Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Oral hälsa – allmänhälsa och introduktion till odontologi
Engelsk benämning
Oral Health - General Health and an Introduction to Odontology
Kurskod
TV323A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2020-09-08
Gäller från
2022-01-24
Behörighetskrav
För tillträde till terminskurs 3 skall terminskurs 1 vara godkänd.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G1F
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall vidareutveckla kunskap om diagnostik, färdighet att genomföra orala undersökningar samt behandla ringa parodontala och kariologiska förändringar. Att vidareutveckla kunskap om epidemiologi och sambandet mellan oral och allmän hälsa.
Studenten introduceras i farmakologi, anestesi, protetik, barn- och ungdomstandvård samt färdigheter i hjärt- och lungräddning.
Innehåll
Diagnostik, prevention och behandling av ringa parodontal sjukdom och karies samt hälsofrämjande stategier utgör fokusområden. Studenten ges möjlighet att med ökande grad av självständighet genomföra orala undersökningar inkluderande intraoral röntgen. Stor vikt läggs vid att studera och träna kommunikation mellan patienten och student med utgångspunkt från beteende-medicinska teorier samt förståelse för interprofessionellt samarbete inom tandvården. Introduktion till protetisk rehabilitering ges. Studier i näringslära och nutrition lägger grunden för kostrådgivning till patienterna. Verkningsmekanismen hos vissa läkemedel studeras och studenten får utföra anstesi samt hur livshotande tillstånd hos patienten skall omhändertas i den odontologiska behandlingssituationen.
Ett vetenskapligt förhållningssätt utvecklas ytterligare genom introduktion av forskningsmetodik och statistik.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
• redogöra för basvetenskaplig forskning i relation till sambandet mellan biologiska förhållanden och tandsjukdomar
• beskriva grundläggande forskningsmetodik med fokus både på kvantitativa och kvalitativa data samt beskriva statistiska begrepp
• förklara inflammations- och läkningsprocessen i relation till orala vävnader
• förklara hur parodontal sjukdom, karies och erosioner uppkommer samt redogöra för förebyggande principer och metoder hos barn och vuxna
• beskriva hur utbredningen av parodontal sjukdom och karies varierar geografiskt och inom olika grupper över tid
• redogöra för tandutveckling och eruption av primära och permanenta tänder
• redogöra för hur olika frågeställningar i klinik kan berättiga till användandet av joniserande strålning
• redogöra för hur digital intraoral röntgen fungerar och dess berättigande i tandvårdsituationen.
• redogöra för hur parodontala skador och kariesskador avbildas samt ange hur övriga förändringar kan avbildas i en intraoral röntgenbild
• redogöra för, i behandlingssituationen, relevanta läkemedel och dess verkningsmekanismer
• redogöra för vanliga protetiska konstruktioner som kan förekomma i munhålan
• beskriva bestämnings-, livsstilsfaktorer och hälsobeteende av betydelse för oral hälsa och allmänhälsa
• redogöra för betydelsen av nutrition och kostvanor för oral hälsa och allmänhälsa hos barn och vuxna
• förklara hur den orala hälsan påverkar och påverkas av allmänhälsan
• redogöra för principer för hälsokommunikation
• redogöra för genus- och jämställdhet ur ett professionsperspektiv
• redogöra för etiska principer inom sjuk- och tandvård.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad och godkänd kurs skall studenten kunna:
• tillämpa ett kliniskt korrekt arbetssätt
• ta upp anamnes och föra journal i enlighet med relevanta författningar
• motivera val av anestetika och under handledning utföra infiltrations- samt mandibularanestesi
• utföra röntgenundersökning för diagnostik av marginal benvävnad och karies med minsta möjliga stråldos till patient och personal
• identifiera etiologiska faktorer, diagnostisera, förebygga och behandla lindrig parodontal sjukdom och karies
• identifiera vanliga protetiska konstruktioner som kan förekomma i munhålan
• vidta adekvata åtgärder vid livshotande situationer
• tillämpa hälsofrämjande insatser
• tillämpa samverkan inom tandvårdsteamet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad och godkänd kurs skall studenten kunna.
• reflektera över etiska aspekter på smärtlindrande åtgärder vid patientomhändertagande
• beskriva hur etnicitet och genus kan ha betydelse för mellanmänskliga relationer
• diskutera egen kunskapsutveckling i relation till professionen och livslångt lärande.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom självstudier, gruppaktiviteter, föreläsningar, laborationer, seminarier samt praktisk och klinisk färdighetsträning. Tid varje vecka är avsatt för självstudier.
Utmaningsbaserat lärande är den grundläggande arbetsformen som utgår från kliniskt relaterade fall/case eller problem. Studenten bearbetar fallet/problemet enskilt eller tillsammans i grupp genom att samla in ledtrådar, bearbeta informationen, förstå problemet/situationen och reflektera över och lära sig av processen. Studenten skall skriva och presenterna övningsrapporter och inlämningsuppgifter strukturerat och göra kunskapsinnehållet tillgängligt för läsaren.
Föreläsningar
Genomförs kontinuerligt under terminen. Föreläsningarna kräver i allmänhet att studenten inhämtat baskunskaper för att kunna dra nytta av föreläsningen.
Seminarier
Genomförs kontinuerligt med hela eller delar av kursen. Seminarierna baseras på läraktiviteter som inlämningsuppgifter och fall/case etc. som studenterna bearbetat självständigt och i grupp. En eller flera resurspersoner introducerar frågor som stimulerar till att diskussionen mellan studenterna fördjupas kunskapsmässigt och sätts i relation till relevant klinisk kontext samt stimulerar till helhetssyn. Seminarierna bygger på att studenterna är aktiva, pålästa och väl insatta i de områden som ska bearbetas under seminariet.
Praktisk och klinisk färdighetsträning
Möten och kommunikation med olika patientgrupper samt samarbete inom tandvårdsteamet tränas. Studenten ges möjlighet att med ökande grad av självständighet genomföra anamnesupptagning, orala undersökningar, röntgenundersökningar samt tillämning av hälsofrämjande åtgärder. Journaladministration och hygienrutiner tränas. OSCE (Objective Structured Clinical Examination) genomförs under denna termin.
Bedömningsformer
Bedömning av studentens progression sker fortlöpande under hela kursen (inlämningsuppgifter, flervalsfrågor i samband med seminarier, aktivitet vid seminarium, färdighetsträning och praktiska prov) och samlas i en portfolio. Denna portfolio omfattar 15 högskolepoäng. Bedömningskriterier finns skriftligt tillgängliga för studenten. Bedömningarna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. En skriftlig salstentamen omfattande 15 högskolepoäng sker i slutet av kursen.
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G). Student som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyade prov enligt Högskoleförordningen, se Utbildningsplan för tandhygienistutbildning.
Kurslitteratur
Förslag till litteratur tillhandahålles senast 8 veckor innan kursstart. Utöver detta förväntas kursdeltagarna självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen.
Kursvärdering
Efter den avslutande examinationen ges studenten möjlighet till kursvärdering. Examinationsansvarig ansvarar för analys och rapporterar till Utbildningsnämnden. Rapporten innehåller en sammanställning av måluppfyllelse, uppföljning av tidigare åtgärder, identifiering av nya problem och förslag till åtgärder. Kursansvarig ansvarar för att åtgärderna verkställs. Examinationsansvarig återkopplar till studenterna som utförde utvärderingen och kursansvarig till medarbetare samt till studenterna på kommande kurs om vilka ändringar som genomförts med anledning av utfallet i kursvärderingen. Samtliga kursrapporter finns tillgängliga för studenter och personal via fakultetens hemsida och lärplattform.
I tillägg till kursvärderingen sker kontinuerlig utvärdering i olika former såsom vid Programråd två gånger per termin med studentrepresentant, vice ordförande Odontologiska studentkåren, program- kurs och examinationsansvarig dessutom sker schemalagda utvärderingssamtal mellan studentgruppsrepresentanter och kursansvarig regelbundet under terminen.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.