Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Oral hälsa – introduktion till området, professionen och vetenskap
Engelsk benämning
Oral Health – Introduction to the field, Profession and Science
Kurskod
TV331A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Inrättandedatum
2022-12-14
Fastställandedatum
2022-12-14
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Oral hälsa
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för tandhygienistexamen
Innehåll
Kursen omfattar studier i oral hälsa från ett biomedicinskt och psykosocialt perspektiv, tandhygienistens profession samt lagar och förordningar som styr tandvården.
Under kursen läggs grunderna för att uppnå ett vetenskapligt förhållningssätt. Studenten inhämtar kunskap om betydelsen av vetenskap och beprövad erfarenhet för yrkesutövningen.
Kroppens uppbyggnad, funktioner och viktiga organsystem studeras översiktligt. Särskilt fokus läggs på strukturer i huvud- och halsregionen samt munhålans mikrobiella ekologi, salivens funktioner, tandanatomi och tandutveckling. Patientförberedande kliniska övningar ingår.
Dessutom beaktas interprofessionell samverkan i tandvården, genus och jämställdhet ur ett samhällsperspektiv samt gruppdynamik i ett genus och etniskt perspektiv.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva tandhygienistprofessionen och dess yrkesroll ur ett historiskt, nationellt och internationellt perspektiv
- beskriva de olika professionerna inom tandvårdens kompetensområde
- redogöra för struktur och innehåll av vetenskaplig artikel inom oral hälsa
- redogöra för relevanta lagar och förordningar som styr tandvården
- redogöra för tandhygienistens yrkesetiska regler
- redogöra för kunskapsområdet oral hälsa
- beskriva hur oral hälsa kan förstås som ett samspel mellan biologiska, psykologiska och sociala faktorer
- beskriva den allmänna hälsans betydelse för den orala hälsan och den orala hälsans betydelse för individens välbefinnande
- definiera begreppen hälsofrämjande och förebyggande tandvård
- beskriva relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet
- ange principer för värdering och kritisk granskning av vetenskaplig litteratur
- identifiera grundläggande statistiska begrepp
- beskriva uppbyggnad och funktion av munhålans olika strukturer
- beskriva tändernas anatomi, uppbyggnad, funktion och utveckling
- beskriva anatomiska strukturer inom huvud-halsregionen av särskild relevans för professionen
- beskriva begreppet det orala ekosystemet (saliv, slemhinnor, tänder och mikroorganismer) och komponenternas samband och betydelse för den orala hälsan
- redogöra för den normala orala mikrofloran
- redogöra för mikroorganismers morfologi och egenskaper
- beskriva människokroppens grundläggande anatomi och fysiologi med fokus på immunologi och centrala organsystem
- identifiera olika aspekter och betydelsen av hållbar utveckling inom tandvården
- beskriva innebörden av begreppen mänskliga rättigheter, genus och jämställdhet ur ett samhällsperspektiv
- beskriva hur genus och etnicitet har betydelse för relationer mellan människor
- redogöra för gällande hygienriktlinjer i tandvården, grundläggande principer om ergonomi samt översiktligt om arbetsmiljöföreskrifter
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- söka, inhämta, sammanfatta och förmedla vetenskaplig litteratur inom området oral hälsa
- identifiera skillnader mellan kvantitativa och kvalitativa studier respektive litteraturöversikter
- samverka i studentgrupper och analysera steg i gruppens utveckling
- tillämpa gällande hygienriktlinjer i samband med klinisk verksamhet
- utföra klinisk inspektion av munhålan och identifiera normalstrukturer i munhålan
- utföra salivtest
- utföra plackinfärgning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- reflektera över den egna insatsen i gruppsamverkan
- reflektera över det egna lärandet
- reflektera över vad professionellt förhållningssätt innebär
- reflektera över goda hygienriktlinjers betydelse i tandvården
- reflektera över tandhygienistens yrkesroll
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom självstudier, gruppaktiviteter, föreläsningar, laborationer, seminarier samt praktisk och klinisk färdighetsträning. Tid är avsatt varje vecka för självstudier.
Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Det innebär att kursveckorna framför allt omfattar studentaktiva moment, med samarbete i studiegrupper med eget ansvar för förberedelser. Utmaningar som studenterna ställs inför kan utgå från professionsrelaterade patientfall, casemetodik eller problemlösning. Studenten arbetar både enskilt och tillsammans i grupp, till exempel genom självständiga litteraturstudier, gemensam informationsbearbetning, problemidentifiering, teorikoppling och reflektion. Studenterna genomför aktiviteter för att utveckla både akademiskt och målgruppsanpassat skrivande. Både muntliga och skriftliga presentationsformer förekommer genom övningsrapporter och arbetsuppgifter som kamratgranskas. Kursens kompletterande föreläsningar bygger på studentens tidigare baskunskaper och kan antingen vara inspelade filmer eller ske på campus.
Under kursens obligatoriska seminarier bearbetas inhämtade kunskaper både självständigt och i grupp. Detta sker med hjälp av kliniskt resonemang och metoder för aktivt lärande. En eller flera lärare leder seminariet och stimulerar till att diskussionen fördjupas och att kunskapen sätts i relation till relevant klinisk kontext samt stimulerar till helhetssyn. Seminarierna bygger således på att studenterna är aktiva, pålästa och väl insatta i de områden som ska bearbetas under seminariet.
Praktisk och klinisk färdighetsträning
Introduceras under slutet av terminen i samband med övningar i att identifiera normalstrukturer i munhålan via patientförberedande kliniska moment. Studenten måste genomgå ett godkänt teoretiskt och praktiskt prov i hygienrutiner innan kliniska moment får påbörjas.
Bedömningsformer
Kursen omfattar tre provmoment:
- portfolio (15 hp) som omfattar skriftlig och muntlig individuell redovisning, skriftlig och muntlig gruppredovisning med individuell bedömning, kliniska observationer - medstudent/simulerad situation, kamratåterkoppling, och vetenskapligt skrivande. Bedömningskriterier finns tillgängliga för studenterna i lärplattformen. Bedömningarna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion betygssätt i sin helhet vid kursens slut.
- muntlig individuell redovisning (2 hp)
- skriftlig individuell tentamen (13 hp).
Student som underkänts i examination ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel.
Samtliga provmoment måste vara godkända för att få betyget G på kursen. Portfolion måste vara godkänd för att få tillträde till terminskurs 2.
Student som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyade prov enligt Högskoleförordningen, se Utbildningsplan för tandhygienistutbildning.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
Kurslitteratur
Kurslitteratur och övriga läromedel:
Dahlén G, Fiehn NE, Olsen I, Dahlgren U. Oral Microbiology and Immunology. Munksgaard Danmark, Copenhagen 2012.
Edgar WM, Dawes C, O'Mullane DM, editors. Saliva and oral health. Fourth edition. Duns Tew: Stephen Hancocks Limited; 2012.
Edward, S. Odontologisk ordbok. Stockholm. Förlagshuset Gothia. 2016
Ejlertsson G. Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur, 2019.
Erlanson-Albertsson C. Cellbiologi. Lund: Studentlitteratur; 2013.
Helgesson G, Kvist T. Tandvårdens etik. Andra upplagan. Stockholm: Gothia kompetens; 2021.
Lännergren, Jan, mf. Fysiologi, 6:e uppl. Lund: Studentlitteratur; 2017.
Nanci A. Ten Cate's oral histology: development, structure, and function. 9 th edition. St. Louis, Missouri: Elsevier - Health Sciences Div; 2017.
Pilhammar Andersson E. Erfarenhetsbaserad kunskap och lärande inom vård och medicin. Lund: Studentlitteratur, 2011.
Sand O. Människokroppen: fysiologi och anatomi. Tredje upplagan. Stockholm: Liber; 2021.
Scheid RC, Weiss G. Woelfel's dental anatomy. 9. ed. Philadelphia: Wolters Kluwer; 2017.
Sjögren K, Virdeborn C. Kommunikation i en hälsofrämjande tandvård. Stockholm: Gothia fortbildning; 2020.
Zimmerman M, Sjöberg K. Hygien och smittskydd i tandvården: att förebygga infektioner. Tredje upplagan. Stockholm: Gothia Fortbildning; 2018
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.