Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Oral hälsa och dentala material
Engelsk benämning
Oral Health and Dental Materials
Kurskod
TV211A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2021-06-03
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 16/A14.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för tandteknikerexamen
Syfte
Tandteknikerutbildningens övergripande syfte är att bidra till personens fulla utveckling som tandtekniker; till att sträva efter en kontinuerlig utveckling av det egna kunnandet samt att skapa förståelse för kunskaper beroende av sitt sammanhang; att tillägna sig ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt. Utbildningen skall bidra till ett ansvarsfullt, omdömesgillt och samarbetsinriktat uppträdande i vårdteamet, präglat av förståelse för patienten.
Innehåll
Kursens innehåll är fördelat på två delkurser: Tandhälsovård i samverkan och Anatomi – form, funktion och dentala material.
Delkurser
Tandhälsovård i samverkan, 15 hp
Delkursens innehåll
Den första delkursen Tandhälsovård i samverkan ger en introduktion till högre utbildning och kunskap om de olika odontologiska professionerna och deras samverkan. För att förstå begreppet ”oral hälsa” krävs en ingående kunskap om såväl detaljerna som helhetsbilden. Detta innefattar grundläggande kunskap om anatomi, fysiologi och mer specifikt tändernas anatomi, form samt funktion. Kommunikation och gruppens betydelse kommer att belysas utifrån ideal som rättvisa, jämställdhet och respekt, samt dessa ideals betydelse för hur man kan arbeta i grupp och i mötet med patienter.
Delkursen är en introduktion till utbildningen vid Odontologiska fakulteten i Malmö och tar sina utgångspunkter i bland annat oral hälsa och ett hälsooffensivt synsätt. För att skapa förståelse och förmåga till självstyrt och livslångt lärande belyses de olika utgångspunkterna vid olika moment, aktiviteter och med ett vetenskapligt förhållningssätt. Helhetssyn på kunskap, färdighet och förmåga samt värderingsförmåga och förhållningssätt är viktiga utgångspunkter. Redan från kursstart läggs stort fokus på normalanatomi av huvud-halsregionen samt munhålan och tändernas anatomi.
Delkursens lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- redogöra för vad högre utbildning innebär
- beskriva Odontologiska fakultetens fyra grundprinciper och deras innebörd
- redogöra för högskoleförordningens examensmål för yrkesexamen till tandtekniker
- redogöra för innehållet i offentlighets- och sekretesslagen och patientsäkerhetslagen och insikt om innebörden av sekretess och tystnadsplikt
- beskriva vad helhetssyn innebär för kunskap och för oral hälsa
- beskriva grundläggande faktorer som påverkar kommunikation mellan människor samt individers och gruppers beteenden
- beskriva utvecklingen av munhälsotillståndet i Sverige
- redogöra för möjligheter till åtgärder som befrämjar oral hälsa
- beskriva munhålans och angränsande områdens normala utseende och uppbyggnad.
- redogöra för tändernas anatomi, fysiologi och därtill hörande terminologi.
- beskriva sambandet mellan saliv, slemhinnor, tänder och mikroorganismer samt betydelsen av munhålans barriärfunktion
- beskriva om uppkomst och behandling av gingivit, parodontit och karies.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad och godkänd kurs skall studenten kunna:
- samarbeta i grupp samt att ta och ge kritik
- värdera olika sätt att se på kunskap och lärande
- identifiera gemensamma och skiljande arbetsområden för olika yrken inom tandvårdsteamet
- tillämpa de hygienrutiner och arbetsmiljöföreskrifter som gäller på ett tandtekniskt laboratorium och i tillämpliga fall på klinik
- analysera och formge samtliga tänder i det permanenta bettet på ett anatomiskt och morfologiskt korrekt sätt
- söka och använda vetenskaplig information.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad och godkänd kurs skall studenten kunna:
- visa ansvar och vara medveten om och arbeta för en grupps gemensamma mål
- visa förmåga att kritiskt granska och värdera kunskap
Delkursens arbetsformer
Olika situationer, scenarier eller problem som relaterar till kursens tema utgör utgångspunkt för lärandet som sker enligt principen för utmaningsbaserat lärande, en studentcentrerad undervisning med arbete i grupper som kompletteras med bland annat seminarier och föreläsningar. Lärandet utgår vanligtvis från ett fall eller ett formulerat problem.
Redovisningsseminarier schemaläggs i direkt anslutning till när arbetet med ett fall, scenario eller formulerat problem med inläsningsinstruktioner har avslutats. Resurspersoner bidrar genom att under seminariet introducera frågor som stimulerar till att diskussionen sätts i relation till en relevant tandteknisk/klinisk kontext.
Uppgifter om att skriva rapporter, enskilt eller i grupp, kommer att delas ut. Dessa skall genomföras fortlöpande och redovisas under kursen. Någon uppgift skall presenteras vid en gemensam muntlig redovisning och diskussion.
Färdighetsträning på kurslaboratoriet, preklinik och klinik kopplar till de fenomen och förhållningssätt som studeras i studiegrupperna. Övningsarbeten görs under lärarhandledning och examinationsarbeten som skall ligga till grund för examinationen (se nedan) skall utföras helt självständigt. Studenten skall vara väl förberedd inför det praktiska arbetet och påläst inför de moment som skall genomföras.
De praktiska momenten utgör en stor del av kursinnehållet och inleds med demonstrationer. Under demonstrationerna hänvisas till arbetsmanualer, arbetsinstruktioner, varuinformationsblad och bruksanvisningar. Det är studenternas eget ansvar att vara väl insatta i dessa innan det självständiga arbetet påbörjas. Även ergonomiska- och arbetsmiljöaspekter skall noga beaktas.
Att få en helhetssyn på tandvårdsteamet med patienten i centrum är ett av utbildningens mål. Kliniska pass anordnas för att den studerande under handledning skall tränas i förståelse för patienten. Vidare ligger tonvikten på munhålans anatomi och den naturliga tandens utseende under dessa pass.
Delkursens bedömningsformer
Se övergripande bedömningsformer för hel kurs.
Anatomi – form, funktion och dentala material, 15 hp
Delkursens innehåll
Delkurs Anatomi – form, funktion och dentala material, fokuserar på oral hälsa, anatomi, materiallära och fastsittande protetik. Den orala hälsan är i hög grad beroende av att dentala biomaterial interagerar på ett sådant sätt att patologiska förändringar eller avvikande reaktioner inte uppstår i de omgivande vävnaderna och att patienten upplever de erhållna rekonstruktionerna komfortabla. För att förstå begreppet ”oral hälsa” krävs en ingående kunskap om så väl detaljerna som helhetsbilden. Detta innefattar allt ifrån kunskap om anatomi/fysiologi, form/funktion, dentala material, oral protetik och processteknologi till helhetssynen på patienten. Den vetenskapliga grunden för odontologiska beslut och kliniskt handlande genomgår en snabb utveckling. Det är därför viktigt att den studerande utvecklar sin förmåga till livslångt, självständigt kunskapssökande och lärande. En sådan kompetens innebär att den studerande skall kunna identifiera sitt inlärningsbehov, kritiskt värdera och använda olika informationskällor och utvärdera sitt lärande.
Delkursens lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad och godkänd kurs skall studenten kunna:
- förklara såväl gemensamma som skilda arbetsområden för de olika yrkeskategorierna inom tandvårdsteamet
- beskriva mekanismerna för inflammationsutveckling i munhålan relaterat till protetiska konstruktioner
- munhålans och tändernas anatomi, fysiologi och därtill hörande terminologi
- beskriva det individuella bettets variation avseende tandanatomi och käkrelationer
- förklara dentala materials biologiska, kemiska och fysikaliska egenskaper
- beskriva sambandet mellan sammansättning, egenskaper och hantering av dentala material i protetiska konstruktioner och det kliniska behandlingsresultatet
- förklara principer för protetiska konstruktioners retention, stabilitet och passform
- beskriva användningsområde och krav på de material som används vid framställning av protetiska konstruktioner
- beskriva de processteknologier som används vid framställning av protetiska konstruktioner
Färdighet och förmåga
Efter avslutad och godkänd kurs skall studenten kunna:
- arbeta med utmaningsbaserat lärande, samarbeta i grupp samt att ta och ge kritik
- söka och använda vetenskaplig information för de fall som avhandlas under kursen samt behärska den för kursen nödvändiga nomenklaturen på svenska och engelska
- insamla och bearbeta data samt skriva och presentera en rapport/essä
- tillämpa de hygienrutiner och arbetsmiljöföreskrifter som gäller på ett tandtekniskt laboratorium och i tillämpliga fall på klinik
- visa färdigheter att hantera de material och processer som avhandlas under kursen på ett materialtekniskt tillfredsställande sätt.
- visa förmåga och färdighet att analysera och formge samtliga tänder i det permanenta bettet på ett anatomiskt och morfologiskt korrekt sätt
- klinisk och tandteknisk arbetsgång vid framställning av protetiska konstruktioner som används under kursen
- utvärdera de arbeten som avhandlas under kursen med avseende på biokompatibilitet, processteknologi samt deras biologiska, kemiska och fysikaliska egenskaper
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad och godkänd kurs skall studenten kunna:
- reflektera utifrån ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper och färdigheter
- sträva efter en hög kvalitet på den egna insatsen och utvärdera denna adekvat
- visa ansvar för att kontinuerligt utveckla färdigheter och det egna kunnandet utifrån ett globalt perspektiv
- visa ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt till odontologisk materialinformation
- arbeta enligt gällande arbetsmiljöföreskrifter, lagar och förordningar
- sätta sig in i gällande instruktioner för användandet av instrument, apparatur och material före användandet
- visa medvetenhet om vikten av att arbeta på ett ergonomiskt riktigt sätt och följa dessa principer
- visa ansvar för den patientbehandling studenten är en del av så att de bidrar till att främja patientens orala hälsotillstånd och för att det patientunderlag studenten har att arbeta med inte skadas under arbetets gång
- visa medvetenhet om de skillnader i bett- och tandstatus som förekommer hos människor med olika bakgrund och ursprung
- visa ansvar för ett gott samarbete och inbördes förståelse mellan de olika yrkeskategorierna i tandvårdsteamet samt ansvar för att fungera fullvärdigt i de grupper som är involverade i utbildningen.
Delkursens arbetsformer
Olika situationer, scenarier eller problem som relaterar till kursens tema utgör utgångspunkt för lärandet som sker enligt principen för utmaningsbaserat lärande, en studentcentrerad undervisning med arbete i grupper som kompletteras med bland annat seminarier och föreläsningar. Lärandet utgår vanligtvis från ett fall eller ett formulerat problem.
Redovisningsseminarier schemaläggs i direkt anslutning till när arbetet med ett fall, scenario eller formulerat problem med inläsningsinstruktioner har avslutats. Resurspersoner bidrar genom att under seminariet introducera frågor som stimulerar till att diskussionen sätts i relation till en relevant tandteknisk/klinisk kontext.
Uppgifter om att skriva rapporter, enskilt eller i grupp, kommer att delas ut. Dessa skall genomföras fortlöpande och redovisas under kursen. Någon uppgift skall presenteras vid en gemensam muntlig redovisning och diskussion.
Färdighetsträning på kurslaboratoriet, preklinik och klinik kopplar till de fenomen och förhållningssätt som studeras i studiegrupperna. Övningsarbeten görs under lärarhandledning och examinationsarbeten som skall ligga till grund för examinationen (se nedan) skall utföras helt självständigt. Studenten skall vara väl förberedd inför det praktiska arbetet och påläst inför de moment som skall genomföras.
De praktiska momenten utgör en stor del av kursinnehållet och inleds med demonstrationer. Under demonstrationerna hänvisas till arbetsmanualer, arbetsinstruktioner, varuinformationsblad och bruksanvisningar. Det är studenternas eget ansvar att vara väl insatta i dessa innan det självständiga arbetet påbörjas. Även ergonomiska- och arbetsmiljöaspekter skall noga beaktas.
Att få en helhetssyn på tandvårdsteamet med patienten i centrum är ett av utbildningens mål. Kliniska pass anordnas för att den studerande under handledning skall tränas i förståelse för patienten. Vidare ligger tonvikten på munhålans anatomi och den naturliga tandens utseende under dessa pass.
Delkursens bedömningsformer
Se övergripande bedömningsformer för hel kurs.
Arbetsformer
Olika situationer, scenarier eller problem som relaterar till kursens tema utgör utgångspunkt för lärandet som sker enligt principen för utmaningsbaserat lärande, en studentcentrerad undervisning med arbete i grupper som kompletteras med bland annat seminarier och föreläsningar. Lärandet utgår vanligtvis från ett fall eller ett formulerat problem.
Redovisningsseminarier schemaläggs i direkt anslutning till när arbetet med ett fall, scenario eller formulerat problem med inläsningsinstruktioner har avslutats. Resurspersoner bidrar genom att under seminariet introducera frågor som stimulerar till att diskussionen sätts i relation till en relevant tandteknisk/klinisk kontext.
Uppgifter om att skriva rapporter, enskilt eller i grupp, kommer att delas ut. Dessa skall genomföras fortlöpande och redovisas under kursen. Någon uppgift skall presenteras vid en gemensam muntlig redovisning och diskussion.
Färdighetsträning på kurslaboratoriet, preklinik och klinik kopplar till de fenomen och förhållningssätt som studeras i studiegrupperna. Övningsarbeten görs under lärarhandledning och examinationsarbeten som skall ligga till grund för examinationen (se nedan) skall utföras helt självständigt. Studenten skall vara väl förberedd inför det praktiska arbetet och påläst inför de moment som skall genomföras.
De praktiska momenten utgör en stor del av kursinnehållet och inleds med demonstrationer. Under demonstrationerna hänvisas till arbetsmanualer, arbetsinstruktioner, varuinformationsblad och bruksanvisningar. Det är studenternas eget ansvar att vara väl insatta i dessa innan det självständiga arbetet påbörjas. Även ergonomiska- och arbetsmiljöaspekter skall noga beaktas.
Att få en helhetssyn på tandvårdsteamet med patienten i centrum är ett av utbildningens mål. Kliniska pass anordnas för att den studerande under handledning skall tränas i förståelse för patienten. Vidare ligger tonvikten på munhålans anatomi och den naturliga tandens utseende under dessa pass.
Bedömningsformer
Formativ bedömning av alla lärandeaktiviteter sker fortlöpande under terminen. Formativ bedömning sker också fortlöpande i samband med seminarieverksamheten och en målrelaterad summativ examination sker i slutet av kursen. Examinationen kan vara skriftlig och/eller muntlig och innefatta såväl teoretiska som praktiska moment.
Kursen omfattar tre provmoment:
- Praktiska moment (10 hp) som omfattar inlämningsuppgifter, muntliga och skriftliga rapporter, deltagande i seminarier, workshop och praktiska moment. Kriterier finns tillgängliga för studenterna i lärplattformen. Aktiviteterna återkopplas regelbundet till studenten under kursen dels genom egenbedömning, kamratbedömning och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Slutlig bedömning för godkännande görs vid kursens slut
- Skriftlig och muntlig examination delkurs I (10 hp)
- Skriftlig och muntlig examination delkurs II (10 hp)
För att få tillträde till examinationen krävs godkänd aktivitet i grupp- och seminarieverksamhet, godkänt genomförande av färdighetsträning på laboratorium och/eller klinik samt uppfyllande av kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Som betyg förekommer godkänd respektive underkänd.
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen, se Utbildningsplan för tandteknikerutbildningen (OGTAT).
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Kurslitteratur och övriga läromedel
Litteratur kommer att utfärdas separat vid kursstart och utöver detta förväntas kursdeltagarna självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för kursen. Rekommenderad litteratur finns i separat bilaga.
Kursvärdering
Universitetet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten hålls tillgängliga för studenterna på universitetets hemsida. (HF 1:14).
Därutöver sker kontinuerlig utvärdering som har olika former på olika kurser, ex. veckovis samråd mellan lärare och studentgrupper, månadsvis samråd mellan kursansvariga och studentrepresentanter, kursansvarig och/eller examinationsansvarig tillsammans med hela studentgruppen.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.