Kursplan hösten 2018
Kursplan hösten 2018
Benämning
Oral rehabilitering och processteknologi
Engelsk benämning
Oral Rehabilitation and Process Technology
Kurskod
TV203A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2018-03-22
Gäller från
2018-03-22
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: TV199A Tandhälsovård i samverkan (godkänd) TV200A Oral hälsa och dentala material (godkänd)
Den studerande skall ha deltagit i undervisningen på kurs TV202A samt vara godkänd på kurs TV199A samt TV200A.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G2F
Syfte
Tandteknikerutbildningens övergripande syfte är att bidra till personlighetens fulla utveckling som tandtekniker; till att sträva efter en kontinuerlig utveckling av det egna kunnandet samt att skapa förståelse för kunskapers beroende av sitt sammanhang; att tillägna sig ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt. Utbildningen skall bidra till ett ansvarsfullt, omdömesgillt och samarbetsinriktat uppträdande i vårdteamet, präglat av förstående för patienten. Som medel för att uppnå dessa syften är, förutom de mål som satts upp enligt högskolelagen (SFS 1992:1434, 1 kap 9§) och Malmö högskolas övergripande mål, följande mål uppsatta:
Innehåll
Terminskurs 3 är uppbyggd kring temat ”Oral rehabilitering och processteknologi” och är indelad i 4 integrerade delmoment; materiallära, fastsittande protetik, bettfysiologi och avtagbar protetik. Tidigare kurser har lagt grunden för förståelse för sambandet mellan orala sjukdomars orsak – symtom – behandling och hur man förebygger dessa sjukdomar. Förutsättningarna för att rehabilitera oralprotetiskt efter ett sjukdomsförlopp med god prognos och utan oönskade bieffekter har därvid studerats utifrån ett tandtekniskt perspektiv med patientens orala hälsa som övergripande mål. Under termin 3 vidgas detta perspektiv genom delmomenten bettfysiologi och avtagbar protetik med inriktning på delproteser. Inom ämnet fast protetik tillkommer brokonstruktioner i metallkeramik och helkeramiska tandrekonstruktioner. Parallellt fördjupar studenterna sina kunskaper i materiallära för att få förståelse för de olika processer och material som används inom de olika delmomenten.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten
- visa fördjupad kunskap om processteknologier som används vid framställning av protetiska konstruktioner.
- visa fördjupad kunskap om bettets och munhålans normalanatomi samt partiell och total tandlöshet relativt individuella variationer avseende käkrelationer och artikulationsmönster.
- kunna analysera tuggsystemets uppbyggnad och normalfunktion samt principer för val av artikulationsmönster vid protetisk rehabilitering.
- visa kännedom om kraniomandibulära störningar och deras förekomst, uppkomst, förlopp och behandling.
- visa kännedom om principer för behandling med dentala implantat.
- kunna analysera tuggapparatens artikulationsmönster med hjälp av digitala och analoga hjälpmedel samt ha kunskap om olika artikulatorers funktion och användningsområden.
- kunna förklara betydelsen av munhålans barriärfunktion och hur den kan upprätthållas vid belastning av orala hård- och mjukvävnader.
- kunna analysera dentala rekonstruktioner relaterat till inflammationsutveckling i munhålan.
- kunna förklara sambandet mellan sammansättning, egenskaper och hantering av dentala material i protetiska konstruktioner och deras påverkan på allmänhälsan, munhälsan och miljön.
- visa kännedom om mekanismerna för bindning av dentala material till emalj och dentin.
- kunna förklara principer och förutsättningar för att med fast och avtagbar protes ersätta förlorad oral vävnad och därigenom återupprätta en god oral funktion.
- visa kunskap om de estetiska principer som tillämpas inom tandvården.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten:
- visa fördjupad förmåga att söka, värdera och använda nationell och internationell vetenskaplig information nödvändig för de fall som avhandlas under kursen.
- kunna analysera de arbeten som avhandlas under kursen med avseende på processteknologi, hygienisk och funktionell utformning, biokompatibilitet samt deras fysikaliska och kemiska egenskaper.
- kunna framställa bettskenor och ha kunskap om utformning, användningsområde och funktion hos olika specialanpassade skenor/skydd.
- visa förmåga och ansvar för att tillämpa de hygienrutiner och arbetsmiljöföreskrifter som gäller på ett tandtekniskt laboratorium och på klinik.
- kunna använda CAD/CAM för analys och framställning av olika specialanpassade tandtekniska produkter.
- självständigt kunna hantera de instrument och den apparatur som förekommer på kursen, på ett korrekt sätt, samt med hänsyn taget till arbetsmiljö och ergonomi.
- kunna planera för, utforma, framställa och utvärdera de komplexa protetiska konstruktioner som avhandlas under kursen.
- kunna analysera, planera och utföra bettanalys och preprotetisk bettslipning av modeller i artikulator.
- kunna bedöma naturliga tänder med avseende på optiska egenskaper, färg, form och placering i bettet samt eftrlikna detta vid framställning av protetiska konstruktioner.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten
- visa strävan efter en hög kvalitet på den egna insatsen och utvärdera denna adekvat.
- visa ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt med ett globalt perspektiv samt tagit ansvar för en kontinuerlig utveckling av dessa.
- visa ansvar för att arbeta på ett hygieniskt och ergonomiskt sätt enligt gällande arbetsmiljöföreskrifter, lagar och förordningar.
- visa ansvar för att sätta sig in i gällande instruktioner för användandet av material, instrument och apparatur före användandet.
- visa förståelse för den patientbehandling studenten är en del i och ansvar för att det patientunderlag studenten har att arbeta med inte skadas under arbetets gång.
- visa förståelse för de skillnader i tänders form och status som förekommer hos människor med olika bakgrund och ursprung.
- visa ansvar för ett gott samarbete och inbördes förståelse mellan de olika yrkeskategorierna i tandvårdsteamet samt för att fungera fullvärdigt i de grupper som är involverade i utbildningen.
- visa ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt till nationell och internationell odontologisk materialinformation
- kunna förhålla sig vetenskapligt till nationell och internationell odontologisk information.
Arbetsformer
Basgruppsträff
En basgrupp består i allmänhet av 6 till 10 studenter och 1 tutor. PBL är den grundläggande arbetsformen där man utgår ifrån fall eller problem/situationer. (Samtliga basgrupper arbetar med ett antal teman inom denna kurs, ett i taget.) Riktlinjerna för studierna är kursens mål. Basgrupperna träffas 1-2 gånger i veckan, cirka 4 timmar per gång, enligt särskilt veckoschema.
Demonstrationer
De praktiska momenten utgör en stor del av kursinnehållet. Eftersom de tandtekniska framställningsprocesserna i mångt och mycket innehåller komplicerade moment där användandet av instrument och apparatur förutsätter vissa baskunskaper för att inte riskera person- eller materielskador, demonstreras dessa moment av handledare innan studenterna själv får utföra dem. Dessa demonstrationer är obligatoriska och hålles i allmänhet på kurslaboratoriet och skall ses som ett viktigt komplement till basgruppsarbetet. Under demonstrationerna hänvisas till arbetsmanualer, arbetsinstruktioner, varuinformationsblad och bruksanvisningar. Det är studentens eget ansvar att vara väl insatta i dessa innan det självständiga arbetet påbörjas. Ergonomiska- och arbetsmiljöaspekter skall även beaktas nogsamt!
Praktiskt arbete på kurslaboratoriet
De praktiska kursmomenten skall göras på kurslaboratoriet under schemalagd tid och är obligatoriska. Övningsarbeten görs under lärarhandledning och examinationsarbeten som skall ligga till grund för examinationen (se nedan) skall utföras helt självständigt. Studenten skall vara väl förberedd inför det praktiska arbetet och påläst inför de moment som skall genomföras.
Föreläsningar, efterläsningar
Ges till hela kursen vid enstaka tillfällen. Extra tillfällen kan ges av resursperson på initiativ av de studerande.
Seminarier
Seminarierna är studentcentrerade där innehållet kan styras av inlämningsuppgifter formulerade av de studerande. Basgruppen sammanställer en sammanfattning av sitt arbete med respektive fall. Sammanfattningen skall belysa vad gruppen valt att fördjupa sig inom men också vad den valt att utesluta. Tidpunkt för seminariet samt förslag till resursperson meddelas efter överenskommelse med kursansvarig. Seminarierna är obligatoriska.
Klinisk verksamhetspass
Att få en helhetssyn på patienten i tandvårdsteamets centrum är ett av utbildningens mål. Kliniska pass anordnas för att den studerande under handledning skall tränas i förståelse för patienten. Vidare ligger tonvikten på munhålans anatomi och den naturliga tandens utseende under dessa pass.
Självstudier
Självstudier är en viktig del av utbildningen. Tider för självstudier är angivna i kursschemat. Litteraturförslag till dessa studier framgår av litteraturlistan.
Bedömningsformer
Utvärderingen sker i form av teoretiska och praktiska prov och delas in i:
• fortlöpande utvärdering (formativ bedömning), tex. genom egenbedömningar på individ- och gruppnivå både i basgruppsarbete och praktisk färdighetsträning
• skriftlig och/eller muntlig examination (.målrelaterad summativ bedömning) i slutet av kursen och innefattar såväl teoretiska som praktiska moment.
Fortlöpande utvärdering i basgruppen
Var och en i basgruppen – studerande och tutor – utvärderar sig själva och gruppens arbete fortlöpande under terminen. Bedömningen görs utifrån förmågan att:
• arbeta med problemlösning
• ta ansvar för sitt eget och gruppens arbete och inlärning
• ta ansvar för rätt djup och bredd på inhämtad kunskap
• ge och ta återkoppling
Kliniska moment omfattar obligatoriskt deltagande och kontinuerlig utvärdering.
För att få tillträde till examinationen krävs godkänd aktivitet i basgrupp och seminarier samt godkänt genomförande av färdighetsträning på laboratorium och/eller klinik samt uppfyllande av kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Som betyg förekommer godkänd respektive underkänd. Studerande som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyat prov – se Utbildningsplan för tandteknikerutbildningen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Se under "Övrigt" gällande litteratur.
Kursvärdering
Examinationsansvarig ansvarar för analys och rapporterar till Utbildningsnämnden. Rapporten innehåller en sammanställning av måluppfyllelse, uppföljning av tidigare åtgärder, identifiering av nya problem och förslag till åtgärder. Kursansvarig ansvarar för att åtgärderna verkställs. Kursansvarig återkopplar till medarbetare och examinationsansvarig återkopplar till studenterna som utförde utvärderingen samt till studenterna på kommande kurs om vilka ändringar kursansvarig genomfört med anledning av utfallet i kursvärderingen. Samtliga kursutvärderingar finns tillgängliga för studenter och personal via fakultetens hemsida.
I tillägg sker kontinuerlig utvärdering som har olika former på olika kurser, ex. veckovis samråd mellan lärare och studentgrupper, månadsvis samråd mellan kursansvariga och studentrepresentanter, kursansvarig och/eller examinations-ansvarig tillsammans med hela studentgruppen(kursen).
Övrigt
Förslag till litteratur kommer att utfärdas separat vid kursstart och utöver detta förväntas kursdeltagarna självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för kursen.
Litteratur
I problembaserad inlärning anvisas ej obligatorisk kurslitteratur.