Kursplan våren 2019
Kursplan våren 2019
Benämning
Tandteknikern i samhället
Engelsk benämning
The Dental Technician in the Society
Kurskod
TV206A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2017-08-29
Gäller från
2019-01-01
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: TV204A Teamsamverkan och kommunikation (godkänd) TV205A Laboratoriet i vårdprocessen (godkänd)
Den studerande skall vara godkänd på terminskurs 4 (TV204A) samt terminskurs 5 (TV205A).
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G2E
Syfte
Tandteknikerutbildningens övergripande syfte är att bidra till personlighetens fulla utveckling som tandtekniker; till att sträva efter en kontinuerlig utveckling av det egna kunnandet samt att skapa förståelse för kunskapers beroende av sitt sammanhang; att tillägna sig ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt. Utbildningen skall bidra till ett ansvarsfullt, omdömesgillt och samarbetsinriktat uppträdande i vårdteamet, präglat av förstående för patienten. Som medel för att uppnå dessa syften är, förutom de mål som satts upp enligt högskolelagen (SFS 1992:1434, 1 kap 9§) och Malmö högskolas övergripande mål, följande mål uppsatta:
Innehåll
Terminskurs 6 är uppbyggd kring temat ”Tandteknikern i samhället.” Tidigare kurser har lagt grunden för förståelse för sambandet mellan orala sjukdomars orsak – symtom – behandling och hur man förebygger dessa sjukdomar. Förutsättningarna för att rehabilitera oralprotetiskt efter ett sjukdomsförlopp med god prognos och utan oönskade bieffekter har därvid studerats utifrån ett tandtekniskt perspektiv med patientens orala hälsa som övergripande mål.
Under termin 6 avslutas grundutbildningen till tandtekniker med nya delmoment som bygger på de tidigare men som både breddar och fördjupar studenternas kunskaper och färdigheter. Samtidigt förväntas studenterna kunna uppvisa en sådan mognad att de självständigt kan ansvara för såväl kunskapsinhämtning som sin färdighetsträning.
Terminskurs 6 bygger i huvudsak på två delmoment; dels ett självständigt genomfört fördjupningsarbete som syftar till att ge en individuell teoretisk och eventuellt även praktisk fördjupning inom ett dentaltekniskt problemområde, en teoretisk orientering om den aktuella forskningen inom området samt en ökad förmåga till informationsutbyte på vetenskaplig nivå; dels ett delmoment som innehåller praktisk och teoretisk fördjupning av kunskaper och färdigheter inom det tandtekniska området med tyngdpunkt på avancerade framställningstekniker för dentala rekonstruktioner.
Terminskursen avslutas med att studenterna, förutsatt att utbildningens samtliga kurser är avklarade med godkänt resultat, erhåller tandteknikerexamen.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten
- kunna syntetisera bettets och munhålans normalanatomi samt anatomi vid partiell och total tandlöshet relativt individuella variationer i tandanatomi, käkrelationer och artikulationsmönster.
- kunna syntetisera de artikulationsmönster som används för olika typer av tandersättningar, med hänsyn till olika patienters individuella variationer.
- kunna analysera mekanismerna för inflammationsutveckling i munhålan relaterat till dentala rekonstruktioner samt hur munhålans barriärfunktion kan upprätthållas.
- kunna analysera klinisk och tandteknisk arbetsgång vid framställning av olika tandtekniska produkter och självständigt planera sitt arbete därefter.
- kunna syntetisera sambandet mellan sammansättning, egenskaper och hantering av dentala material i protetiska konstruktioner, hur de interagerar i den orala miljön och hur detta kan påverka det kliniska behandlingsresultatet.
- kunna analysera användningsområde, hantering och krav på övriga material som används vid framställning av specialanpassade produkter.
- kunna syntetisera hygienisk och funktionell utformning av oralprotetiska komplexa konstruktioner.
- visa fördjupad kunskap om terapiplanering baserad på evidens eller bästa tillgängliga information nationellt och internationellt.
- kunna syntetisera betydelsen av processteknologi, hygienisk och funktionell utformning, biokompatibilitet samt fysikaliska och kemiska egenskaper för de tandtekniska arbeten som avhandlas under kursen.
- visa kunskap om den orala hälsan i relation till människans ålder, bakgrund och ursprung, orala funktionsnedsättningar och de speciella krav det ställer på tandvården.
- visa fördjupad kunskap om de samhälleliga förutsättningar som finns för tandteknisk verksamhet och tandvårdens övergripande organisationsstruktur.
- visa kunskap om principer för behandling med dentala implantat.
- visa kännedom om käkprotetik och anaplastologi.
- visa kännedom om forskningsmetodik och vetenskapsteori.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten:
- visa förmåga att söka, värdera och syntetisera vetenskaplig information som huvudsaklig kunskapsbas för kursen samt kunna göra en nulägesanalys och identifiera kunskapsluckor inom ett avgränsat område.
- under handledning kunna planera och genomföra samt skriftligen och muntligen kunna kommunicera resultat av egna projekt och andras forskning.
- visa förståelse för och förmåga att tillämpa de hygienrutiner och arbetsmiljöföreskrifter som gäller på ett tandtekniskt laboratorium och på klinik.
- kunna syntetisera naturliga tänders individuella variationer avseende optiska egenskaper, färg, form och placering i bettet samt efterlikna detta vid framställning av protetiska konstruktioner.
- visa sig förstå och självständigt kunna hantera de instrument och den apparatur som förekommer på kursen, på ett korrekt och säkert sätt med hänsyn till arbetsmiljö, ergonomi och resultat.
- visa sig självständigt kunna planera, utforma, framställa och analysera under kursen förekommande tandtekniska arbeten, såväl enkla som komplexa, i samtliga förekommande produktionssteg.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten
- visa strävan efter en hög kvalitet på den egna insatsen och utvärdera denna adekvat.
- visa ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt med ett globalt perspektiv samt ta ansvar för en kontinuerlig utveckling av dessa.
- visa ansvar för att fungera fullvärdigt i de grupper som är involverade i utbildningen.
- visa ansvar för att arbeta på ett hygieniskt och ergonomiskt sätt samt enligt gällande arbetsmiljöföreskrifter, lagar och förordningar.
- visa ansvar för att självständigt sätta sig in i gällande instruktioner för användandet av material, instrument och apparatur före användandet.
- visa förståelse för den patientbehandling studenten är en del i och för de risker och obehag det kan innebära när underlag för den tandtekniska produktionen införskaffas samt visat ansvar för att patientunderlaget inte skadas eller förändras under arbetets gång.
- visa vilja att göra sitt bästa för att med alla tillgängliga medel hantera tekniker och material så att de bidrar till en positiv utveckling för patientens orala hälsotillstånd.
- visa förståelse för de skillnader i tänders form och status som förekommer hos människor med olika bakgrund och ursprung.
- visa ansvar för ett gott samarbete och inbördes förståelse mellan de olika yrkeskategorierna i vårdteamet.
- visa vetenskapligt kritiskt förhållningssätt till nationell och internationell odontologisk materialinformation samt tandtekniska och kliniska arbetsmetoder.
- visa medvetenhet om betydelsen av etik i vården genom sitt arbetssätt och förhållningssätt.
Arbetsformer
UTFORMNING AV UTBILDNINGEN
Basgruppsträffar, demonstrationer, praktiskt arbete på kurslaboratoriet, seminarier, föreläsningar, efterläsningar, kliniska pass och självstudier (eget arbete).
Basgruppsträff
En basgrupp består i allmänhet av sex till tio studenter. PBL är den grundläggande arbetsformen, där man utgår ifrån fall eller problem/situationer. (Samtliga basgrupper arbetar med ett antal teman inom denna kurs, ett i taget.) Riktlinjerna för studierna är kursens mål. Basgrupperna träffas en gång i veckan, cirka tre timmar per gång, enligt särskilt veckoschema.
Demonstrationer
De praktiska momenten utgör en stor del av kursinnehållet. Eftersom de tandtekniska framställningsprocesserna i mångt och mycket innehåller komplicerade moment där användandet av instrument och apparatur förutsätter vissa baskunskaper för att inte riskera person- eller materielskador, demonstreras dessa moment av handledare innan studenterna själv får utföra dem. Dessa demonstrationer är obligatoriska och hålles i allmänhet på kurslaboratoriet och skall ses som ett viktigt komplement till basgruppsarbetet. Under demonstrationerna hänvisas till arbetsmanualer, arbetsinstruktioner, varuinformationsblad och bruksanvisningar. Det är studentens eget ansvar att vara väl insatta i dessa innan det självständiga arbetet påbörjas. Ergonomiska- och arbetsmiljöaspekter skall även beaktas nogsamt!
Praktiskt arbete på kurslaboratoriet
De praktiska kursmomenten skall göras på kurslaboratoriet under schemalagd tid och är obligatoriska. Övningsarbeten görs under lärarhandledning och examinationsarbeten som skall ligga till grund för examinationen (se nedan) skall utföras helt självständigt. Studenten skall vara väl förberedd inför det praktiska arbetet och påläst inför de moment som skall genomföras.
Föreläsningar, efterläsningar
Ges till hela kursen vid enstaka tillfällen. Extra tillfällen kan ges av resursperson på initiativ av de studerande.
Seminarier
Seminarierna är studentcentrerade där innehållet kan styras av inlämningsuppgifter formulerade av de studerande. Basgruppen sammanställer en sammanfattning av sitt arbete med respektive fall. Sammanfattningen skall belysa vad gruppen valt att fördjupa sig inom men också vad den valt att utesluta. Tidpunkt för seminariet samt förslag till resursperson meddelas efter överenskommelse med kursansvarig. Seminarierna är obligatoriska.
Klinisk verksamhet
Att få en helhetssyn på patienten i tandvårdsteamets centrum är ett av utbildningens mål. Kliniska pass anordnas för att den studerande under handledning skall tränas i förståelse för patienten. Vidare ligger tonvikten på munhålans anatomi och den naturliga tandens utseende under dessa pass.
Självstudier
Självstudier är en viktig del av utbildningen. Tider för självstudier är angivna i kursschemat. Litteraturförslag till dessa studier framgår av litteraturlistan.
Bedömningsformer
Utvärderingen sker i form av teoretiska och praktiska prov och delas in i:
• fortlöpande utvärdering (formativ bedömning), tex. genom egenbedömningar på individ- och gruppnivå både i basgruppsarbete, självständiga fördjupningsarbete och praktisk färdighetsträning
• skriftlig och/eller muntlig examination (målrelaterad summativ bedömning) i slutet av kursen och innefattar såväl teoretiska som praktiska moment.
Fortlöpande utvärdering i basgruppen
Var och en i basgruppen – studerande och tutor – utvärderar sig själva och gruppens arbete fortlöpande under terminen. Bedömningen görs utifrån förmågan att:
• arbeta med problemlösning
• ta ansvar för sitt eget och gruppens arbete och inlärning
• ta ansvar för rätt djup och bredd på inhämtad kunskap
• ge och ta återkoppling
• Kliniska moment omfattar obligatoriskt deltagande och kontinuerlig utvärdering.
För att få tillträde till examinationen krävs godkänd aktivitet i basgrupp och seminarier samt godkänt genomförande av färdighetsträning på laboratorium och/eller klinik samt uppfyllande av kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Som betyg förekommer godkänd respektive underkänd. Studerande som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyat prov – se Utbildningsplan för tandteknikerutbildningen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Förslag till litteratur kommer att utfärdas separat vid kursstart och utöver detta förväntas kursdeltagarna självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för kursen.
Kursvärdering
Examinationsansvarig ansvarar för analys och rapporterar till Utbildningsnämnden. Rapporten innehåller en sammanställning av måluppfyllelse, uppföljning av tidigare åtgärder, identifiering av nya problem och förslag till åtgärder. Kursansvarig ansvarar för att åtgärderna verkställs. Kursansvarig återkopplar till medarbetare och examinationsansvarig återkopplar till studenterna som utförde utvärderingen samt till studenterna på kommande kurs om vilka ändringar kursansvarig genomfört med anledning av utfallet i kursvärderingen. Samtliga kursutvärderingar finns tillgängliga för studenter och personal via fakultetens hemsida.
I tillägg sker kontinuerlig utvärdering som har olika former på olika kurser, ex. veckovis samråd mellan lärare och studentgrupper, månadsvis samråd mellan kursansvariga och studentrepresentanter, kursansvarig och/eller examinations-ansvarig tillsammans med hela studentgruppen(kursen).