Kursplan våren 2019
Kursplan våren 2019
Benämning
Odontologi: Kompletterande utbildning för tandläkare I
Engelsk benämning
Dental Science: Complementary Programme for Dentists I
Kurskod
TV650A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2017-04-10
Gäller från
2017-08-28
Behörighetskrav
Tandläkarexamen från land utanför EU/EES-området samt Schweiz, av Socialstyrelsen utfärdat beslut om utredning i form av kunskapsprov eller minst en avslutad fyraårig utbildning samt ett års dokumenterad klinisk verksamhet.
Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, Svenska B eller Svenska 3, med lägst betyget godkänd/E.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
A1N
Syfte
Kursen syftar till att ge kunskap om svensk tandvårdsorganisation samt kunskap och färdigheter inom diagnostik, förebyggande och behandling av förekommande odontologiska sjukdomstillstånd.
Innehåll
Kursen belyser samtliga diagnostiska och kliniska discipliner inom såväl den allmänna vuxentandvården som inom barn- och ungdomstandvården. Vikten av en helhetssyn på människan och hennes situation betonas.
Epidemiologi, förebyggande tandhälsoarbete, vårdhygien samt hälso-och vårdekonomi utgör en del av kursen. Orientering i tandvårdens organisation och styrning, författningar och regelverk samt kvalitetsarbete utgör ytterligare en del i kursen.
Kursen inleds med en introduktion till svensk tandvård inklusive auskultation på tandvårdskliniker i regionen. Därefter följer moment med teoretisk och praktisk färdighetsträning inom respektive disciplin.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten:
- visa kunskap om faktorer som bidrar till tandhälsa respektive ohälsa
- visa kunskap om hur och varför tandhälsa respektive odontologiska sjukdomstillstånd varierar bland individer och grupper
- visa kunskap om ekonomi och organisation som är av betydelse för tandvården, och visa kunskap om relevanta författningar
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen
- visa kunskap om förekommande odontologiska sjukdomstillstånd, deras orsaker och förlopp samt hur de diagnosticeras och behandlas
- visa kunskap om och förståelse för produkter och material som används inom tandvården och deras påverkan på allmänhälsa, munhälsa och miljö
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten visa förmåga att:
- planera tandhälsofrämjande och sjukdomsförebyggande insatser på individuell patientnivå och för grupper av patienter
- diagnosticera och i simulator behandla odontologiska sjukdomstillstånd
- visa förmåga att kritiskt och självständigt granska, bedöma och använda relevant information samt att på vetenskaplig grund diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar inom det odontologiska området
Värderingar och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten:
- visa empatisk förmåga
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens
Arbetsformer
Följande arbetsformer ingår i utbildningen: basgruppsträffar, självstudier, föreläsningar, seminarier, laborationer, prekliniska och kliniska moment.
Basgruppsträff
Odontologiska ämnen bearbetas utifrån patientfall som illustrerar en eller flera problemställningar. Utbildningsplanen har en tematisk struktur baserad på orala tillstånd som är vanliga i befolkningen. I dessa tillstånd integreras basvetenskaper som t ex biologi, medicin, beteende- och samhällsvetenskap och annan generell kunskap som är angelägna i ett tandvårdssammanhang. En basgrupp utgörs av tio studerande. Basgruppen träffas en till två gånger i veckan, tre till fyra timmar per gång, enligt särskilt veckoschema.
Föreläsningar
Föreläsningar ges för lämpliga teman under terminen. Föreläsningarna kräver i allmänhet att de studerande inhämtat baskunskaper för att kunna dra nytta av föreläsningen.
Seminarier
Seminarierna är studentcentrerade så till vida att innehållet styrs av frågor formulerade av de studerande. Ämnesspecialister finns med för att förtydliga aktuellt ämnes bredd och djup samt ge en helhetsbild.
Prekliniska moment
Prekliniska moment inom diagnostik, röntgen, kariologi, parodontologi, endodonti, protetik, bettfysiologi, pedodonti och ortodonti övas på skills lab.
Självstudier
En del av studieveckan är avsatt för självstudier.
Bedömningsformer
En examinationsgrupp, som utses av utbildningsnämnden, ansvarar för planering och genomförande av examinationer. Kunskap och förståelse samt färdighet och förmåga bedöms efter avslutade moment. Bedömningsformerna är muntliga utvärderingar, praktiska prov och skriftliga prov. Värderingsförmåga och förhållningssätt bedöms fortlöpande. En kursmålsrelaterad avslutande examination sker vid slutet av kursen. Som betyg förekommer godkänd och underkänd. Studerande som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyat prov. Den studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. Omprov för fristående ämnesrelaterade moment sker enligt individuell plan.
Den avslutande målrelaterade tentamen ges under följande perioder:
Tillfälle 1: juni
Tillfälle 2: augusti
Tillfälle 3: oktober
Tillfälle 4: juni efterföljande år
Tillfälle 5: augusti efterföljande år
För att få tillträde till examinationen krävs godkänd aktivitet i lärandeaktiviteterna under kursen samt uppfyllande av kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Om den studerande inte är godkänd för tillträde till examination kan den studerande efter ansökan ges möjlighet att gå om kursen antingen avseende aktuellt underkänt moment eller i dess helhet. Student som underkänts får lov att gå om momentet/kursen en gång i enlighet med Högskole-förordningen 6 kap § 21.
Uppgift saknas
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.