Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Oral hälsa och dentala material
Engelsk benämning
Oral Health and Dental Materials
Kurskod
TV211A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Inrättandedatum
2021-06-03
Fastställandedatum
2022-06-01
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för tandteknikerexamen
Syfte
Tandteknikerutbildningens övergripande syfte är att bidra till personens utveckling som tandtekniker med ett förhållningssätt som innebär att sträva efter en kontinuerlig utveckling av det egna kunnandet samt att skapa förståelse för kunskaper beroende av sitt sammanhang; att tillägna sig ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt. Utbildningen ska bidra till ett ansvarsfullt, omdömesgillt och samarbetsinriktat uppträdande i vårdteamet, präglat av förståelse för patienten.
Innehåll
Kursens innehåll är fördelat på två delkurser: Tandhälsovård i samverkan och Anatomi – form, funktion och dentala material.
Delkurser
Tandhälsovård i samverkan, 15 hp
Delkursens innehåll
Den första delkursen Tandhälsovård i samverkan ger en introduktion till högre utbildning och kunskap om de olika odontologiska professionerna och deras samverkan. För att förstå begreppet ”oral hälsa” krävs en ingående kunskap om såväl detaljerna som helhetsbilden. Detta innefattar grundläggande kunskap om anatomi, fysiologi och mer specifikt tändernas anatomi, form samt funktion. Kommunikation och gruppens betydelse kommer att belysas utifrån ideal som rättvisa, jämställdhet och respekt, samt dessa ideals betydelse för hur man kan arbeta i grupp och i mötet med patienter.
Delkursen är en introduktion till utbildningen vid Odontologiska fakulteten i Malmö och tar sina utgångspunkter i bland annat oral hälsa och ett hälsooffensivt synsätt. För att skapa förståelse och förmåga till självstyrt och livslångt lärande belyses de olika utgångspunkterna vid olika moment, aktiviteter och med ett vetenskapligt förhållningssätt. Helhetssyn på kunskap, färdighet och förmåga samt värderingsförmåga och förhållningssätt är viktiga utgångspunkter. Redan från kursstart läggs stort fokus på normalanatomi av huvud-halsregionen samt munhålan och tändernas anatomi.
Delkursens lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för högskoleförordningens examensmål för yrkesexamen till tandtekniker
- redogöra för innehållet i offentlighets- och sekretesslagen och patientsäkerhetslagen och insikt om innebörden av sekretess och tystnadsplikt
- beskriva vad helhetssyn innebär för kunskap och för oral hälsa
- beskriva grundläggande faktorer som påverkar kommunikation mellan människor samt individers och gruppers beteenden
- beskriva utvecklingen av munhälsotillståndet i Sverige
- redogöra för möjligheter till åtgärder som befrämjar oral hälsa
- beskriva munhålans och angränsande områdens normala utseende och uppbyggnad
- redogöra för tändernas anatomi, fysiologi och därtill hörande terminologi
- beskriva sambandet mellan saliv, slemhinnor, tänder och mikroorganismer samt betydelsen av munhålans barriärfunktion
- beskriva om uppkomst och behandling av gingivit, parodontit och karies
- beskriva dentala materials biologiska, kemiska och fysikaliska egenskaper
- beskriva användningsområde och krav på de material som används under kursen vid framställning av protetiska konstruktioner.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- samarbeta i grupp samt att ta och ge kritik
- värdera olika sätt att se på kunskap och lärande
- identifiera gemensamma och skiljande arbetsområden för olika yrken inom tandvårdsteamet
- tillämpa de hygienrutiner och arbetsmiljöföreskrifter som gäller på ett tandtekniskt laboratorium och i tillämpliga fall på klinik
- analysera och formge samtliga tänder i det permanenta bettet på ett anatomiskt och morfologiskt korrekt sätt
- söka och använda vetenskaplig information.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten visa:
- ansvar för ett gott samarbete och inbördes förståelse mellan de olika yrkeskategorierna i tandvårdsteamet samt visa ansvar för att fungera fullvärdigt i de grupper som är involverade i utbildningen
- förmåga till självstyrt lärande och att kritiskt granska och värdera kunskap.
Delkursens arbetsformer
Se övergripande arbetsformer för hel kurs.
Delkursens bedömningsformer
Se övergripande bedömningsformer för hel kurs.
Anatomi – form, funktion och dentala material, 15 hp
Delkursens innehåll
Delkursen har fokus på oral hälsa, anatomi, materiallära och fastsittande protetik. Den orala hälsan är i hög grad beroende av att dentala biomaterial interagerar på ett sådant sätt att patologiska förändringar eller avvikande reaktioner inte uppstår i de omgivande vävnaderna och att patienten upplever de erhållna rekonstruktionerna komfortabla. För att förstå begreppet ”oral hälsa” krävs en ingående kunskap om såväl detaljerna som helhetsbilden. Detta innefattar allt ifrån kunskap om anatomi/fysiologi, form/funktion, dentala material, oral protetik och processteknologi till helhetssynen på patienten. Den vetenskapliga grunden för odontologiska beslut och kliniskt handlande genomgår en snabb utveckling. Det är därför viktigt att den studerande utvecklar sin förmåga till livslångt, självständigt kunskapssökande och lärande. En sådan kompetens innebär att den studerande ska kunna identifiera sitt inlärningsbehov, kritiskt värdera och använda olika informationskällor och utvärdera sitt lärande.
Delkursens lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förklara såväl gemensamma som skilda arbetsområden för de olika yrkeskategorierna inom tandvårdsteamet
- beskriva mekanismerna för inflammationsutveckling i munhålan relaterat till protetiska konstruktioner
- redogöra för munhålans och tändernas anatomi, fysiologi och därtill hörande terminologi
- beskriva det individuella bettets variation avseende tandanatomi och käkrelationer
- förklara dentala materials biologiska, kemiska och fysikaliska egenskaper
- beskriva sambandet mellan sammansättning, egenskaper och hantering av dentala material i protetiska konstruktioner och det kliniska behandlingsresultatet
- förklara principer för protetiska konstruktioners retention, stabilitet och passform
- beskriva användningsområde och krav på de material som används under kursen vid framställning av protetiska konstruktioner
- beskriva de processteknologier som används vid framställning av protetiska konstruktioner
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- arbeta med utmaningsbaserat lärande, samarbeta i grupp samt att ta och ge kritik
- söka och använda vetenskaplig information för de fall som avhandlas under kursen samt behärska den för kursen nödvändiga nomenklaturen på svenska och engelska
- insamla och bearbeta data samt skriva och presentera en rapport/essä
- tillämpa de hygienrutiner och arbetsmiljöföreskrifter som gäller på ett tandtekniskt laboratorium och i tillämpliga fall på klinik
- hantera de material och processer som avhandlas under kursen på ett materialtekniskt tillfredsställande sätt
- analysera och formge samtliga tänder i det permanenta bettet på ett anatomiskt och morfologiskt korrekt sätt
- visa förståelse för klinisk- och kunna tillämpa tandteknisk arbetsgång vid framställning av protetiska konstruktioner som används under kursen
- utvärdera de arbeten som avhandlas under kursen med avseende på biokompatibilitet, processteknologi samt deras biologiska, kemiska och fysikaliska egenskaper
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- reflektera utifrån ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper och färdigheter
- visa strävan efter en hög kvalitet på den egna insatsen och utvärdera denna adekvat
- visa ansvar för att kontinuerligt utveckla färdigheter och det egna kunnandet utifrån ett globalt perspektiv
- visa ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt till odontologisk materialinformation
- arbeta enligt gällande arbetsmiljöföreskrifter, lagar och förordningar
- sätta sig in i gällande instruktioner för användandet av instrument, apparatur och material före användandet
- visa medvetenhet om vikten av att arbeta på ett ergonomiskt riktigt sätt och följa dessa principer
- visa ansvar för den patientbehandling studenten är en del av så att de bidrar till att främja patientens orala hälsotillstånd och för att det patientunderlag studenten har att arbeta med inte skadas under arbetets gång
- visa medvetenhet om de skillnader i bett- och tandstatus som förekommer hos människor med olika bakgrund och ursprung
- visa ansvar för ett gott samarbete och inbördes förståelse mellan de olika yrkeskategorierna i tandvårdsteamet samt ansvar för att fungera fullvärdigt i de grupper som är involverade i utbildningen.
Delkursens arbetsformer
Se övergripande arbetsformer för hel kurs.
Delkursens bedömningsformer
Se övergripande bedömningsformer för hel kurs.
Lärandemål
Se lärandemål för respektive delkurs.
Arbetsformer
UTFORMNING AV UTBILDNINGEN
Gruppträffar, demonstrationer, färdighetsträning på kurslaboratoriet, seminarier, föreläsningar, efterläsningar, kliniska pass och självstudier (eget arbete).
Olika situationer, scenarier eller problem som relaterar till kursens tema utgör utgångspunkt för lärandet. Detta sker enligt principen för utmaningsbaserat lärande, en studentcentrerad undervisning med arbete i grupper som kompletteras med föreläsningar, seminarier och efterläsningar. Lärandet utgår vanligtvis från ett fall (case) eller formulerade problem med inläsningsinstruktioner.
Redovisningsseminarier schemaläggs i direkt anslutning till när arbetet med ett fall, scenario eller formulerat problem har avslutats. Resurspersoner bidrar genom att under seminariet stimulera till att diskussionen sätts i en relevant tandteknisk/klinisk kontext. Uppgifter som om att skriva rapporter, enskilt eller i grupp, kommer att delas ut. Dessa ska genomföras fortlöpande och redovisas under kursen, vilket kan ske skriftligt och/eller muntligt med gemensam diskussion. Färdighetsträning görs under lärarhandledning på kurslaboratoriet, preklinik och klinik och kopplar till de fenomen och förhållningssätt som studeras i grupperna.
Demonstrationer
De praktiska momenten utgör en stor del av kursinnehållet. Eftersom de tandtekniska framställningsprocesserna i mångt och mycket innehåller komplicerade moment där användandet av instrument och apparatur förutsätter vissa baskunskaper för att inte riskera person- eller materialskador, demonstreras dessa moment av läraren innan studenten själv får utföra dem. Dessa demonstrationer är obligatoriska och hålles i allmänhet på kurslaboratoriet och är ett viktigt komplement till gruppernas teoretiska arbete. Inför demonstrationerna hänvisas det till arbetsmanualer, arbetsinstruktioner, demonstrationsfilmer, varuinformationsblad och bruksanvisningar. Det är studentens eget ansvar att vara väl insatta i dessa innan demonstrationerna och det självständiga arbetet påbörjas. Ergonomiska och arbetsmiljöaspekter ska även beaktas nogsamt!
Färdighetsträning (praktiskt arbete) på kurslaboratoriet
De praktiska kursmomenten ska göras på kurslaboratoriet under schemalagd tid och är obligatoriska. Övningsarbeten görs under lärarhandledning. Studenten ska vara väl förberedd inför det praktiska arbetet och påläst inför de moment som ska genomföras.
Föreläsningar, efterläsningar och seminarier
Ges till hela kursen. Extra tillfällen kan ges av resursperson på initiativ av de studerande.
Seminarierna är studentcentrerade där innehållet kan styras av inlämningsuppgifter formulerade av de studerande. Tidpunkt för seminariet samt förslag till resursperson meddelas efter överenskommelse med kursansvarig. Seminarierna är obligatoriska.
Klinisk verksamhet
Att få en helhetssyn på patienten i tandvårdsteamet är ett av utbildningens mål. Kliniska pass anordnas för att den studerande under handledning ska tränas i förståelse för patienten. Vidare ligger tonvikten på munhålans anatomi och den naturliga tandens utseende under dessa pass.
Självstudier
Självstudier är en viktig del av utbildningen och tid för dessa är angivna i kursschemat.
Bedömningsformer
Formativ bedömning av alla lärandeaktiviteter sker fortlöpande under terminen och en målrelaterad summativ examination sker i slutet av kursen. Kliniska moment omfattar obligatoriskt deltagande.
Kursen omfattar tre provmoment:
- Praktiska moment (10 hp) som omfattar inlämningsuppgifter, muntliga och skriftliga rapporter, deltagande i seminarier, workshop och praktiska moment. Bedömningen görs utifrån angivna egenbedömningskriterier för respektive moment. Aktiviteterna återkopplas regelbundet till studenten under kursen dels genom egenbedömning, kamratbedömning och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion betygssätts i sin helhet vid kursens slut
- Skriftlig examination delkurs I (10 hp)
- Skriftlig och muntlig examination delkurs II (10 hp)
Som betyg förekommer godkänd respektive underkänd. För betyget G på kursen måste alla provmoment vara godkända.
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen, se Utbildningsplan för tandteknikerutbildningen (OGTAT).
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
Kurslitteratur
Kurslitteratur och övriga läromedel
Huvudböcker:
• Anusavice K J. Phillips' Science of Dental Materials 13th ed. St Louis: Elsevier/Saunders, 2022
• Leijon W Karlebo Materiallära. 14 utg. Stockholm: Liber, 2014
• Milleding P. kron- och broprotetisk preparationslära. Stockholm: Förlagshuset Gothia, 1987
• O´Brien W J. Dental Materials and Their Selection. 4th ed. Chicago: Quintessence Publishing Co, 2008
• Olsson S. Dentalteknisk handbok i kron- och bro Del II. Gjutning och lödning. Stockholm: Gothia, 1989
• Palmqvist O. Dental laboratorieteknik. Del I, allmän del. Stockholm: Gothia, 1982
• Scheid R C, Weiss G Woelfel J B. Dental Anatomy. Its Relevance to Dentistry. 9th ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2016
• van Noort R. Introduction to Dental Materials 4th ed. London: Mosby, 2013
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.