Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Oral hälsa - prevention och behandling på individ- och gruppnivå i alla åldrar
Engelsk benämning
Oral Health - Prevention and Treatment for all Ages on the Individual and Group Level
Kurskod
TV324A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2020-09-08
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
För tillträde till terminskurs 4 skall terminskurs 1 samt terminskurs 2 vara godkända.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G2F
Syfte
Att ge kunskap om prevention och behandling av orala ohälsotillstånd i alla åldrar.. Att utveckla förmågan att informera och diskutera oral hälsa och orala sjukdomstillstånd med enskilda och grupper av patienter i alla åldrar.
Innehåll
Kursen är uppbyggd kring preventiva åtgärder och behandling på individ- och gruppnivå hos barn och vuxna. Teoretiska fall och seminarier behandlar den organiserade barn- och ungdomstandvården, bettavvikelser, störningar i mineraliseringen av tänderna liksom följder av karies i form av endodontiska sjukdomstillstånd. Bettfysiologiska grundläggande begrepp och munslemhinneförändringar studeras.
om 5 Hp
Förmågan att självständigt ställa diagnos, uppföljning av behandling och prognos utvecklas ytterligare genom klinisk verksamhet förlagd till fakultetens allmäntandvård. Vikten av att arbeta ergonomiskt kommer att stärkas genom återkoppling av fysioterapeut under kliniskt arbete.
Kommunikation mellan patient och tandhygieniststudent utvecklas liksom samarbetet inom professionens yrkesgrupper (tandhygienist, tandläkare och tandsköterska). Studenten genomför, tillsammans med annan student, en utbildningsinsats i oral hälsa för en utvald grupp.
Ett vetenskapligt förhållningssätt liksom förmågan att tillgodogöra sig och kritiskt granska vetenskaplig information utvecklas genom att det självständiga arbetet (examensarbete) introduceras och projektplanen examineras.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
• förklara vad evidensbegreppet innebär inom området oral hälsa i förhållande till beprövad erfarenhet och förklara skillnader mellan dessa begrepp
• förklara grundläggande forskningsmetodik och statistiska begrepp
• beskriva de premisser som styr val av kvantitativ och kvalitativ forskningsmetod
• analysera för- och nackdelar med diagnostiska metoder som används inom tandvården
• förklara hur prevention av parodontal sjukdom och karies kan bedrivas, inklusive riskgruppering samt redogöra för vilka effekter åtgärder kan förväntas ha för främjande av oral hälsa hos barn och vuxna
• redogöra för hur endodontiska sjukdomstillstånd uppkommer och behandlas
• beskriva hur den svenska tandvården för barn, ungdomar och vuxna är organiserad
• beskriva somatisk och psykisk utveckling hos barn och ungdomar samt faktorer som påverkar detta
• beskriva olika metoder avseende stöd och bemötandestrategier för behandling av barn inom tandvården
• redogöra för tand- och bettutvecklingsstörningars etiologi, frekvens och behandling
• redogöra för handläggningen vid olika typer av trauma mot tänder och käkar i primära och permanenta bettet
• redogöra för käksystemets uppbyggnad och funktion
• förklara teorier för beteendeförändring och dess betydelse för allmän och oral hälsa
• beskriva ojämlikheter i allmän och oral hälsa ur ett befolkningsperspektiv
• redogöra för de vanligaste munslemhinneförändringarna, orala tumörer och tumörliknande tillstånd
• redogöra för hur kroppen påverkas av läkemedel och läkemedels verkningsmekanismer samt hur farmakologisk behandling kan påverka det orala hälsotillståndet.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad och godkänd kurs skall studenten kunna:
• självständigt diagnostisera, prediktera och behandla parodontal sjukdom och karies
• tillämpa individanpassade preventiva och hälsopedagogiska strategier för att motivera patienter i olika åldrar att främja sin orala hälsa
• tillämpa metoder för beteendeförändring med syfte att främja oral hälsa
• arbeta fram en plan och genomföra en utbildningsinsats för individer och grupper om de vanligaste orala sjukdomarna och hur de kan förebyggas
• avgöra, samt kommunicera muntligt och skriftligt, om behov föreligger för konsultation eller hänvisning av patienten till annan behandlare för vidare utredning och behandling
• tillämpa ett ergonomiskt arbetssätt
• självständigt och i grupp kritiskt granska vetenskaplig litteratur och kommersiell information relaterad till oral hälsa.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad och godkänd kurs skall studenten kunna:
• reflektera över kvalitet och resultat av egen insats utifrån patientens ålder och livssituation
• reflektera över eget och patienters beteende i tandvårdssituationen med beaktande av aktuella diskrimineringsgrunder och mänskliga rättigheter
• analysera egen kunskapsutveckling i relation till professionen, livslångt lärande och helhetssyn på patienten.
Självständigt arbete (examensarbete)
Efter avslutad och godkänd kurs skall studenten kunna:
• formulera en vetenskaplig problemställning med relevans för professionen och kunskapsområdet oral hälsa
• tillämpa litteratursökning inom området oral hälsa i vetenskapliga databaser samt använda relevant litteratur till problemområdet
• motivera ett lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt utifrån vald problemställning och med forskningsetiska överväganden.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom självstudier, gruppaktiviteter, föreläsningar, laborationer, seminarier samt praktisk och klinisk färdighetsträning. Tid varje vecka är avsatt för självstudier.
Utmaningsbaserat lärande är den grundläggande arbetsformen som utgår från kliniskt relaterade fall/case eller problem. Studenten bearbetar fallet/problemet enskilt eller tillsammans i grupp genom att samla in ledtrådar, bearbeta informationen, förstå problemet/situationen och reflektera över och lära sig av processen. Studenten skall skriva och presenterna övningsrapporter och inlämningsuppgifter strukturerat och göra kunskapsinnehållet tillgängligt för läsaren.
Föreläsningar
Genomförs kontinuerligt under terminen. Föreläsningarna kräver i allmänhet att studenten inhämtat baskunskaper för att kunna dra nytta av föreläsningen.
Seminarier
Genomförs kontinuerligt med hela eller delar av kursen. Seminarierna baseras på läraktiviteter som inlämningsuppgifter och fall/case etc. som studenterna bearbetat självständigt och i grupp. En eller flera resurspersoner introducerar frågor som stimulerar till att diskussionen mellan studenterna fördjupas kunskapsmässigt och sätts i relation till relevant klinisk kontext samt stimulerar till helhetssyn. Seminarierna bygger på att studenterna är aktiva, pålästa och väl insatta i de områden som ska bearbetas under seminariet.
Praktisk och klinisk färdighetsträning
Studenten har klinisk färdighetsträning kontinuerligt under terminen. Förmågan att ställa diagnos och prognos efter sammanvägning av fynd från olika undersökningar och behandlingsresultat utvecklas genom klinisk verksamhet förlagd till fakultetens barn-och ungdomstandvård liksom allmän vuxentandvård. Kommunikation med patient tränas och samarbetet inom professionens yrkesgrupper (tandhygienist, tandläkare och tandsköterska) fördjupas. Studenten genomför också, tillsammans med annan student, en utbildningsinsats i oral hälsa för en utvald grupp.
Att arbeta ergonomiskt stärks genom återkoppling av fysioterapeut under klinisk färdighetsträning.
Självständigt arbete (examensarbete)
Det självständiga arbetet som totalt omfattar 15 högskolepoäng påbörjas. Denna termin formuleras en frågeställning relevant för kunskapsområdet oral hälsa, regelbundna möten med handledare genomförs och en projektplan examineras (motsvarande 2 högskolepoäng).
Bedömningsformer
Bedömning av studentens progression sker fortlöpande under hela kursen (inlämningsuppgifter, flervalsfrågor i samband med seminarier, aktivitet vid seminarium, färdighetsträning och praktiska prov) och samlas i en portfolio. Denna portfolio omfattar 15 högskolepoäng. Bedömningskriterier finns skriftligt tillgängliga för studenten. Bedömningarna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. En skriftlig salstentamen omfattande 13 högskolepoäng sker i slutet av kursen.
Inom ramen för det självständiga arbetet (totalt 15 högskolepoäng) examineras arbetets projektplan motsvarande 2 högskolepoäng.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G). Student som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyade prov enligt Högskoleförordningen, se Utbildningsplan för tandhygienistutbildning.
Kurslitteratur
Förslag till litteratur tillhandahålles senast 8 veckor innan kursstart. Utöver detta förväntas kursdeltagarna självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen.
Kursvärdering
Efter den avslutande examinationen ges studenten möjlighet till kursvärdering. Examinationsansvarig ansvarar för analys och rapporterar till Utbildningsnämnden. Rapporten innehåller en sammanställning av måluppfyllelse, uppföljning av tidigare åtgärder, identifiering av nya problem och förslag till åtgärder. Kursansvarig ansvarar för att åtgärderna verkställs. Examinationsansvarig återkopplar till studenterna som utförde utvärderingen och kursansvarig till medarbetare samt till studenterna på kommande kurs om vilka ändringar som genomförts med anledning av utfallet i kursvärderingen. Samtliga kursrapporter finns tillgängliga för studenter och personal via fakultetens hemsida och lärplattform.
I tillägg till kursvärderingen sker kontinuerlig utvärdering i olika former såsom vid Programråd två gånger per termin med studentrepresentant, vice ordförande Odontologiska studentkåren, program-, kurs- och examinationsansvarig dessutom sker schemalagda utvärderingssamtal mellan studentgruppsrepresentanter och kursansvarig regelbundet under terminen.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.