Kursplan våren 2025
Kursplan våren 2025
Benämning
Oral hälsa – diagnostik och prevention III, behandling II, folkhälsa och hälsopromotion I, vetenskap I
Engelsk benämning
Oral Health – Diagnostics and Prevention III, Treatment II, Public Health and Health Promotion I, Science I
Kurskod
TV334A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Inrättandedatum
2022-12-14
Fastställandedatum
2022-12-14
Gäller från
2025-01-20
Behörighetskrav
För tillträde till terminskurs 4 ska samtliga provmoment från kurs TV332A vara godkända och studenten ska ha godkänd portfolio (15 hp) provkod 2401, från kurs TV333A. Om mer än 2 år förflutit sedan provmomentet Portfolio från kurs TV333A godkänts krävs en individuell studieplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Oral hälsa
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för tandhygienistexamen
Innehåll
Studenten bearbetar teoretisk kunskap om svårare parodontala sjukdomstillstånd, implantatbehandling, kariologisk riskbedömning, följder av karies i form av endodontiska sjukdomstillstånd, käksystemets uppbyggnad och funktion samt munslemhinneförändringar.
Studenten inhämtar teoretisk kunskap i pedodonti och förståelse för hur den svenska barn- och ungdomstandvården är organiserad.
Studentens förmåga att genomföra intraoral undersökning, ställa diagnos, bedöma prognos, utföra behandling och utvärdering utvecklas.
Studentens färdighetsträning i hälsokommunikation utvidgas till att även omfatta barn, ungdomar och vårdnadshavare. Studenten introduceras i oral hälsa och allmän hälsa ur ett folkhälsoperspektiv samt hur den orala hälsan kan främjas på grupp- och samhällsnivå. Studenten tränar på att planera och presentera en utbildningsinsats i syfte att främja oral hälsa på gruppnivå.
Studentens kunskaper om den orala hälsans betydelse för individens välbefinnande och livskvalitet fördjupas. Studenten inhämtar kunskap om betydelsen av genus och etnicitet för patientens hälsouppfattning och för interaktionen mellan patient och tandvårdspersonal.
Studenten diskuterar vetenskapsteori och forskningsmetodik och utvecklar sin förmåga att kritiskt granska vetenskapliga artiklar. Studenten väljer ämne för examensarbetet.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- förklara klassificering av parodontala och periimplantära sjukdomar utifrån aktuellt vetenskapligt kunskapsläge
- förklara metoder för kariesriskbedömning
- förklara omhändertagandet av patienter med svårare parodontal sjukdom
- redogöra för principer vid implantatbehandling
- redogöra för omhändertagandet av patienter med implantat och periimplantär sjukdom
- redogöra för preventiva åtgärder och metoder för kariesriskbedömning baserat på aktuellt vetenskapligt kunskapsläge
- förklara hur specifika sjukdomar inklusive tobaksbruk kan påverka behandlingsresultat
- förklara utvärdering av kariologisk och parodontal behandling
- redogöra för hur endodontiska sjukdomstillstånd uppkommer och behandlas
- redogöra för tillförlitlighet hos diagnostiska metoder
- redogöra för käksystemets uppbyggnad och funktion
- redogöra för de vanligaste munslemhinneförändringarna, orala tumörer och tumörliknande tillstånd
- redogöra för tandutveckling och eruption av primära och permanenta tänder
- beskriva somatisk och psykisk utveckling hos barn och ungdomar samt faktorer som påverkar detta
- beskriva olika metoder för stöd och bemötande inom barn- och ungdomstandvård
- redogöra för tandvårdens ansvar avseende barn som far illa
- redogöra för barns rättigheter i samhället samt relevansen av FN:s barnkonvention för tandvården
- beskriva hur den svenska tandvården för barn, ungdomar och vuxna är organiserad
- redogöra för innebörden av grundläggande folkhälsovetenskapliga begrepp
- redogöra för oral hälsa ur ett folkhälsoperspektiv
- beskriva ojämlikheter i allmän och oral hälsa ur ett befolkningsperspektiv
- redogöra för grundläggande principer för oral hälsopromotion på individ- och gruppnivå
- diskutera begreppen hälsosyn och hälsouppfattning
- diskutera den orala hälsans betydelse för livskvalitet och välbefinnande
- beskriva faktorer som kan vara relevanta för att förstå en patients hälsouppfattning och hälsobeteende ur ett genus och etniskt perspektiv
- beskriva faktorer som kan vara relevanta i mötet mellan tandhygienist och patient ur ett genus- och etniskt perspektiv
- förklara begreppet våld i nära relationer och mäns våld mot kvinnor samt olika former av våld
- förklara begreppet evidensbaserad vård
- förklara skillnader mellan vetenskapligt originalarbete och litteraturöversikter
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- utföra fissurförsegling på modell
- anpassa bemötande av patienter utifrån patientens individuella behov
- genomföra intraoral undersökning, ställa diagnos, bedöma prognos, utföra behandling och utvärdera denna
- bedöma om behov föreligger för konsultation eller hänvisning av patienten till annan behandlare för vidare utredning och behandling
- skriva remissvar
- tillämpa nationella riktlinjer i patientbehandling
- tillämpa ett ergonomiskt arbetssätt
- tillämpa preventiva och hälsofrämjande metoder för att motivera till en god oral hälsa på individ- och gruppnivå
- förklara och planera de olika stegen från idé till publikation i forskningsprocessen
- arbeta fram en plan för att leda en utbildningsinsats på gruppnivå om de vanligaste orala sjukdomarna och hur de kan förebyggas
- självständigt och i grupp kritiskt granska vetenskaplig litteratur
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- reflektera över egen insats utifrån patientens ålder och livssituation
- reflektera över eget och patienters beteende i en tandvårdssituation utifrån ett genus- och etniskt perspektiv
- analysera egen kunskapsutveckling i relation till tandhygienistens kunskapsområde, livslångt lärande och helhetssyn på patienten
- reflektera över etiska dilemman i vetenskapligt forskningsarbete
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom självstudier, gruppaktiviteter, föreläsningar, laborationer, seminarier samt praktisk och klinisk färdighetsträning. Tid är avsatt varje vecka för självstudier. Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Det innebär att kursveckorna framför allt omfattar studentaktiva moment, med samarbete i studiegrupper med eget ansvar för förberedelser. Utmaningar som studenterna ställs inför kan utgå från professionsrelaterade patientfall, casemetodik eller problemlösning. Studenten arbetar både enskilt och tillsammans i grupp, till exempel genom självständiga litteraturstudier, gemensam informationsbearbetning, problemidentifiering, teorikoppling och reflektion. Studenterna genomför aktiviteter för att utveckla både akademiskt och målgruppsanpassat skrivande. Både muntliga och skriftliga presentationsformer förekommer genom övningsrapporter och arbetsuppgifter som kamratgranskas. Kursens kompletterande föreläsningar bygger på studentens tidigare baskunskaper och kan antingen vara inspelade filmer eller ske på campus.
Under kursens obligatoriska seminarier bearbetas inhämtade kunskaper både självständigt och i grupp. Detta sker med hjälp av kliniskt resonemang och metoder för aktivt lärande. En eller flera lärare leder seminariet och stimulerar till att diskussionen fördjupas och att kunskapen sätts i relation till relevant klinisk kontext samt stimulerar till helhetssyn. Seminarierna bygger således på att studenterna är aktiva, pålästa och väl insatta i de områden som ska bearbetas under seminariet.
Praktisk och klinisk färdighetsträning
Studenten har klinisk färdighetsträning kontinuerligt under terminen. Förmågan att ställa diagnos och prognos efter sammanvägning av fynd från olika undersökningar och behandlingsresultat utvecklas genom klinisk verksamhet förlagd till allmän vuxentandvård samt auskultation på fakultetens barn-och ungdomstandvård. Kommunikation med patient tränas och samarbetet inom professionens yrkesgrupper (tandhygienist, tandläkare och tandsköterska) fördjupas. Studenten genomför också, tillsammans med annan student, en utbildningsinsats i oral hälsa för en utvald grupp.
Att arbeta ergonomiskt stärks genom återkoppling av fysioterapeut under klinisk färdighetsträning.
Självständigt arbete (examensarbete)
Denna termin formuleras en preliminär frågeställning relevant för kunskapsområdet oral hälsa.
Bedömningsformer
Kursen omfattar två provmoment:
- portfolio (15 hp) som omfattar skriftlig och muntlig individuell redovisning, skriftlig och muntlig gruppredovisning med individuell bedömning, kliniska observationer- medstudent/simulerad situation, kliniska observationer – patient, kamratåterkoppling, och vetenskapligt skrivande. Bedömningskriterier finns tillgängliga för studenterna i lärplattformen. Bedömningarna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion betygssätt i sin helhet vid kursens slut.
- skriftlig individuell tentamen (15 hp).
Student som underkänts i examination ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel.
Samtliga provmoment måste vara godkända för att få betyget G på kursen. Portfolion måste vara godkänd för att få tillträde till terminskurs 5.
Student som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyade prov enligt Högskoleförordningen, se Utbildningsplan för tandhygienistutbildning.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
Kurslitteratur
Kurslitteratur och övriga läromedel
Andersson, S-I. Tandhälsa och psykologi. Lund: Studentlitteratur (2012).
Axell T. Munslemhinnan vid hälsa och sjukdom: klinisk diagnostik och behandling. Stockholm: Gothia fortbildning; 2015
Bringsén Å, Nilsson Lindström P, editors. Hälsopromotion i teori och praktik: olika arenor och målgrupper. Första upplagan. Stockholm: Liber; 2019.
Ekberg EC, Lindfors E. Bettfysiologi för tandsköterskor och tandhygienister. Gothia Kompetens, 2022
Fejerskov O, Nyvad B, Kidd E. Dental Caries: The Disease and its Clinical Management. 2015, 3rd Edition, Blackswell Munksgaard, Oxford, UK.
Franzén, C. & Svedberg, E. Tandläkaryrket: en mångfacetterad profession. I C. Franzén & D. Tzimoula (Red.), Genus och professioner. Lund: Studentlitteratur (2021).
Frisk F, Kvist T. Endodonti. Första upplagan. Stockholm: Gothia fortbildning; 2018
Holm Ivarsson B, Sjögren K. MI – motiverande samtal: praktisk handbok för tandvården. Tredje upplagan. Stockholm: Gothia fortbildning; 2016.
Koch, G. Poulsen, S. Espelid, I. Hallbek, D. (2017) Pediatric Dentistry – A Clinical Approach. 3:e edition Blackwell: John Wiley Sons.
Lang NP & Lindhe J. Clinical Periodontology and Implant Dentistry. Blackwell and Munksgaard, 2015 (6th edition).
Mattsson U, Bäckman K. Oral medicin i teori och praktik. 1:a upplagan. Gothia fortbildning: 2016.
Mejàre I, Modéer T, Twetman S. Pedodonti. Fjärde upplagan. Stockholm: Gothia Fortbildning; 2019.
Norlén P, Lindström E, editors. Farmakologi. Fjärde upplagan. Stockholm: Liber; 2021.
Pellmer K, Wramner H, Wramner B. Grundläggande folkhälsovetenskap. 4:e upplagan. Stockholm: Liber; 2017.
Sjögren K, Virdeborn, C. Kommunikation i en hälsofrämjande tandvård. Gothia Fortbildning AB; 2020.
Scriven A. Ewles & Simnett. Hälsoarbete. 3., rev. uppl. Lund: Studentlitteratur; 2013.
Thurén T. Vetenskapsteori för nybörjare. Upplaga 3. Stockholm: Liber; 2019.
Willman, A. Bahtsevani, A. Nilsson R. Sandström B. Evidensbaserad Omvårdnad : en bro mellan forskning och klinisk praktik. Lund: Studentlitteratur; 2016.
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.