Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Odontologisk teknologi i oral rehabilitering
Engelsk benämning
Odontological Technology in Oral Rehabilitation
Kurskod
TV202A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakultetsstyrelsen/Grundutbildningsnämnen vid Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2015-03-24
Gäller från
2015-07-01
Behörighetskrav
Den studerande skall ha deltagit i undervisningen på TV201A (eller motsvarande).
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G1F
Syfte
Tandteknikerutbildningens övergripande syfte är att bidra till personlighetens fulla utveckling som tandtekniker; till att sträva efter en kontinuerlig utveckling av det egna kunnandet samt att skapa förståelse för kunskapers beroende av sitt sammanhang; att tillägna sig ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt. Utbildningen skall bidra till ett ansvarsfullt, omdömesgillt och samarbetsinriktat uppträdande i vårdteamet, präglat av förstående för patienten. Som medel för att uppnå dessa syften är, förutom de mål som satts upp enligt högskolelagen (SFS 1992:1434, 1 kap 9§) och Malmö högskolas övergripande mål, följande mål uppsatta:
Innehåll
Terminskurs 2 är uppbyggd kring temat ”Odontologisk teknologi i oral rehabilitering” och är indelad i 4 integrerade delmoment; ortodonti, materiallära, fastsittande protetik och avtagbar protetik. Oral rehabilitering med fasta och avtagbara proteser förutsätter ett väl fungerande samspel mellan tandvårdens olika yrkesgrupper. Med en långtgående specialisering som följd av att nya kunskapsområden införlivats i tandvården har tandteknikerns roll som teknologiresurs förstärkts vilket i sin tur skapat ett behov av mer djupgående materialkunskaper och kunskaper i processteknologi än tidigare. Samtidigt har behovet av inbördes förståelse mellan de olika yrkesgrupperna blivit allt tydligare.
För att förstå begreppet ”oral hälsa” krävs ingående kunskaper om så väl detaljer som helhetsbild. Detta innefattar allt ifrån lärorna om anatomi/fysiologi, form/funktion, dentala material, oral protetik och processteknologi till helhetssynen på patienten. Förutom fördjupade kunskapsmål i dessa ämnen införlivas under terminskurs 2 även kursdelmomenten ortodonti och avtagbar protetik
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten
- kunna redogöra för munhålans normalanatomi relativt den partiellt- och totalt tandlösa munhålans anatomi.
- visa kännedom om den orala hälsan i relation till människors åldrande, olika bakkgrund och de speciella krav detta ställer på tandvården.
- kunna redogöra för mekanismerna för inflammationsutveckling i munhålan relaterat till protetiska konstruktioner.
- kunna beskriva tuggapparatens anatomi och artikulationsmönster samt artikulatorns funktion och användningsområden.
- visa kännedom om tandframbrott, bettutveckling samt käkarnas normala tillväxtmönster.
- visa kunskap om vanligt förekommande bettanomalier och hur dessa kan behandlas.
- visa kännedom om mekanismer för tandförflyttning, vävnadsreaktioner och biomekanik vid ortodontisk behandling.
- visa kunskap om principer och förutsättningar för att med fast och avtagbar protes ersätta förlorad oral vävnad och därigenom återupprätta en god oral funktion.
- visa kunskap om sambandet mellan sammansättning, egenskaper och hantering av dentala material i protetiska konstruktioner och deras påverkan på allmänhälsan, munhälsan och miljön.
- visa kunskap om de processteknologier som används vid framställning av de protetiska konstruktioner som avhandlas under kursen.
- visa kunskap om bindning mellan olika dentala material i sammansatta protetiska konstruktioner.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten:
- visa förmåga att tillämpa problembaserat lärande och behärska den för kursen nödvändiga nomenklaturen på svenska och engelska.
- visa förmåga att söka, värdera och använda vetenskaplig information nödvändig för de fall som avhandlas under kursen.
- visa kunskap om klinisk och tandteknisk arbetsgång vid framställning av olika oralprotetiska konstruktioner och visa förmåga att planera och genomföra sitt arbete därefter.
- visa kunskap om utformning, användningsområde och funktion hos ortodontisk apparatur samt kunnat framställa enkla ortodontiska apparater.
- visa förmåga att använda artikulator som hjälpmedel vid framställning av tandtekniska arbeten.
- visa förmåga att hantera dentala material på ett materialtekniskt och ur arbetsmiljösynpunkt tillfredsställande sätt.
- visa förmåga att utvärdera de arbeten som avhandlas under kursen med avseende på processteknologi, hygienisk och funktionell utformning, biokompatibilitet samt deras fysikaliska och kemiska egenskaper.
- visa förmåga att samarbeta utifrån såväl gemensamma som skilda arbetsområden för de olika yrkeskategorierna inom tandvårdsteamet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten
- visa strävan efter en hög kvalitet på den egna insatsen och utvärdera denna adekvat.
- visa ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt samt ta ansvar för en kontinuerlig utveckling av dessa.
- visa ansvar för att fungera fullvärdigt i de grupper som är involverade i utbildningen.
- visa strävan efter ett gott samarbete och inbördes förståelse mellan de olika yrkeskategorierna i tandvårdsteamet samt i de grupper som är involverade i utbildningen
- visa ansvar för att arbeta på ett hygieniskt och ergonomiskt sätt enligt gällande arbetsmiljöföreskrifter, lagar och förordningar.
- visa ansvar för att sätta sig in i gällande instruktioner för användandet av instrument, apparatur och material före användandet.
- visa ansvar för den patientbehandling studenten är en del i och ansvar för att det patientunderlag de har att arbeta med inte skadas under arbetets gång.
- visa ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt till odontologisk materialinformation.
- visa medvetenhet om betydelsen av etik i vården genom sitt arbetssätt och förhållningssätt.
Arbetsformer
UTFORMNING AV UTBILDNINGEN
Basgruppsträffar, demonstrationer, praktiskt arbete på kurslaboratoriet, seminarier, föreläsningar, efterläsningar, kliniska pass och självstudier (eget arbete).
Basgruppsträff
En basgrupp består i allmänhet av sex till tio studenter och en tutor. PBL är den grundläggande arbetsformen. Man utgår ifrån fall eller problem. (Samtliga basgrupper arbetar med ett antal teman inom denna kurs, ett i taget.) Riktlinjerna för studierna är kursens mål. Basgrupperna träffas två gånger i veckan, cirka tre timmar per gång, enligt särskilt veckoschema.
Demonstrationer
De praktiska momenten utgör en stor del av kursinnehållet. Eftersom de tandtekniska framställningsprocesserna i mångt och mycket innehåller komplicerade moment där användandet av instrument och apparatur förutsätter vissa baskunskaper för att inte riskera person- eller materielskador, demonstreras dessa moment av handledare innan studenterna själv får utföra dem. Dessa demonstrationer är obligatoriska och hålles i allmänhet på kurslaboratoriet och skall ses som ett viktigt komplement till basgruppsarbetet. Under demonstrationerna hänvisas till arbetsmanualer, arbetsinstruktioner, varuinformationsblad och bruksanvisningar. Det är studentens eget ansvar att vara väl insatta i dessa innan det självständiga arbetet påbörjas. Ergonomiska- och arbetsmiljöaspekter skall även beaktas nogsamt!
Praktiskt arbete på kurslaboratoriet
De praktiska kursmomenten skall göras på kurslaboratoriet under schemalagd tid och är obligatoriska. Övningsarbeten görs under lärarhandledning och examinationsarbeten som skall ligga till grund för examinationen (se nedan) skall utföras helt självständigt. Studenten skall vara väl förberedd inför det praktiska arbetet och påläst inför de moment som skall genomföras.
Föreläsningar, efterläsningar
Ges till hela kursen vid enstaka tillfällen. Extra tillfällen kan ges av resursperson på initiativ av de studerande.
Seminarier
Seminarierna är studentcentrerade där innehållet kan styras av inlämningsuppgifter formulerade av de studerande. Basgruppen sammanställer en sammanfattning av sitt arbete med respektive fall. Sammanfattningen skall belysa vad gruppen valt att fördjupa sig inom men också vad den valt att utesluta. Tidpunkt för seminariet samt förslag till resursperson meddelas efter överenskommelse med kursansvarig. Tandteknikerutbildningen har fasta seminarietider på onsdagarna 08.15 – 10.00 enligt schema. Seminarierna är obligatoriska.
Kliniska pass
Att få en helhetssyn på patienten i tandvårdsteamets centrum är ett av utbildningens mål. Kliniska pass anordnas för att den studerande under handledning skall tränas i förståelse för patienten. Vidare ligger tonvikten på munhålans anatomi och den naturliga tandens utseende under dessa pass.
Självstudier
Självstudier är en viktig del av utbildningen. Tider för självstudier är angivna i kursschemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur anvisas ej vid problembaserat lärande.
Övrigt
Fortlöpande utvärdering i basgruppen
Var och en i basgruppen – studerande och tutor – utvärderar sig själva och gruppens arbete fortlöpande under terminen. Bedömningen görs utifrån förmågan att:
- arbeta med problemlösning
- ta ansvar för sitt eget och gruppens arbete och inlärning
- ta ansvar för rätt djup och bredd på inhämtad kunskap
- ge och ta återkoppling
Litteratur
I problembaserad inlärning anvisas ej obligatorisk kurslitteratur.