Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Att utvecklas som handledare inom odontologisk utbildning
Engelsk benämning
Learning how to Develop as a Supervisor within Dental Education
Kurskod
TV403A
Omfattning
5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakultetsstyrelsen/Grundutbildningsnämnen vid Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2013-10-22
Gäller från
2013-10-22
Behörighetskrav
Högskoleexamen samt grundläggande behörighet för högskolestudier i Sverige
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G2F
Syfte
Kursens syfte är att deltagaren ska utveckla kompetens och beredskap att leda lärande och professionell utveckling med ett coachande och reflekterande förhållningssätt i odontologiska lärandemiljöer. Kursen riktar sig till dig som är lärare eller handleder inom odontologisk utbildning.
Innehåll
Kursen är uppbyggd kring tre kompetensområden som är betydelsefulla för ett reflekterande handledarskap av och med studenter i odontologiska utbildningar;
- att leda lärande – pedagogisk och professionell kompetens,
- att leda professionell och personlig utveckling – kompetens i professionella möten och ett coachande förhållningssätt,
- förmåga att göra bedömningar av studentens professionella kompetensutveckling. Strategier för att främja lärande i olika lärandemiljöer och mellan olika professioner inom odontologin belyses under kursen.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten:
- kunna beskriva de faktorer som påverkar mellanmänskliga relationer
- kunna beskriva det forsknings- och utvecklingsarbete som utgör grunden för de principer och den pedagogiska ansats, som tillämpas i Malmö-modellen
- kunna beskriva den verksamhet och organisation som man är verksam i
- kunna redogöra för begreppet vetenskap och beprövad erfarenhet och begreppets betydelse för handledarrollen
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten:
- kunna tillämpa ett vetenskapligt förhållningssätt i sin roll som handledare
- kunna tillämpa ett coachande förhållningssätt
- kunna tillämpa reflektion som pedagogiskt redskap
- kunna handleda lärandeprocessen och problemlösning i kliniska situationer
- kunna genomföra svåra möten och handleda i konfliktsituationer
- kunna genomföra handledning med beaktande av etnicitet och kultur
- kunna genomföra handledning med beaktande av genus och jämställdhet
- kunna reflektera över kulturmöten i vården av betydelse vid handledning inom tandvård
- kunna reflektera över genus- och jämställdhetsfrågor inom vården av betydelse vid handledning inom tandvård
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall studenten:
- kunna analysera hur ett professionellt förhållningssätt avseende strategier för evidensbaserad vård och pedagogik påverkar främjandet av oral hälsa
- kunna värdera hur ett professionellt förhållningssätt påverkar förmågan att värna om och respektera både patientens och studentens behov
Arbetsformer
Olika lärandemiljöer kommer att användas. Ett webbaserat forum, It's Learning, används för kommunikation mellan kursdeltagare och kursgivare. Inspirationsföreläsningar ges i syfte att introducera fokusområden som skall utgöra tema för gruppövningar och hemuppgifter. Deltagarna utbyter erfarenheter, sätter upp problem och formulerar tillsammans med kursgivarna hemuppgifter. Hemuppgifterna ska kopplas till egen handledarverksamhet och värdering av publicerade forskningsresultat. Återkoppling på hemuppgifter sker dels kontinuerligt elektroniskt via studentens individuella portfolio på hemsidan och dels i seminarieform vid muntlig examination.
Bedömningsformer
Kursens samtliga moment är obligatoriska. Fortlöpande utvärdering sker under kursens gång. Kursen avslutas med ett kunskapstest.
Uppgift saknas
Kursvärdering
Kontinuerligt görs kursvärdering i anslutning till aktiviteter under kursdagarna. Vid kursens slut är skriftlig individuell kursvärdering obligatorisk. Kursvärderingen sammanställs och återkopplas till deltagarna i samband med kursens avslutning.