Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Diagnostik och behandling av infektioner i munhålan
Engelsk benämning
Diagnosis and Treatment of Infections in the Oral Cavity
Kurskod
TV125A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2022-06-20
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Den studerande skall vara godkänd på terminskurs 3 samt vara godkänd på formativ bedömning för samtliga föregående terminskurser.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för tandläkarexamen
Syfte
Kursen syftar till att ge kunskap om diagnostik och behandling av infektioner i munhålan.
Innehåll
Kursen ägnas åt att studera diagnostik och behandling av infektioner i munhålan samt kroppens försvar mot dessa.
Patologiska tillstånd som är orsakade av normal mikrobiota i obalans och/eller stört försvar jämförs med
infektioner orsakade av speciella mikroorganismer avseende uppkomst, utveckling och behandling. Särskilt kommer samband mellan orsak och verkan att diskuteras. Exempel på orala infektioner som studeras är apikal parodontit, pericoronit, parodontalabscesser och munslemhinneinfektioner av svamp och virus.
Immunsystemets betydelse kommer under denna kurs att belysas utifrån olika utgångspunkter bland annat avvikande reaktioner och nedsatt funktion av immunsystemet.
Stor vikt kommer att läggas vid hur tandpulpan reagerar på retning och skada och vilka tillstånd för tanden och individen detta kan leda till. Behandling av dessa endodontiska tillstånd kommer att studeras och tränas på modell på skills lab. Den studerande skall fördjupa sina diagnostiska färdigheter . Därför kommer ytterligare kliniska och röntgenologiska diagnostiska metoder för att identifiera pulpal och periapikal patologi, t ex nekrotisk pulpa och inflammation i käkbenet, att studeras däribland panoramaröntgenteknik.
För att förstå vilka vägar orala infektioner kan spridas krävs också fördjupade kunskaper i topografisk anatomi inom huvud-halsregionen.
Särskild vikt kommer att läggas vid antibiotikas verkningsmekanismer. Antibiotikas användningsområde inom odontologisk vård belyses dels som kausalbehandling av orala infektioner, dels som behandling av vissa riskpatienter för att förebygga den spridning av mikroorganismer som odontologisk behandling kan medföra. Antibiotikabehandlingens betydelse för balansen i det orala ekosystemet är en viktig aspekt som kommer att studeras. Även analgetikas verkningsmekanism vid behandling av symptom vid orala infektioner skall studeras.
Malmö universitets perspektiv
Miljö- och kretsloppstänkande ingår i den farmakologiska delen av kursen i anslutning till hantering av antibiotika. Det avspeglas också i att kursens administration sker digitalt med minimal användning av papper.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- förklara hur infektioner uppkommer, utvecklas och principiellt behandlas
- förklara likheter och skillnader mellan exogena och endogena infektioner
- förklara hur angrepps- och försvarsfaktorer inom infektionsförsvaret kan påverka varandra
- förklara hur individens allmäntillstånd och infektionsförsvar samverkar samt vad det innebär för den odontologiska behandlingen
- förklara hur inflammation i tandpulpa och periapikal vävnad uppkommer, utvecklas och behandlas samt relatera detta till motsvarande process i parodontal vävnad
- beskriva och värdera olika metoder för diagnostik och behandling av sjukdomar i tandpulpa, periapikal och parodontal vävnad
- förklara vilka biologiska mekanismer olika diagnostiska metoder påvisar avseende förändringar i tandpulpa, periapikal och parodontal vävnad
- förklara vilka faktorer som påverkar kvaliteten i diagnostiska undersökningar vid bedömning av tandroten och omgivande vävnad
- beskriva behandlingsprinciper för kirurgiska ingrepp i munhålan
- beskriva hur en tandinfektion kan spridas i omgivande vävnader samt förklara hur en sådan spridning är beroende av de anatomiska strukturerna
- förklara hur infektioner i munslemhinnan uppkommer, utvecklas och behandlas
- beskriva och värdera metoder för att diagnostisera och behandla orala infektioner i munslemhinnan
- förklara verkningsmekanismerna för och den kliniska användningen av antibiotika och antimikrobiella medel inom odontologin
- förklara verkningsmekanismerna för perifert och centralt verkande analgetika och deras användning inom odontologin
- förklara sjukliga och läkemedelsinducerade rubbningar i koagulations- och hemostassystemen
- förklara vad ökad blödningsbenägenhet hos patienter betyder vid kirurgiska ingrepp i munhålan
- förklara principerna för digital intraoral röntgendiagnostik av förändringar i hårdvävnader
- kunna beskriva hur normalanatomiska strukturer och förändringar i hårdvävnader avbildas i intraorala röntgenbilder
- förklara urvalskriterier för undersökning av tandroten och omgivande benvävnad med periapikala röntgenbilder
- redogöra för urvalskriterier för undersökning med panoramaröntgenapparater
- redogöra för hur olika vävnader avbildas i en panoramaröntgenbild
- redogöra för principerna för journalföring vid undersökning med röntgen
- beskriva örats anatomi och funktion
- redogöra för motiverande samtal som en hälsofrämjande metod i tandvården
- redogöra för etiologi och patogenes för inflammatoriska tillstånd i käkbenet.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten visa förmåga att:
- genomföra diagnostik, behandling och prognos av karies och parodontal sjukdom på individnivå.
- diagnostisera sjukdomar i tandpulpa och periapikal vävnad
- utföra endodontisk behandling på modell
- utföra subgingival depuration samt bedöma kirurgiskt behandlingsbehov vid parodontit
- värdera nya preparat och metoder för diagnostik, prevention, prediktion och behandling av karies.
- kommunicera med patienten i syfte att förmedla kunskap om karies och parodontal sjukdom och initiera beteendeförändring.
- uppfatta livshotande situationer och vidta adekvata åtgärder
- handlägga patienter med ökad blödningsbenägenhet i den odontologiska behandlingssituationen
- utföra röntgenundersökning för diagnostik av karies samt förändringar i marginal och periapikal benvävnad med minsta möjliga stråldos till patient och personal
- analysera kvaliteten i intraorala röntgenbilder och vid brister i kvaliteten kunna identifiera och korrigera dessa
- analysera hur olika faktorer kan påverka intraorala röntgenbilders kvalitet och deras diagnostiska utbyte
- i periapikala röntgenbilder identifiera normalanatomiska strukturer och förändringar i hårdvävnaderna
- jämföra och värdera olika metoder för diagnostik av parodontal och periapikal vävnad
- genomföra en grundläggande analys av panoramabildens bildkvalitet och diagnostiska utbyte
- identifiera normalanatomiska strukturer i panoramaröntgenbilder
- jämföra och värdera olika metoder för diagnostik av parodontal och periapikal vävnad
- värdera olika metoder för att reducera röntgenstråldosen till patient och tandvårdspersonal
- redogöra för hur man med intraorala bilder kan genomföra en lägesbestämning av strukturers relationer
- kunna utföra motiverande samtal.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa:
- förmåga till och ansvar för sin kompetens- och färdighetsutveckling i diagnostik och behandling av orala infektions- och inflammationstillstånd
- ansvar för att patienten får fullständig information om de olika orala infektions- och inflammationstillstånd som identifierats samt olika behandlingsmöjligheter
- att han/hon eftersträvar optimal bildkvalitet med minsta möjliga stråldos vid diagnostik av karies och förändringar i käkarnas benvävnad.
- att han/hon ansvarar för sin kompetensutveckling gällande olika metoder för diagnostik, utvärdering av behandling och prognos avseende karies och förändringar i käkarnas benvävnad
- respektfullt uppträdande i relationer med patienter, studenter, lärare och personal på utbildningen.
Arbetsformer
Kursen är på heltid och icke-schemalagd tid är avsatt för självstudier. Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Kursveckorna omfattar studentaktiva moment med eget ansvar för förberedelser och samarbete i grupp.
Kursen bygger på varierande lärandeaktiviteter såsom självstudier, gruppaktiviteter och seminarier. Seminarierna bygger på att studenterna är aktiva, pålästa och väl insatta i de områden som ska bearbetas under seminariet.
Utmaningar som studenterna ställs inför utgår från professionsrelaterade frågeställningar och genomförs både i fysisk och digital lärandemiljö. Exempel på arbetsprocesser är självständiga litteraturstudier, gemensam informationsbearbetning och reflektion. Både muntliga och skriftliga presentationsformer förekommer.
Prekliniska och kliniska moment
Den kliniska verksamheten omfattar diagnostik och behandling av patienter med karies, diagnostik av inflammatoriska förändringar i periapikal vävnad samt mikrobiellt orsakade munslemhinneförändringar.
De studerande kommer att träna diagnostik av pulpala och periapikala sjukdomstillstånd samt endodontisk behandling på modell på skills lab. De kliniska momenten beräknas pågå under ca 4 pass per vecka, varav ett omfattar intraoral röntgenbildstagning samt röntgendiagnostik. De studerande kommer även påbörja sin träning i att analysera panoramaröntgenbilder. Under 6 veckor kommer den kliniska verksamheten också att omfatta diagnostik och behandling av patienter med inflammatoriska förändringar i parodontala vävnader med tonvikt på utvärdering av given behandling.
Bedömningsformer
Formativ bedömning av studentens prestation i alla lärandeaktiviteter samt hans/hennes värderingsförmåga och förhållningssätt sker fortlöpande under hela kursen (inlämningsuppgifter, flervalsfrågor i samband med seminarier, aktivitet vid seminarium, skills lab, klinik, diagnostiska praktiska färdighetsprov i karies, oral röntgen samt parodontologi). En målrelaterad summativ examination sker i slutet av kursen. Examinationen kan vara skriftlig och/eller muntlig och innefatta såväl teoretiska som praktiska moment. Examinationen omfattar även delar av tidigare kursers kunskaper, färdigheter och förhållningssätt.
För att få tillträde till examinationen krävs godkänd närvaro i seminarier. Frånvaro från schemalagda aktiviteter kompletteras med inlämningsuppgifter. För att få tillträde till examination krävs även godkänt genomförande av färdighetsträning på skills lab och/eller klinik samt uppfyllande av kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Ovan nämnda motsvarar godkänt på de första 15 hp, "Formativ bedömning".
Som betyg förekommer godkänd respektive underkänd. Studerande som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyat prov – se Utbildningsplan för tandläkarutbildning.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
Kurslitteratur
Kurslitteratur och övriga läromedel
Huvudböcker:
- Anatomi för tandläkarstuderande och tandläkare. Petrén T, Carlsöö S.
- Basic immunology: functions and disorders of the immune system. Abbas AK, Lichtman AH, Pillai S.
- Cellular and molecular immunology. Abbas A, Lichtman AH, Pillai S.
- Clinical periodontology and implant dentistry. Lindhe J, Lang NP.
- Contemporary oral and maxillofacial surgery. Hupp JR, Ellis E, Tucker MR.
- Den kliniska beslutsprocessen. Wulff HR, Götzsche PC.
- Essentials of oral and maxillofacial surgery. Pogrel MA, Kahnberg K-E, Andersson L.
- Janeway`s immunobiology. Murphy KM, Weaver C.
- Medical microbiology. Murray PR, Rosenthal KS, Pfaller MA.
- Motivational interviewing. Miller WR, Rollnick S.
- Munslemhinnan vid hälsa och sjukdom: klinisk diagnostik och behandling. Axell T.
- Odontologisk radiologi. Lund H.
- Oral and maxillofacial pathology. Neville BW, Damm DD, Allen CM, Chi AC.
- Oral and maxillofacial surgery. Andersson L, Kahnberg K-E, Pogrel AM.
- Oral kirurgi: nordisk lærebok i tann- munn- og kjevekirurgi. Hjørting-Hansen E, Nordenram Å, Aas E.
- Oral medicin i teori och praktik. Mattsson U, Bäckman K.
- Oral microbiology. Marsh PD, Martin MV.
- Oral pathology: clinical pathologic correlations. Regezi JA, Sciubba JJ Jordan RCK.
- Oral radiology: principles and interpretation. White SC, Pharoah MJ
- Öron- näs- och halssjukdomar, huvud- och halskirurgi. Anniko M.
- Principles of oral and maxillofacial surgery. Moore UJ.
- Rang & Dale’s pharmacology. Rang HP, Flower RJ, Henderson G, Loke YK, Dale MM.
- Roitt’s essential immunology. Delves PJ, Martin SJ, Burton DR, Roitt IM.
- Textbook of endodontology. Bjørndal L, Kirkevang L-L, Whitworth J.
- The dental pulp – biology, pathology and regenerative therapies. Bjørndal L, Ricucci D.
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.