Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Odontologi: Kompletterande utbildning för tandläkare I
Engelsk benämning
Dental Science: Complementary Programme for Dentists I
Kurskod
TV650A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Inrättandedatum
2017-04-10
Fastställandedatum
2023-11-07
Gäller från
2024-01-22
Behörighetskrav
• Tandläkarexamen från land utanför EU/EES-området samt Schweiz.
• Av Socialstyrelsen utfärdat beslut om utredning i form av kunskapsprov för tandläkare.
• Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, Svenska B eller Svenska 3, med lägst betyget godkänd/E
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
A1N
Syfte
Kursen syftar till att ge möjlighet för studenterna att förvärva kunskap om svensk tandvårdsorganisation samt att uppdatera befintliga kunskaper och färdigheter inom diagnostik, förebyggande och behandling av förekommande odontologiska sjukdomstillstånd till de förhållanden som gäller i svensk tandvård. Kursen förutsätter därför att studenten har tillräckliga odontologiska baskunskaper och färdigheter från tidigare genomgången tandläkarutbildning i land utanför EU/EES.
Innehåll
Kursen belyser samtliga diagnostiska och kliniska discipliner inom såväl den allmänna vuxentandvården som inom barn- och ungdomstandvården. Vikten av en helhetssyn på människan och dess situation betonas. Epidemiologi, förebyggande tandhälsoarbete, vårdhygien samt hälso-och vårdekonomi utgör en del av kursen. Orientering i tandvårdens organisation och styrning, författningar och regelverk samt kvalitetsarbete utgör ytterligare delar i kursen. Kursen inleds med en introduktion till svensk tandvård. Därefter följer moment med teoretisk och preklinisk färdighetsträning inom respektive disciplin.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- förklara faktorer som bidrar till tandhälsa respektive ohälsa
- förklara hur och varför tandhälsa respektive odontologiska sjukdomstillstånd varierar bland individer och grupper
- förklara hur faktorer som ekonomi och organisation är av betydelse för tandvården
- redogöra för lagar och förordningar som styr tandvården (tandvårdslag, lag om statligt tandvårdsstöd, patientdatalag, offentlighets- och sekretesslag, patientsäkerhetslag, strålskyddslag, Socialstyrelsens föreskrifter om delegering inom tandvården).
- förklara områdets vetenskapliga grund och kunna beskriva aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
- förklara sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen
- redogöra för förekommande odontologiska sjukdomstillstånd, dessas orsaker och förlopp samt hur de diagnostiseras och behandlas
- redogöra för produkter och material som används inom tandvården och dessas påverkan på allmänhälsa, munhälsa och miljö.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- planera tandhälsofrämjande och sjukdomsförebyggande insatser på individuell patientnivå och för grupper av patienter
- diagnostisera och i simulator kunna behandla odontologiska sjukdomstillstånd
- självständigt kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att på vetenskaplig grund diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar inom det odontologiska området.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa att hen:
- har förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling
- förhåller sig kritisk och analyserande till egna kunskaper, färdigheter och attityder och är positiv till att utveckla sin kompetens
- har självkännedom vid prekliniskt arbete
- har ett professionellt förhållningssätt avseende resonemang och handlande
- har förmåga att reflektera över betydelsen av etik i vården
- bemödar sig om hög kvalitet på sina egna insatser
- strävar efter att ta ansvar för sin egen och annan tandvårdspersonals utbildning och utveckling
- uppträder respektfullt i relationer med patienter, studenter, lärare och personal på utbildningen.
Arbetsformer
Följande arbetsformer ingår i utbildningen: basgruppsträffar, självstudier, föreläsningar, seminarier, laborationer, prekliniska och kliniska moment.
Basgruppsträff
Odontologiska ämnen bearbetas utifrån patientfall som illustrerar en eller flera problemställningar. Utbildningsplanen har en tematisk struktur baserad på orala tillstånd som är vanliga i befolkningen. I dessa tillstånd integreras basvetenskaper som t ex biologi, medicin, beteende- och samhällsvetenskap och annan generell kunskap som är angelägna i ett tandvårdssammanhang. En basgrupp utgörs av ca 12 studerande. Basgruppen träffas en till två gånger i veckan, tre till fyra timmar per gång, enligt särskilt veckoschema.
Föreläsningar
Föreläsningar ges för lämpliga teman under terminen. Föreläsningarna kräver i allmänhet att de studerande inhämtat baskunskaper för att kunna dra nytta av föreläsningen.
Seminarier
Seminarierna är studentcentrerade och innehållet styrs till viss del av frågor formulerade av studenterna. Ämnesspecialister finns med för att förtydliga aktuellt ämnes bredd och djup samt ge en helhetsbild.
Prekliniska moment
Preklinisk träning inom diagnostik, röntgen, cariologi, parodontologi, endodonti, protetik samt bettfysiologi sker på skills lab.
Självstudier
En del av studieveckan är avsatt för självstudier.
Bedömningsformer
Kursen omfattar tre provmoment:
- Portfolio – 10 hp. Omfattar deltagande i basgruppsträffar, fallseminarier samt preklinisk färdighetsträning. Portfolion omfattar även deltagande i övriga aktiva teoretiska och praktiska moment samt uppvisande av ett professionellt förhållningssätt. Kriterier finns tillgängliga för studenterna på lärplattformen. Aktiviteterna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion betygssätts i sin helhet vid kursens slut. Under den prekliniska träningen genomförs två färdighetskontroller (klinikkörkort 1 och 2). Dessa måste klaras av med godkänt resultat för att få tillträde till den kliniska färdighetsträningen på kurs 2 (TV651A). Antal tillfällen för färdighetskontrollerna är 3 (3 tillfällen för klinikkörkort 1, 3 tillfällen för klinikkörkort 2).
- Skriftlig examination I – 10 hp. I denna examination ingår lärandemål för kunskap och förståelse avseende ämnena samhällsodontologi/beteendevetenskap, oral radiologi, cariologi, oral biologi, endodonti samt parodontologi. Examinationen genomförs i mars. Examinationen är skriftlig och innefattar såväl teoretiska som praktiska moment.
- Skriftlig examination II – 10 hp. I denna examination ingår lärandemål för kunskap och förståelse avseende ämnena pedodonti, orofacial smärta och käkfunktion, samhällsodontologi/beteendevetenskap, oral protetik, ortodonti, oral kirurgi samt oral patologi. Examinationen genomförs i juni. Examinationen är skriftlig och innefattar såväl teoretiska som praktiska moment.
För godkänt resultat på kursen i sin helhet krävs godkänt resultat på båda skriftliga examinationer (I och II) samt godkänt resultat på portfolion i sin helhet.
För tillträde till kurs 2 (TV651A) krävs godkänt resultat på skriftlig examination I och II. För tillträde till den kliniska färdighetsträningen på kurs 2 krävs även godkänt resultat på klinikkörkort 1 och 2.
Den kursmålrelaterade tentamen ges under följande perioder:
Skriftlig examination I:
Tillfälle 1: mars
Tillfälle 2: ca 3 veckor efter tillfälle 1
Tillfälle 3: ca 3 veckor efter tillfälle 2
Tillfälle 4: mars efterföljande år
Tillfälle 5: april ca 3 veckor efter tillfälle 4
Skriftlig examination II:
Tillfälle 1: juni
Tillfälle 2: ca 3 veckor efter tillfälle 1
Tillfälle 3: ca 2-3 veckor efter tillfälle 2
Tillfälle 4: juni efterföljande år
Tillfälle 5: ca 3 veckor efter tillfälle 4
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
Kurslitteratur
Litteratur i form av bokhänvisningar, e-böcker, media, webbaserat material och vetenskapliga artiklar tillhandahålles via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.