla tekniska och biologiska komplikationer vid protetisk rehabilitering
- bedöma de anatomiska förutsättningarna för att behandling med implantatretinerad protetik skall kunna genomföras
- kommunicera och samarbeta med alla i teamet ingående deltagare (tandsköterska, tandtekniker, tandhygienist, patient)
- avgöra vilket underlag tandteknikern behöver för att ge bästa förutsättningar för ett gott behandlingsresultat
- tillämpa kunskap om käksystemets funktion i samband med oralprotetisk rehabilitering samt diagnostisera, prognostisera och behandla TMD
- ordinera perifert och centralt verkande analgetika vid orala och orofaciala smärttillstånd
- tillämpa sina kunskaper om den vuxna människans generella hälsotillstånd och psykosociala status i den kliniska situationen
- uppfatta livshotande situationer och vidta adekvata åtgärder
- inhämta, dokumentera, värdera och hantera medicinsk såväl som psykosocial information erhållen av patienter vid odontologiskt omhändertagande
- tillämpa gällande regler för tandvårdsersättning, kostnadsberäkna och kommunicera med patient och berörda myndigheter inför behandling av olika patientkategorier
- bedöma behov av, samt formulera, remiss och remissvar inom tandvården och till sjukvården samt beskriva ansvarsfördelning mellan remitterande och mottagande vårdgivare
- definiera vilka olika komponenter som ingår i ett behandlingsbeslut och kunna tillämpa dessa i den kliniska situationen
- prognosticera odontologisk behandling samt planera och genomföra uppföljning av behandlingen
- självständigt diagnostisera, behandla och utvärdera enkla endodontiska tillstånd
Värdering och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa att han/hon:
- ansvar för sin kompetens- och färdighetsutveckling avseende diagnostik behandling och prognos av orala tillstånd
- har förvärvat och bibehåller en hög ambitionsnivå för klinisk kvalitet
- ansvar för att patienten informeras om sitt orala tillstånd och tillgängliga behandlingsmöjligheter med god prognos
- har ett vävnadsbesparande förhållningssätt vid oral rehabilitering
- stödjer ett gott samarbete mellan yrkeskategorierna i tandvårdsteamet
- är lyhörd för och förstår patientens önskemål och förväntningar i behandlingssituationen
- bemödar sig om att arbeta på ett ergonomiskt riktigt sätt
- bemödar sig om att arbeta enligt arbetsmiljöföreskrifter
- har ett etiskt och moraliskt gott förhållningssätt i tandvårdssituationen
- respektfullt uppträdande i relationer med patienter, studenter, lärare och personal på utbildningen
Mål för masterexamen
Se Utbildningsplan för Tandläkarutbildning.
Arbetsformer
Seminarier, laborationer, inlämningsuppgifter, prekliniska och kliniska moment är obligatoriska.
Case
Casebaserat lärande är den grundläggande arbetsformen. Riktlinjerna för studierna är kursens mål där man för varje case preciserar de aktuella kursmålen ytterligare.
De studerande delas in i grupper som i allmänhet består av sex till tio tandläkarstuderande. De studerande arbetar självständigt i grupp utan handledning. Samtliga grupper arbetar med ett antal teman inom denna kurs.
Övningar/Inlämningsuppgifter
I kursen ingår ett antal övningar och inlämningsuppgifter. Dessa kan i vissa fall utföras individuellt och i andra fall i grupp. Övningsrapporter och inlämningsuppgifter skall skrivas så att den studerande strukturerar kunskapsinnehållet och gör informationen tillgänglig för läsaren. Frånvaro från schemalagda aktiviteter kompletteras med inlämningsuppgifter.
Seminarier
Seminarier bedrivs med hela eller delar av kursen. En eller flera ämnesspecialister finns med för att leda diskussionerna så att helhetsbild och djup i kunskap nås. Seminarierna baseras på de quiz och case som studenterna bearbetat självständigt och i grupp. Seminarierna bygger på att de studerande är aktiva, pålästa och väl insatta i de områden som ska avhandlas under seminariet.
Föreläsningar
Föreläsningar ges för lämpliga teman under terminen. Föreläsningarna kräver i allmänhet att de studerande inhämtat baskunskaper för att kunna dra nytta av föreläsningen.
Examensarbete
Det självständiga arbetet för masterexamen som omfattar 30 hp påbörjas under terminskurs 7. En dag i veckan samt två hela veckor är under kursen avsatta för masterexamensarbetet.
Självstudier
Icke schemabunden tid är avsedd för självstudier.
Kliniska moment
Under terminskurs 7 skall den studerande på basis av inhämtade upplysningar ställa diagnos, göra terapiförslag, planera behandlingsgången samt svara för det praktiska genomförandet av behandlingen. Detta gäller allmän tandvård för vuxna, utredning och rehabilitering av patienter med behov av fasta och avtagbara oralprotetiska konstruktioner, av patienter med funktionsstörning och smärta i tuggsystemet samt endodontiska behandlingar.
Stor vikt kommer att läggas vid problemidentifiering, beslutsfattande och självutvärdering av utförd tandvård.
Bedömningsformer
Formativ bedömning av alla läraktiviteter inklusive värderingsförmåga och förhållningssätt sker fortlöpande under hela kursen (inlämningsuppgifter, flervalsfrågor i samband med seminarier, aktivitet vid seminarium, och klinik) och en målrelaterad summativ examination sker i slutet av kursen. Examinationen kan vara skriftlig och/eller muntlig och innefatta såväl teoretiska som praktiska moment. Examinationen omfattar även delar av tidigare kursers kunskaper, färdigheter och förhållningssätt.
Lägesrapport avseende det självständiga examensarbetet på avancerad nivå ingår i examinationen för terminskurs 7.
För att få tillträde till examinationen krävs godkänt på de första 15 hp ”Formativ bedömning”, vilket motsvarar godkänd aktivitet i basgrupp och seminarier samt godkänt genomförande av färdighetsträning på laboratorium och/eller klinik samt uppfyllande av kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Detta genom att ha visat att hen uppfyllt kriterierna för dessa kursmål.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Förslag till litteratur tillhandahålles vid kursstart. Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Kursvärdering
Universitetet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten hålls tillgängliga för studenterna på universitetets hemsida. (HF 1:14).
Därutöver sker kontinuerlig utvärdering som har olika former på olika kurser, ex. veckovis samråd mellan lärare och studentgrupper, månadsvis samråd mellan kursansvariga och studentrepresentanter, kursansvarig och/eller examinationsansvarig tillsammans med hela studentgruppen.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen