Kursplan våren 2026
Kursplan våren 2026
Benämning
Utvärdering av diagnostik och behandling av orala infektioner
Engelsk benämning
Evaluation of Diagnoses and Management of Oral Infections
Kurskod
TV126A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2023-11-17
Gäller från
2024-01-22
Behörighetskrav
Den studerande ska vara godkänd på terminskurs 4 (TV124A), tandläkarutbildningen Malmö universitet, samt ha godkänd portfolio (provkod 2301) på terminskurs 5 (TV125A).
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G2E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för tandläkarexamen
Innehåll
Kursen syftar till att ge kunskap om utvärdering av diagnostik och behandling av orala infektioner.
Kursen ägnas åt att studera orsaker till partiell/total tandförlust, dess betydelse för uppkomst av orala funktionsstörningar samt hur ersättningar av tandförluster kan återställa orala funktioner.
Inför protetisk rehabilitering är det värdefullt att den studerande förstår betydelsen av att värdera utfallet av klinisk behandling i en helhet och ta ställning till om kompletterande sjukdomsinriktad behandling är indicerad.
Den kliniska träningen under kursen omfattar behandling av pulpit och apikal parodontit samt behandlingsuppföljning av parodontit. Kirurgisk behandling av svårbehandlade parodontitfall utförs. Särskild vikt läggs vid prognosen för parodontalt sjuka och/eller endodontiskt involverade tänder.
Käksystemets normala uppbyggnad och funktion belyses såväl som hur effekterna av störningar kan diagnostiseras och åtgärdas. Stor vikt kommer att läggas vid bettfunktionens upprätthållande i samband med att ersättningar görs för förlorad tandsubstans och/eller tandförluster av olika omfattning.
I samband med framställningen av protetiska konstruktioner inhämtas såväl kunskap om sammansättning och egenskaper hos dentala material, som hur dessa material interagerar med individen och miljön. Den studerande kommer under kursen att nära samarbeta med tandtekniker och erhålla god insyn i och utföra tandtekniska moment som erfordras för framställning av protetiska konstruktioner. För att tillägna sig en kvalitetsmedvetenhet vad gäller konstruktioners utförande och avsedda funktion, stimuleras den studerandes förmåga att utvärdera arbetsinsatser och att reflektera över beslut och val av protetiska konstruktioner.
Beteendevetenskapliga och samhällsrelaterade faktorer av betydelse vid val av behandling belyses under kursen.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- förklara käksystemets anatomi och fysiologi samt relationen mellan ocklusion, artikulation och funktion
- förklara principerna för och betydelsen av bettanalys och preprotetisk bettslipning
- redogöra för och förklara principerna för tandextraktion mot bakgrund av anatomiska strukturer
- redogöra för behandlingsprinciper för kirurgiska ingrepp i munhålan
- förklara principerna för hur man med fasta och avtagbara protetiska konstruktioner kan återställa orala funktioner
- förklara sambandet mellan sammansättning, egenskaper och användning av material för protetiska konstruktioner och deras koppling till det kliniska resultatet
- redogöra för klinisk och tandteknisk arbetsgång vid framställning av protetiska konstruktioner
- redogöra för faktorer som är av betydelse vid kommunikationen mellan tandläkare och tandtekniker för att uppnå ett optimalt protetiskt behandlingsresultat
- redogöra för användning och hantering av dentala material på ett arbetsmiljö- och miljömässigt korrekt sätt
- redogöra för planering och utformning av protetiska konstruktioner
- förklara hur dentala material och framställningsprocesser av protetiska rekonstruktioner påverkar prognosen för behandling av orala funktionsstörningar
- förklara hur dentala material och rekonstruktioner interagerar med den orala miljön och med individen, samt hur deras egenskaper påverkar det kliniska resultatet
- förklara biologiska processer vid parodontal läkning
- redogöra för sambandet mellan diagnos, behandling och prognos vid pulpala, periapikala och parodontala inflammationstillstånd
- beskriva sambandet mellan sammansättning och egenskaper av material som används vid rotfyllning samt hur det kan påverka behandlingsutfallet
- analysera struktur och kvalitet i en vetenskaplig artikel
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- utföra bettanalys och preprotetisk bettslipning
- utföra bedömning av käksystemets funktion
- utföra och utvärdera endodontisk behandling
- utföra extraktioner på modell
- utföra parodontalkirurgi in vitro
- bedöma behov av, planera och utvärdera parodontalkirurgi
- jämföra och värdera olika metoder för diagnos, utvärdering av behandling och prognos avseende sjukdomar i pulpavävnad, periapikal och parodontal vävnad samt motivera och förklara valet av metod(er)
- identifiera faktorer av betydelse för behandlingsplanering
- preparera samt förbereda tänder som skall förses med protetiska konstruktioner
- utforma protetiska konstruktioner utifrån de olika krav som ställs på ersättningarna
- hantera de material som ingår vid framställning och fastsättning av protetiska konstruktioner på ett materialtekniskt, hygieniskt och arbetsmiljömässigt korrekt sätt
- samarbeta och med olika hjälpmedel kommunicera med tandtekniker avseende materialval, framställningsprocesser, arbetsgång, behov av underlag, utformning och hantering av protetiska konstruktioner för erhållande av ett optimalt behandlingsresultat
- kritiskt värdera det kliniska underlaget till protetiska konstruktioner och andra tandtekniska arbeten
- tillämpa ett patientcentrerat förhållningssätt i vårdsituationen
- uppfatta livshotande situationer och vidta adekvata åtgärder
- reflektera över sitt eget lärande och värdera olika sätt att se på inlärning och kunskap
- självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar
- muntligt/skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa att hen:
- ansvarar för sin kompetens- och färdighetsutveckling avseende diagnostik och behandling av orala tillstånd
- vid planering av behandling och val av material, eftersöker och värderar tillgänglig evidens
- uppvisar ett korrekt kliniskt förhållningssätt till hantering av material och utrustning, samt till allmänna föreskrifter och hygienrutiner, även vid preklinisk färdighetsträning
- verkar för ett gott samarbete och kunskapsutbyte mellan yrkeskategorier i vårdteamet
- förvärvar och bibehåller en hög ambitionsnivå för klinisk kvalitet
- uppträder respektfullt i relationer med patienter, studenter, lärare och personal på utbildningen.
Arbetsformer
Kursen är på heltid och icke-schemalagd tid är avsatt för självstudier. Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Kursveckorna omfattar studentaktiva moment med eget ansvar för förberedelser och samarbete i grupp.
Kursen bygger på varierande lärandeaktiviteter såsom självstudier, gruppaktiviteter och seminarier. Seminarierna bygger på att studenterna är aktiva, pålästa och väl insatta i de områden som ska bearbetas under seminariet.
Utmaningar som studenterna ställs inför utgår från professionsrelaterade frågeställningar och genomförs både i fysisk och digital lärandemiljö. Exempel på arbetsprocesser är självständiga litteraturstudier, gemensam informationsbearbetning och reflektion. Både muntliga och skriftliga presentationsformer förekommer.
Preklinik
Prekliniska övningar avseende tändernas kontaktförhållanden, käkledens rörelsemönster och underkäkens rörelseomfång kommer att genomföras under kursens första veckor. Kliniska övningar ingår. Större delen av kursen kommer att ägnas åt prekliniska övningar i att preparera tänder, framställning, inprovning och fastsättning av formade protetiska konstruktioner för ersättning av tandsubstans- och tandförluster. Även xtraktionsövningar på modell kommer ske.
Stor vikt kommer att läggas vid problemidentifiering, beslutsfattande och utvärdering av utförda arbeten.
Klinik
Den kliniska verksamheten kommer i huvudsak att omfatta diagnostik och behandling av patienter med inflammatoriska förändringar i tandpulpan, periapikala och parodontala vävnader med tonvikt på utvärdering av given behandling.
Bedömningsformer
Kursen omfattar 2 provmoment:
- portfolio (15 hp) som omfattar inlämningsuppgifter, kamratåterkoppling, egenreflektion, muntliga och skriftliga rapporter, besvarande av flervalsfrågor och deltagande vid seminarium. Portfolion omfattar även deltagande i gruppaktiviteter och godkända prekliniska och kliniska färdigheter, samt uppnådda kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Kriterier finns tillgängliga för studenterna i lärplattformen respektive undervisningsmaterialet. Aktiviteterna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion sträcker sig över hela kursen och betygssätts i sin helhet vid kursens slut.
- Skriftlig examination (15hp)
Student som underkänts i skriftlig examination ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på nästkommande kurstillfälle enligt samma regler, om inte gällande övergångsregler trätt in.
Studenter som underkänts i portfolion ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav inom ordinarie kurs. Om student underkänns i portfolio och därmed inte får tillträde till TV657A (terminskurs 7) upprättas en individuell studieplan. Av den individuella studieplanen ska det framgå vilka aktiviteter som erbjuds och kunskapskontroller som krävs för godkänd portfolio. Studenten har möjlighet till ytterligare 3 omprov nästa gång kursen ges. Därefter är möjligheten till fler provtillfällen för portfolion förverkad. Godkända portfoliomoment kan bara tillgodoräknas till och med nästa gång kursen ges. Därefter måste portfolion examineras om i sin helhet.
Samtliga provmoment måste vara godkända för att få betyget G på kursen. Portfolion måste vara godkänd för att få tillträde till terminskurs 7.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
Kurslitteratur
Huvudböcker:
Bjørndal L, Kirkevang L-L, Whitworth JM, editors. Textbook of endodontology. Third edition. Wiley; 2018 [cited 2023 Nov 6]. Available from: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,cookie,url,shib&db=cat05074a&AN=malmo.b2204733&lang=sv&site=eds-live&scope=site
Pogrel MA, Kahnberg K-E, Andersson L. Essentials of Oral and Maxillofacial Surgery [Internet]. 1st ed. John Wiley & Sons, Incorporated; 2014 [cited 2023 Nov 10]
Bergman B, Gunne J, Ekenbäck J, Ödman P. Partiell plattprotetik. Solna: LIC; 1994
Björnland, Nörholt, Rasmusson, Sándor. Nordic Textbook of Oral and Maxillofacial Surgery. inbunden, 2021, Engelska, ISBN 9788762820128
Milleding P. Preparations for fixed prosthodontics. Copenhagen: Munksgaard; 2012.
Molin, Thorén M, Gunne J. Textbook of removable prosthodontics. The Scandinavian approach. Copenhagen: Munksgaard; 2012.
O`Brien WJ. Dental Materials and their selection. 4th ed. Chicago; Quintessence Publishing; 2008.
Nilner K, Karlsson S, Dahl BL. A textbook of fixed prosthodontics – the Scandinavian approach. Stockholm: Gothia fortbildning; 2013.
Shen C, Anusavice KJ, Rawls R aut, Esquivel-Upshaw JF aut. Phillips’ science of dental materials. Thirteenth edition. Elsevier/Saunders; 2022 [cited 2023 Nov 10]
Shillingburg HT. Fundamentals of fixed prosthodontics. 4th ed. Chicago: Quintessence Publishing Co Inc; 2012
Van Noort R. Introduction to dental materials. 5th Edition 2023
Erik Ullman. Karlebo Materiallära. Liber AB Stockholm 2014
Petrén, Ture. Carlsöö, Sven. Anatomi för tandläkarstuderande och tandläkare. Utgivning. Stockholm: Nordiska bokhandelns förlag: Norstedts akademiska förlag, 2006.
Okeson JP. Management of temporomandibular disorders and occlusion.. 8th ed. Mosby. Elsevier; 2020.
Lang NP, Lindhe J, Clinical Periodontology and Implant Dentistry. 7th edition, John Wiley & Sons 2021
M Zimmerman, K. Sjöberg. Hygien och smittskydd i tandvården. Upplaga 3.3 Stockholm; Gothia 2018
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Kursen ges för sista gången vårterminen 2024 och läggs därefter ner. Examination enligt denna kursplan kommer att vara möjlig till och med vårterminen 2025 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat. Se ovan övergångsbestämmelser.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.