Kursplan hösten 2013
Kursplan hösten 2013
Benämning
Oral hälsa och dentala material
Engelsk benämning
Oral health and dental materials
Kurskod
TV201A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Odontologiska fakultetsstyrelsen/Grundutbildningsnämnen vid Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2013-08-22
Gäller från
2013-08-22
Behörighetskrav
Sökande till tandteknikerutbildningen skall utöver kraven för allmän behörighet för högskolestudier uppfylla följande särskilda behörighetskrav för tillträde till utbildningen:
Standardbehörighet F.1.1: Ma B + Sh A + Nk B ( Alt Fy A+ Ke A + Bi A).
I vart och ett av dessa ämnen skall gälla lägst betyget 3 eller Godkänd.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G1N
Syfte
Tandteknikerutbildningens övergripande syfte är att bidra till personlighetens fulla utveckling som tandtekniker; till att sträva efter en kontinuerlig utveckling av det egna kunnandet samt att skapa förståelse för kunskapers beroende av sitt sammanhang; att tillägna sig ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt. Utbildningen skall bidra till ett ansvarsfullt, omdömesgillt och samarbetsinriktat uppträdande i vårdteamet, präglat av förstående för patienten. Som medel för att uppnå dessa syften är, förutom de mål som satts upp enligt högskolelagen (SFS 1992:1434, 1 kap 9§) och Malmö högskolas övergripande mål, följande mål uppsatta:
Innehåll
Terminskursen är uppbyggd kring temat ”oral hälsa och dentala material” och är indelad i 3 integrerade delmoment; anatomi, materiallära och fastsittande protetik. Den orala hälsan är i hög grad beroende av att de dentala biomaterial som patienten får in i munnen interagerar på ett sådant sätt att patologiska förändringar inte uppstår i vävnaderna och att patienten upplever de erhållna rekonstruktionerna komfortabla. För att förstå begreppet ”oral hälsa” krävs en ingående kunskap om så väl detaljerna som helhetsbilden. Detta innefattar allt ifrån lärorna om anatomi/fysiologi, form/funktion, dentala material, oral protetik och processteknologi till helhetssynen på patienten.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten
- visa kunskap om Tandvårdshögskolans fyra grundprinciper och deras innebörd.
- visa kunskap om såväl gemensamma som skilda arbetsområden för de olika yrkeskategorierna inom tandvårdsteamet.
- visa kunskap om munhålans och tändernas anatomi, fysiologi och därtill hörande terminologi.
- visa kännedom om sambandet mellan saliv, slemhinnor, tänder och mikroorganismer samt betydelsen av munhålans barriärfunktion.
- visa kännedom om uppkomst och behandling av gingivit, parodontit och karies.
- visa kunskap om mekanismerna för inflammationsutveckling i munhålan relaterat till protetiska konstruktioner.
- visa kännedom om det individuella bettets variation avseende tandanatomi och käkrelationer.
- visa kunskap om dentala materials biologiska, kemiska och fysikaliska egenskaper.
- visa kännedom om sambandet mellan sammansättning, egenskaper och hantering av dentala material i protetiska konstruktioner och det kliniska behandlingsresultatet.
- visa kunskap om principer för protetiska konstruktioners retention, stabilitet och passform.
- visa kännedom om användningsområde och krav på de material som används vid framställning av protetiska konstruktioner.
- visa kännedom om de processteknologier som används vid framställning av protetiska konstruktioner.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten:
- visa förmåga att arbeta med problembaserat lärande.
- visa förmåga att identifiera det för kursen väsentliga innehållet i ett textavsnitt.
- visa förmåga att insamla och bearbeta data samt skriva och presentera en rapport/essä.
- visa förmåga att tillämpa de hygienrutiner och arbetsmiljöföreskrifter som gäller på ett tandtekniskt laboratorium och i tillämpliga fall på klinik.
- visa färdigheter att hantera de material och processer som avhandlas under kursen på ett materialtekniskt tillfredsställande sätt.
- visa förmåga och färdighet att analysera och formge samtliga tänder i det permanenta bettet på ett anatomiskt och morfologiskt korrekt sätt.
- visa förmåga att söka och använda vetenskaplig information för de fall som avhandlas under kursen samt behärska den för kursen nödvändiga nomenklaturen på svenska och engelska.
- visa kännedom om klinisk och tandteknisk arbetsgång vid framställning av protetiska konstruktioner.
- visa förmåga att utvärdera de arbeten som avhandlas under kursen med avseende på biokompatibilitet, processteknologi, samt deras biologiska, kemiska och fysikaliska egenskaper
- visa förmåga att kritiskt granska och värdera kunskap.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten
- visa ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper och färdigheter.
- visa strävan efter en hög kvalitet på den egna insatsen och utvärdera denna adekvat.
- visa ansvar för att kontinuerligt utveckla färdigheter och det egna kunnandet.
- visa medvetenhet om vikten av att arbeta på ett ergonomiskt riktigt sätt och följa dessa principer.
- visa ansvar för vikten av att arbeta enligt gällande arbetsmiljöföreskrifter, lagar och förordningar.
- visa ansvar för att sätta sig in i gällande instruktioner för användandet av instrument, apparatur och material före användandet.
- visa ansvar för den patientbehandling studenten är en del av så att de bidrar till en positiv utveckling för patientens orala hälsotillstånd och för att det patientunderlag studenten har att arbeta med inte skadas under arbetets gång.
- visa medvetenhet om de skillnader i bett- och tandstatus som förekommer hos människor med olika bakgrund och ursprung.
- visa ansvar för ett gott samarbete och inbördes förståelse mellan de olika yrkeskategorierna i tandvårdsteamet samt ansvar för att fungera fullvärdigt i de grupper som är involverade i utbildningen.
- visa vetenskapligt kritiskt förhållningssätt till odontologisk materialinformation.
Mål för kandidatexamen
Se utbildningsplan för tandteknikerutbildning (OGTAT)
Arbetsformer
UTFORMNING AV UTBILDNINGEN
Basgruppsträffar, demonstrationer, praktiskt arbete på kurslaboratoriet, seminarier, föreläsningar, efterläsningar, kliniska pass och självstudier (eget arbete).
Basgruppsträff
En basgrupp består i allmänhet av sex till tio studenter och en tutor. PBL är den grundläggande arbetsformen. Man utgår ifrån fall eller problem. (Samtliga basgrupper arbetar med ett antal teman inom denna kurs, ett i taget.) Riktlinjerna för studierna är kursens mål. Basgrupperna träffas två gånger i veckan, cirka tre timmar per gång, enligt särskilt veckoschema.
Demonstrationer
De praktiska momenten utgör en stor del av kursinnehållet. Eftersom de tandtekniska framställningsprocesserna i mångt och mycket innehåller komplicerade moment där användandet av instrument och apparatur förutsätter vissa baskunskaper för att inte riskera person- eller materielskador, demonstreras dessa moment av handledare innan studenterna själv får utföra dem. Dessa demonstrationer är obligatoriska och hålles i allmänhet på kurslaboratoriet och skall ses som ett viktigt komplement till basgruppsarbetet. Under demonstrationerna hänvisas till arbetsmanualer, arbetsinstruktioner, varuinformationsblad och bruksanvisningar. Det är studentens eget ansvar att vara väl insatta i dessa innan det självständiga arbetet påbörjas. Ergonomiska- och arbetsmiljöaspekter skall även beaktas nogsamt!
Praktiskt arbete på kurslaboratoriet
De praktiska kursmomenten skall göras på kurslaboratoriet under schemalagd tid och är obligatoriska. Övningsarbeten görs under lärarhandledning och examinationsarbeten som skall ligga till grund för examinationen (se nedan) skall utföras helt självständigt. Studenten skall vara väl förberedd inför det praktiska arbetet och påläst inför de moment som skall genomföras.
Föreläsningar, efterläsningar
Ges till hela kursen vid enstaka tillfällen. Extra tillfällen kan ges av resursperson på initiativ av de studerande.
Seminarier
Seminarierna är studentcentrerade där innehållet kan styras av inlämningsuppgifter formulerade av de studerande. Basgruppen sammanställer en sammanfattning av sitt arbete med respektive fall. Sammanfattningen skall belysa vad gruppen valt att fördjupa sig inom men också vad den valt att utesluta. Tidpunkt för seminariet samt förslag till resursperson meddelas efter överenskommelse med kursansvarig. Tandteknikerutbildningen har fasta seminarietider. Seminarierna är obligatoriska.
Kliniska pass
Att få en helhetssyn på patienten i tandvårdsteamets centrum är ett av utbildningens mål. Kliniska pass anordnas för att den studerande under handledning skall tränas i förståelse för patienten. Vidare ligger tonvikten på munhålans anatomi och den naturliga tandens utseende under dessa pass.
Självstudier
Självstudier är en viktig del av utbildningen. Tider för självstudier är angivna i kursschemat. Litteraturförslag till dessa studier framgår av litteraturlistan.
Bedömningsformer
Utvärderingen sker i form av teoretiska och praktiska prov och delas in i
- fortlöpande utvärdering
- skriftlig och/eller muntlig examination.
Kliniska moment omfattar obligatoriskt deltagande och kontinuerlig utvärdering.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur anvisas ej vid problembaserat lärande.
Kursvärdering
Utvärdering av kursen genomförs och sammanställs av examinationsavsvarig och dokumentet distribueras till programansvarig, kursansvarig, Grundutbildningsnämnden och studentkåren.
Feedback ges till den kurs som gjorde utvärderingen och till den kommande kursomgången, med angivande av de ändringar som har gjorts.
Övrigt
Utvärdering
Fortlöpande utvärdering i basgruppen
Var och en i basgruppen – studerande och tutor – utvärderar sig själva och gruppens arbete fortlöpande under terminen. Bedömningen görs utifrån förmågan att:
- arbeta med problemlösning
- ta ansvar för sitt eget och gruppens arbete och inlärning
- ta ansvar för rätt djup och bredd på inhämtad kunskap
- ge och ta återkoppling
Litteratur
I problembaserad inlärning anvisas ej obligatorisk kurslitteratur. Förslag till litteratur ges i bilagd litteraturlista.