Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Odontologi: Kompletterande utbildning för tandläkare I
Engelsk benämning
Dental Science: Complementary Programme for Dentists I
Kurskod
TV650A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Inrättandedatum
2017-04-10
Fastställandedatum
2021-12-06
Gäller från
2022-01-24
Behörighetskrav
Tandläkarexamen från land utanför EU/EES-området samt Schweiz, av Socialstyrelsen utfärdat beslut om utredning i form av kunskapsprov eller minst en avslutad fyraårig utbildning samt ett års dokumenterad klinisk verksamhet.
Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, Svenska B eller Svenska 3, med lägst betyget godkänd/E.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
A1N
Syfte
Kursen syftar till att ge möjlighet för studenterna att förvärva kunskap om svensk tandvårdsorganisation samt att uppdatera befintliga kunskaper och färdigheter inom diagnostik, förebyggande och behandling av förekommande odontologiska sjukdomstillstånd till de förhållanden som gäller i svensk tandvård. Kursen förutsätter därför att studenten har tillräckliga odontologiska baskunskaper och färdigheter från tidigare genomgången tandläkarutbildning i land utanför EU/EES.
Innehåll
Kursen belyser samtliga diagnostiska och kliniska discipliner inom såväl den allmänna vuxentandvården som inom barn- och ungdomstandvården. Vikten av en helhetssyn på människan och dess situation betonas. Epidemiologi, förebyggande tandhälsoarbete, vårdhygien samt hälso-och vårdekonomi utgör en del av kursen. Orientering i tandvårdens organisation och styrning, författningar och regelverk samt kvalitetsarbete utgör ytterligare en del i kursen. Kursen inleds med en introduktion till svensk tandvård inklusive auskultation på tandvårdskliniker i regionen. Därefter följer moment med teoretisk och preklinisk färdighetsträning inom respektive disciplin.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- förklara kring faktorer som bidrar till tandhälsa respektive ohälsa
- förklara hur och varför tandhälsa respektive odontologiska sjukdomstillstånd varierar bland individer och grupper
- förklara hur faktorer såsom ekonomi och organisation är av betydelse för tandvården
- redogöra för lagar och förordningar som styr tandvården (tandvårdslag, lag om statligt tandvårdsstöd, patientdatalag, offentlighets- och sekretesslag, patientsäkerhetslag, strålskyddslag, Socialstyrelsens föreskrifter om delegering inom tandvården).
- förklara områdets vetenskapliga grund och kunna beskriva aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
- förklara sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen
- redogöra för förekommande odontologiska sjukdomstillstånd, deras orsaker och förlopp samt hur de diagnostiseras och behandlas
- redogöra för produkter och material som används inom tandvården och deras påverkan på allmänhälsa, munhälsa och miljö.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- planera tandhälsofrämjande och sjukdomsförebyggande insatser på individuell patientnivå och för grupper av patienter
- diagnostisera och i simulator kunna behandla odontologiska sjukdomstillstånd
- självständigt kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att på vetenskaplig grund diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar inom det odontologiska området.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling
- förhålla sig kritisk och analyserande till egna kunskaper, färdigheter och attityder och vara positiv till att utveckla kompetens
- ha självkännedom och empatisk förmåga
- ha förmåga till ett professionellt och etiskt förhållningssätt och därmed värna om och respektera patientens behov
- ha förmåga att reflektera över betydelsen av etik i vården
- bemöda sig om hög kvalitet på egen insats
- sträva efter att ta ansvar för egen och annan tandvårdspersonals utbildning och utveckling
- uppvisa ett respektfullt uppträdande i relationer med patienter, studenter, lärare och personal på utbildningen och på verksamhetsförlagd utbildning.
Arbetsformer
Följande arbetsformer ingår i utbildningen: basgruppsträffar, självstudier, föreläsningar, seminarier, laborationer, prekliniska och kliniska moment.
Basgruppsträff
Odontologiska ämnen bearbetas utifrån patientfall som illustrerar en eller flera problemställningar. Utbildningsplanen har en tematisk struktur baserad på orala tillstånd som är vanliga i befolkningen. I dessa tillstånd integreras basvetenskaper som t ex biologi, medicin, beteende- och samhällsvetenskap och annan generell kunskap som är angelägna i ett tandvårdssammanhang. En basgrupp utgörs av ca 12 studerande. Basgruppen träffas en till två gånger i veckan, tre till fyra timmar per gång, enligt särskilt veckoschema.
Föreläsningar
Föreläsningar ges för lämpliga teman under terminen. Föreläsningarna kräver i allmänhet att de studerande inhämtat baskunskaper för att kunna dra nytta av föreläsningen.
Seminarier
Seminarierna är studentcentrerade och innehållet styrs till viss del av frågor formulerade av studenterna. Ämnesspecialister finns med för att förtydliga aktuellt ämnes bredd och djup samt ge en helhetsbild.
Prekliniska moment
Preklinisk träning inom diagnostik, röntgen, cariologi, parodontologi, endodonti, protetik, bettfysiologi, pedodonti samt ortodonti sker på skills lab.
Självstudier
En del av studieveckan är avsatt för självstudier.
Bedömningsformer
Kursen omfattar tre provmoment:
- Portfolio – 10 hp. Omfattar deltagande i basgruppsträffar, fallseminarier samt preklinisk färdighetsträning. Portfolion omfattar även deltagande i övriga aktiva teoretiska och praktiska moment samt uppvisande av ett professionellt förhållningssätt. Kriterier finns tillgängliga för studenterna på lärplattformen. Aktiviteterna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion betygssätts i sin helhet vid kursens slut. Under den prekliniska träningen genomförs två färdighetskontroller (klinikkörkort 1 och 2). Dessa måste klaras av med godkänt resultat för att få tillträde till den kliniska färdighetsträningen på kurs 2 (TV651A). Antal tillfällen för färdighetskontrollerna är 3 (3 tillfällen för klinikkörkort 1, 3 tillfällen för klinikkörkort 2).
- Delexamination I – 10 hp. I denna examination ingår lärandemål för kunskap och förståelse avseende ämnena samhällsodontologi/beteendevetenskap, oral radiologi, cariologi, oral biologi, endodonti samt parodontologi. Examinationen genomförs i mars. Examinationen är skriftlig och innefattar såväl teoretiska som praktiska moment.
- Delexamination II – 10 hp. I denna examination ingår lärandemål för kunskap och förståelsemål avseende ämnena pedodonti, oral smärta och käkfunktion, samhällsodontologi/beteendevetenskap, oral protetik, ortodonti, oral kirurgi samt oral patologi. Examinationen genomförs i juni. Examinationen är skriftlig och innefattar såväl teoretiska som praktiska moment.
Den kursmålrelaterade tentamen ges under följande perioder:
Delexamination 1:
Tillfälle 1: mars
Tillfälle 2: ca 3 veckor efter tillfälle 1
Tillfälle 3: ca 3 veckor efter tillfälle 2
Tillfälle 4: mars efterföljande år
Tillfälle 5: april ca 3 veckor efter tillfälle 4
Delexamination 2:
Tillfälle 1: juni
Tillfälle 2: ca 3 veckor efter tillfälle 1
Tillfälle 3: augusti (direkt efter sommaruppehållet)
Tillfälle 4: juni efterföljande år
Tillfälle 5: ca 3 veckor efter tillfälle 4
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
Som betyg förekommer godkänd och underkänd. Studerande som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyat prov.
Kurslitteratur
Rekommenderad litteratur tillhandahålles innan kursstart. Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.