Kursplan våren 2021
Kursplan våren 2021
Benämning
Oral hälsa – introduktion till ämnet, professionen och vetenskap
Engelsk benämning
Oral Health - an Introduction to the Subject, the Profession and the Scientific Basis
Kurskod
TV321A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2020-09-08
Gäller från
2021-01-25
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 16/A14.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G1N
Syfte
Att ge en introduktion till huvudområdet odontologi med inriktning oral hälsa, tandhygienistprofessionen och vetenskapligt förhållningssätt. Ett ytterligare syfte är att ge grundläggande kunskap i anatomi och fysiologi.
Innehåll
Kursen omfattar grundläggande studier i huvudområdets vetenskapliga grund, professionen och lagar och förordningar som styr tandvården. Det orala ekosystemet och dess ingående komponenter studeras. Huvudsakligt fokus är ett ekosystem i balans, dvs ett friskt tillstånd. Översiktliga studier om hur kroppen fungerar bidrar till att utveckla förståelse för fysiologiska och patologiska processer.
Under kursen läggs grunderna för att uppnå ett vetenskapligt förhållningssätt genom att lyfta relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet liksom principer för kritisk granskning av vetenskaplig litteratur.
Parallellt med övriga studier uppmärksammas betydelsen av samverkan och interprofessionellt lärande i olika grupper med samtidigt beaktande av genus och jämställdhet ur ett samhällsperspektiv.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
• redogöra för tandhygienistens kunskapsområde oral hälsa
• redogöra för högskoleförordningens examensmål för yrkesexamen till tandhygienist, tandläkare och tandtekniker
• redogöra för aktuella hygienriktlinjer
• redogöra för relevanta lagar och förordningar som styr tandvård
• definiera begreppen oral hälsa, välbefinnande och helhetssyn ur ett individperspektiv
• förklara begreppet det ”orala ekosystemet”
• förklara människokroppens grundläggande fysiologi med fokus på uppbyggnad och funktion av centrala organsystem
• beskriva uppbyggnad och funktion av munhålans olika strukturer
• beskriva en vetenskaplig artikel inom oral hälsa avseende struktur och innehåll
• redogöra för relationen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet
• ange principer för värdering och kritisk granskning av vetenskaplig litteratur
• identifiera olika aspekter och betydelsen av hållbar utveckling inom tandvården och ur ett oralt hälsoperspektiv
• beskriva genus- och jämställdhet ur ett samhällsperspektiv.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad och godkänd kurs skall studenten kunna:
• identifiera normalstrukturer i munhålan
• tillämpa gällande hygienriktlinjer
• söka, inhämta, sammanfatta och förmedla vetenskaplig litteratur inom området oral hälsa
• tillämpa samverkan i intra- och interprofessionella studentgrupper och reflektera över den egna insatsens betydelse.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad och godkänd kurs skall studenten kunna:
• reflektera över drivkrafter som inverkar på den egna insatsen i samverkan och lärande
• visa ett professionellt förhållningssätt.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom självstudier, gruppaktiviteter, föreläsningar, laborationer, seminarier samt praktisk och klinisk färdighetsträning. Tid varje vecka är avsatt för självstudier.
Utmaningsbaserat lärande är den grundläggande arbetsformen som utgår från kliniskt relaterade fall/case eller problem. Studenten bearbetar fallet/problemet enskilt eller tillsammans i grupp genom att samla in ledtrådar, bearbeta informationen, förstå problemet/situationen och reflektera över och lära sig av processen. Studenten skall skriva och presenterna övningsrapporter och inlämningsuppgifter strukturerat och göra kunskapsinnehållet tillgängligt för läsaren.
Föreläsningar
Genomförs kontinuerligt under terminen. Föreläsningarna kräver i allmänhet att studenten inhämtat baskunskaper för att kunna dra nytta av föreläsningen.
Seminarier
Genomförs kontinuerligt med hela eller delar av kursen. Seminarierna baseras på läraktiviteter som inlämningsuppgifter och fall/case etc. som studenterna bearbetat självständigt och i grupp. En eller flera resurspersoner introducerar frågor som stimulerar till att diskussionen mellan studenterna fördjupas kunskapsmässigt och sätts i relation till relevant klinisk kontext samt stimulerar till helhetssyn. Seminarierna bygger på att studenterna är aktiva, pålästa och väl insatta i de områden som ska bearbetas under seminariet.
Praktisk och klinisk färdighetsträning
Introduceras under slutet av terminen i samband med övningar i att identifiera normalstrukturer i munhålan via prekliniska och kliniska moment. Studenten måste genomgå ett godkänt teoretiskt och praktiskt prov i hygienrutiner innan kliniska moment får påbörjas.
Bedömningsformer
Bedömning av studentens progression sker fortlöpande under hela kursen (inlämningsuppgifter, flervalsfrågor i samband med seminarier, aktivitet vid seminarium, färdighetsträning och praktiska prov) och samlas i en portfolio. Denna portfolio omfattar 15 högskolepoäng. Bedömningskriterier finns skriftligt tillgängliga för studenten. Bedömningarna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. En muntlig examination omfattande 2 högskolepoäng sker under kursen och en skriftlig salstentamen omfattande 13 högskolepoäng sker i slutet av kursen.
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel.
Betygsskala
Underkänd (U) eller Godkänd (G). Student som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyade prov enligt Högskoleförordningen, se Utbildningsplan för tandhygienistutbildning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Förslag till litteratur tillhandahålles senast 8 veckor innan kursstart. Utöver detta förväntas kursdeltagarna självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen.
Kursvärdering
Efter den avslutande examinationen ges studenten möjlighet till kursvärdering. Examinationsansvarig ansvarar för analys och rapporterar till Utbildningsnämnden. Rapporten innehåller en sammanställning av måluppfyllelse, uppföljning av tidigare åtgärder, identifiering av nya problem och förslag till åtgärder. Kursansvarig ansvarar för att åtgärderna verkställs. Examinationsansvarig återkopplar till studenterna som utförde utvärderingen och kursansvarig till medarbetare samt till studenterna på kommande kurs om vilka ändringar som genomförts med anledning av utfallet i kursvärderingen. Samtliga kursrapporter finns tillgängliga för studenter och personal via fakultetens hemsida och lärplattform.
I tillägg till kursvärderingen sker kontinuerlig utvärdering i olika former såsom vid Programråd två gånger per termin där studentrepresentant, vice ordförande Odontologiska studentkåren samt program-, kurs- och examinationsansvarig medverkar. Dessutom sker schemalagda utvärderingssamtal mellan studentgruppsrepresentanter och kursansvarig regelbundet under terminen.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.