Kursplan våren 2026
Kursplan våren 2026
Benämning
Oral hälsa – behandling IV, samhällsperspektiv, hälsopromotion III, examensarbete
Engelsk benämning
Oral Health – Treament IV, Societal Perspective, Health Promotion III, Degree Project
Kurskod
TV336A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Inrättandedatum
2022-12-14
Fastställandedatum
2022-12-14
Gäller från
2026-01-19
Behörighetskrav
För tillträde till terminskurs 6 ska samtliga provmoment från kurs TV334A vara godkända och studenten ska ha godkänd portfolio (15 hp) provkod 2501, från kurs TV335A.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Oral hälsa
Fördjupningsnivå
G2E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för tandhygienistexamen
Innehåll
Syftet med kursen är att studera det orala hälsotillståndet på befolkningsnivå samt faktorer som kan påverka hälsoutvecklingen och leda till ojämlik hälsa, nationellt och internationellt. Att självständigt genomföra en utbildningsinsats för en utvald grupp. Att med ett vetenskapligt förhållningssätt genomföra ett självständigt arbete.
Studenten fortsätter det självständiga kliniska arbetet med patientbehandlingar inom fakultetens allmäntandvård och på folktandvårdsklinik. Fördjupning sker även inom folkhälsovetenskap för att öka förmågan till ett helhetsperspektiv på individers och gruppers orala hälsa. Studenten genomför också en självständig hälsofrämjande utbildningsinsats för en utvald grupp. Det självständiga arbetet (examensarbetet) genomförs på denna termin.
Studenten har möjlighet att förlägga delar av sina studier utomlands under kursen
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad och godkänd kurs ska studenten kunna:
- analysera hur oral hälsa kan förstås som ett resultat av biopsykosociala faktorer
- analysera och förklara förhållanden i samhället som påverkar individers och gruppers orala hälsa
- analysera hur utbredningen av orala sjukdomstillstånd varierar över tid, geografiskt och inom olika grupper samt vilka konsekvenser detta kan få i ett samhälls- och hälsoekonomiskt perspektiv
- diskutera hur kulturella skillnader, migration och integration kan påverka den orala hälsan
- diskutera mänskliga rättigheter och rätt till hälsa för grupper med särskilda behov
- diskutera sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen
- förklara hur organisation och ledning av odontologisk verksamhet är uppbyggd
- diskutera våld i nära relationer för särskilt utsatta grupper
Färdighet och förmåga
Efter avslutad och godkänd kurs ska studenten kunna:
- självständigt planera, leda och utvärdera en hälsofrämjande utbildningsinsats för en grupp
- självständigt utvärdera orala hälsofrämjande insatser och resultat av behandlingar samt värdera behovet av ytterligare insatser
- självständigt urskilja avvikelser från normala/friska orala mjukvävnader, funktioner och förhållanden
- självständigt identifiera sjukdomar och problem i munhålan som kräver konsultation eller remiss
- självständigt tillämpa etiska principer och regler i kliniskt arbete
- argumentera för den vetenskapliga grunden till valda diagnostiska metoder, behandlingsplanering, behandling, utvärdering och prognos
- självständigt skriftligt och muntligt presentera och diskutera patientfall i relation till vetenskapliga publikationer, evidensbaserad kunskap och annan relevant litteratur med en helhetssyn på patienten
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad och godkänd kurs ska studenten kunna:
- reflektera över sina reaktionsmönster och empatisk förmåga
- självständigt analysera kvalitet och resultat av egen insats i tandvårdssituationen utifrån patientens livssituation, allmänna hälsotillstånd, könstillhörighet och etniska bakgrund
- tillämpa ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter, deras närstående samt andra grupper
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av mänskliga rättigheter
- reflektera över hur den orala hälsan kan påverka individens allmänhälsa och välbefinnande samt det allmänna hälsotillståndets inverkan på den orala hälsan
- reflektera över omständigheter kring våld i nära relation utifrån ett genusperspektiv
Självständigt arbete (examensarbete)
Efter avslutad och godkänd kurs ska studenten kunna:
- under handledning och med ett vetenskapligt förhållningssätt genomföra ett självständigt arbete inom oral hälsa
- skriftligt presentera ett självständigt arbete, formellt och språkligt korrekt
- kommunicera och försvara ett självständigt arbete samt kritiskt granska och opponera på andra studenters självständiga arbete
- reflektera över etiska aspekter i eget och andra studenters självständiga arbete
- reflektera över resultatet av eget självständigt arbete i relation till kunskapsområdet oral hälsa samt till individen och ett hållbart samhälle
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom självstudier, gruppaktiviteter, föreläsningar, laborationer, seminarier samt praktisk och klinisk färdighetsträning. Tid är avsatt varje vecka för självstudier. Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Det innebär att kursveckorna framför allt omfattar studentaktiva moment, med samarbete i studiegrupper med eget ansvar för förberedelser. Utmaningar som studenterna ställs inför kan utgå från professionsrelaterade patientfall, casemetodik eller problemlösning. Studenten arbetar både enskilt och tillsammans i grupp, till exempel genom självständiga litteraturstudier, gemensam informationsbearbetning, problemidentifiering, teorikoppling och reflektion. Studenterna genomför aktiviteter för att utveckla både akademiskt och målgruppsanpassat skrivande. Både muntliga och skriftliga presentationsformer förekommer genom övningsrapporter och arbetsuppgifter som kamratgranskas. Kursens kompletterande föreläsningar bygger på studentens tidigare baskunskaper och kan antingen vara inspelade filmer eller ske på campus.
Under kursens obligatoriska seminarier bearbetas inhämtade kunskaper både självständigt och i grupp. Detta sker med hjälp av kliniskt resonemang och metoder för aktivt lärande. En eller flera lärare leder seminariet och stimulerar till att diskussionen fördjupas och att kunskapen sätts i relation till relevant klinisk kontext samt stimulerar till helhetssyn. Seminarierna bygger således på att studenterna är aktiva, pålästa och väl insatta i de områden som ska bearbetas under seminariet.
Praktisk och klinisk färdighetsträning
Studenten har klinisk färdighetsträning kontinuerligt under terminen förlagd vid fakulteten och verksamhetsförlagd utbildning på en folktandvårdsklinik. Studenten tränas i att självständigt anpassa bemötandet av patienter utifrån patientens individuella behov, utvärdera orala hälsofrämjande insatser och värdera behovet av ytterligare insatser samt konsultation med andra vårdgivare. Handlingsplanen, som upprättades efter formativ klinisk färdighetsbedömning föregående termin, följs upp med en skriftlig redovisning. Studenten skall också självständigt genomföra en utbildningsinsats i oral hälsa för en grupp.
Självständigt arbete (examensarbete)
Under handledning genomförs ett självständigt arbete (examensarbete). Studenten försvarar självständigt eget examensarbete och opponerar självständigt på annan students examensarbete. Såväl skriftligt arbete som muntlig framställning granskas av vetenskapligt meriterad granskare och examinator enligt fastställda bedömningskriterier. Studenten ges möjlighet till revision av examensarbetet inom kursutrymmet (motsvarande 15 högskolepoäng).
Bedömningsformer
Kursen omfattar tre provmoment:
- portfolio (10 hp) som omfattar skriftlig och muntlig individuell redovisning, skriftlig och muntlig gruppredovisning med individuell bedömning, kliniska observationer – patient, kamratåterkoppling, och vetenskapligt skrivande. Bedömningskriterier finns tillgängliga för studenten i lärplattformen. Bedömningarna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion betygssätt i sin helhet vid kursens slut.
- självständigt arbete (15 hp, examensarbete) examineras muntligt och skriftligt
- skriftlig individuell tentamen (5 hp).
Student som underkänts i examination ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel.
Samtliga provmoment måste vara godkända för att få betyget G på kursen.
Student som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyade prov enligt Högskoleförordningen, se Utbildningsplan för tandhygienistutbildning.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
Kurslitteratur
Kurslitteratur och övriga läromedel:
Björk J. Praktisk statistik för medicin och hälsa. 1. uppl. Stockholm: Liber; 2011.
Chapman A, Felton SH. Basic Guide to Oral Health Education and Promotion (Basic Guide Dentistry Series). 3:dje upplagan. Wiley Blackwell, 2021.
Fejerskov O, Nyvad B, Kidd E. Dental Caries: The Disease and its Clinical Management. 2015, 3rd Edition, Blackswell Munksgaard, Oxford, UK.
Forsberg C, Wengström Y. Att göra systematiska litteraturstudier. Stockholm: Natur Kultur Akademisk, 2016.
Lang NP & Lindhe J. Clinical Periodontology and Implant Dentistry. Blackwell and Munksgaard, 2015 (6th edition).
Patel R, Davidson B. Forskningsmetodikens grunder: att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Femte upplagan. Lund: Studentlitteratur; 2019.
Pellmer K, Wramner H, Wramner B. Grundläggande folkhälsovetenskap. 4:e upplagan. Stockholm: Liber; 2017.
Olsson H, Sörensen S. Forskningsprocessen: kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Sthlm: Liber, 2011.
Rienecker L, Stray Jørgensen P. Att skriva en bra uppsats. Upplaga 4. Stockholm: Liber; 2018.
Trost J. Att vara opponent. 2., [uppdaterade] uppl. Lund: Studentlitteratur; 2013.
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.