Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Oral hälsa - diagnostik och prevention
Engelsk benämning
Oral Health - Diagnostics and Prevention
Kurskod
TV322A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2020-09-08
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 16/A14.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G1N
Syfte
Att ge kunskap om hur oral hälsa upprätthålls, hur orala sjukdomar förebyggs, diagnostiseras och behandlas. Att studenten kliniskt skall kunna undersöka och registrera munstatus samt kunna identifiera friska orala förhållanden och ringa avvikelser från det friska.
Innehåll
Övergripande är mötet med en individ i behandlingsstolen. Studenten tränar patientomhändertagande, kommunikation och information/rådgivning på andra studenter.
I progression från kurs 1 introduceras kliniskt relaterade fall/case som exemplifierar obalans i det orala ekosystemet och som resulterar i parodontal sjukdom och karies. Studenten introduceras till förekomsten av parodontal sjukdom och karies i samhället och till vilka lagar och förordningar som styr verksamheten inom tandvården. I samband med studierna av oral ohälsa lär sig studenten att prekliniskt genomföra intraorala röntgenundersökningar. Klinisk träning avseende olika diagnostiska metoder och tester samt behandling av ringa parodontala (gingivit) och kariologiska (initialkaries) förändringar genomförs först på fantommodell på preklinik och därefter på andra studenter. Att arbeta ergonomiskt tränas individuellt med fysioterapeut. Besök på en folktandvårdsklinik bidrar till att introducera studenten i en professionell vårdmiljö och utgör en introduktion till egen patientbehandling.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
• redogöra för vetenskapliga artiklar inom området oral hälsa
• identifiera grundläggande statistiska begrepp
• förklara hur obalans uppkommer i det orala ekosystemet och vad det innebär för den orala hälsan
• redogöra för joniserande strålning och dess verkningsmekanismer
• beskriva hur röntgenstrålning kan ge upphov till bild och hur olika vävnader i munhålan avbildas
• redogöra för diagnostiska metoder som används inom tandvården
• redogöra för principer för diagnostik och behandling av parodontal sjukdom, karies och erosioner
• redogöra för tandsjukdomarnas epidemiologi.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad och godkänd kurs skall studenten kunna:
• identifiera friska orala förhållanden och ringa avvikelser från det friska
• utföra supra- och subgingival scaling på modell
• identifiera hur normalanatomiska strukturer och förändringar i parodontal benvävnad avbildas i bitewingröntgenbilden
• skriftligt dokumentera insamlad information och utförda åtgärder vid patientbehandling i enlighet med relevant lagstiftning
• kommunicera muntligt om orala hälsotillstånd utifrån ett patientcentrerat förhållningssätt
• tillämpa kritisk granskning av vetenskaplig litteratur
• tillämpa kunskap om hållbar utveckling i tandvården ur ett miljöperspektiv.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad och godkänd kurs skall studenten kunna:
• reflektera över egen kunskap, färdighet och förhållningssätt.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom självstudier, gruppaktiviteter, föreläsningar, laborationer, seminarier samt praktisk och klinisk färdighetsträning. Tid varje vecka är avsatt för självstudier.
Utmaningsbaserat lärande är den grundläggande arbetsformen som utgår från kliniskt relaterade fall/case eller problem. Studenten bearbetar fallet/problemet enskilt eller tillsammans i grupp genom att samla in ledtrådar, bearbeta informationen, förstå problemet/situationen och reflektera över och lära sig av processen. Studenten skall skriva och presenterna övningsrapporter och inlämningsuppgifter strukturerat och göra kunskapsinnehållet tillgängligt för läsaren.
Föreläsningar
Genomförs kontinuerligt under terminen. Föreläsningarna kräver i allmänhet att studenten inhämtat baskunskaper för att kunna dra nytta av föreläsningen.
Seminarier
Genomförs kontinuerligt med hela eller delar av kursen. Seminarierna baseras på läraktiviteter som inlämningsuppgifter och fall/case etc. som studenterna bearbetat självständigt och i grupp. En eller flera resurspersoner introducerar frågor som stimulerar till att diskussionen mellan studenterna fördjupas kunskapsmässigt och sätts i relation till relevant klinisk kontext samt stimulerar till helhetssyn. Seminarierna bygger på att studenterna är aktiva, pålästa och väl insatta i de områden som ska bearbetas under seminariet.
Praktisk och klinisk färdighetsträning
Övningar med praktisk färdighetsträning på laboratorium introducerar de kliniska tillvägagångssätt som studeras teoretiskt. Studenten tränar patientomhändertagande, kommunikation och information/rådgivning på andra studenter. För kliniska moment såsom plackregistrering, fickdjupsmätning, scalingteknik och identifiering av normalanatomiska strukturer på annan student gäller att studenten skall ha uppvisat godkänt resultat på praktiskt prov innan klinisk färdighetsträning får påbörjas.
För att få arbeta med joniserande (röntgen) strålning som diagnostisk metod på patient, kommer studenten att genomgå ett praktiskt prov på fantommodell, för att säkerställa att studenten arbetar enligt gällande lagstiftning och har den färdighet och förmåga som krävs för ett säkert omhändertagande av patienten.
Laborativa moment som fokuserar på olika delar och funktioner av det orala ekosystemet genomförs.
Bedömningsformer
Bedömning av studentens progression sker fortlöpande under hela kursen (inlämningsuppgifter, flervalsfrågor i samband med seminarier, aktivitet vid seminarium, färdighetsträning och praktiska prov) och samlas i en portfolio. Denna portfolio omfattar 15 högskolepoäng. Bedömningskriterier finns skriftligt tillgängliga för studenten. Bedömningarna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. En skriftlig salstentamen omfattande 15 högskolepoäng sker i slutet av kursen.
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G). Student som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyade prov enligt Högskoleförordningen, se Utbildningsplan för tandhygienistutbildning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Förslag till litteratur tillhandahålles senast 8 veckor innan kursstart. Utöver detta förväntas kursdeltagarna självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen.
Kursvärdering
Efter den avslutande examinationen ges studenten möjlighet till kursvärdering. Examinationsansvarig ansvarar för analys och rapporterar till Utbildningsnämnden. Rapporten innehåller en sammanställning av måluppfyllelse, uppföljning av tidigare åtgärder, identifiering av nya problem och förslag till åtgärder. Kursansvarig ansvarar för att åtgärderna verkställs. Examinationsansvarig återkopplar till studenterna som utförde utvärderingen och kursansvarig till medarbetare samt till studenterna på kommande kurs om vilka ändringar som genomförts med anledning av utfallet i kursvärderingen. Samtliga kursrapporter finns tillgängliga för studenter och personal via fakultetens hemsida och lärplattform.
I tillägg till kursvärderingen sker kontinuerlig utvärdering i olika former såsom vid Programråd två gånger per termin med studentrepresentant, vice ordförande Odontologiska studentkåren, program-, kurs- och examinationsansvarig dessutom sker schemalagda utvärderingssamtal mellan studentgruppsrepresentanter och kursansvarig regelbundet under terminen.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.