Kursplan våren 2023
Kursplan våren 2023
Benämning
Prevention, diagnostik och behandling av karies och parodontit
Engelsk benämning
Prevention, Diagnosis and Treatment of Caries and Periodontitis
Kurskod
TV124A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2022-12-14
Gäller från
2023-01-23
Behörighetskrav
Den studerande skall vara godkänd på terminskurs 2, Tandläkarutbildningen Malmö universitet, samt ha godkänd portfolio på terminskurs 3.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för tandläkarexamen
Syfte
Kursen syftar till att ge kunskaper och färdigheter vad gäller prevention, diagnostik och behandling av karies och parodontit.
Innehåll
Kursen präglas av helhetssyn. Behandling av kariesskador och orsaksinriktad behandling av karies utgör ett väsentligt inslag i kursens kliniska färdighetsträning. Kunskap om kariesetiologiska faktorer inhämtas och tillämpas vid diagnostik och behandling av kariessjukdomen. Förmågan att ställa diagnos och prognos efter sammanvägning av fynd från olika undersökningar och behandlingsresultat övas. I samband med studierna av karies och parodontit lär sig den studerande att genomföra intraorala röntgenundersökningar både avseende röntgenteknik och tolkning av de resulterande röntgenbilderna.
Studier i näringslära och nutrition lägger grunden för kostrådgivning till patienterna. Kroppens förmåga att ta upp, distribuera, eliminera och utsöndra ämnen, även främmande sådana, belyses som ett led i studierna av hur olika ämnen omsätts i kroppen. Kunskap om patienters beteende och reaktioner i samband med information, rådgivning och utvärdering av behandlingsresultat tillämpas och fördjupas. Begrepp som hälsosyn och hälsobeteende belyses och betydelsen av genus och etnicitet i detta sammanhang lyfts fram. Mäns våld mot kvinnor belyses i ett samhällsperspektiv.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- förklara hur etiologiska faktorer och försvarsfaktorer samverkar vid utveckling av karies, erosionsskador och gingivit/parodontit
- förklara varför utbredning av karies och gingivit/parodontit varierar på individnivå
- beskriva hur metoder för diagnostik och prediktion av karies och enklare parodontal sjukdom värderas
- förklara hur kariessjukdomen behandlas på individnivå
- förklara vad nedsatt salivsekretion innebär för det orala ekosystemet
- motivera vikten av prevention vid karies och parodontit
- beskriva fluoridens betydelse i det orala ekosystemet och dess systemiska effekter
- förklara vad nutrition och kostvanor betyder för allmänhälsan, kariessjukdomen och erosionsskador
- redogöra för digestionsapparatens uppbyggnad och funktion
- beskriva hur kroppen på olika sätt hanterar xenobiotika
- förklara vilka faktorer som påverkar informationen i digitala röntgenbilder
- redogöra för olika faktorer som påverkar kvaliteten i diagnostiska undersökningar och dess konsekvenser för diagnos, behandling, värdering av behandlingsresultat och prognos avseende parodontit och karies
- förklara odontologiska konsekvenser av diabetessjukdomen samt kunna redogöra för sjukdomens förekomst, uppkomst, förlopp och behandling
- beskriva hur olika födoämnen används för energiproduktion samt hur energibalansen regleras i kroppen som helhet och på cellulär nivå
- förklara hur plastiska fyllningsmaterials egenskaper och hantering kan inverka på individen, samhället och miljön
- har kännedom om tillsynsförfarande och regelverk rörande dentala materials miljöpåverkan
- beskriva vårdrollen och identifiera faktorer som kan vara relevanta för att förstå en patients hälsobeteende och mötet mellan tandläkare och patient ur ett genus- och etniskt perspektiv
- beskriva faktorer som kan vara relevanta för att förstå arbetsvillkoren för tandläkare och övrig tandvårdspersonal ur ett genus- och etniskt perspektiv
- redogöra för vad begreppen hälsa, hälsosyn, hälsouppfattning och livskvalitet innebär
- redogöra för mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer i ett samhällsperspektiv
- beskriva motiverande samtal som en hälsofrämjande metod
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- utföra och värdera anamnes och olika tester för identifiering av kariesetiologiska faktorer samt kunna väga samman och värdera resultaten av testerna
- diagnostisera och behandla kariessjukdom, erosionsskador och enklare parodontal sjukdom
- ställa prognos för olika diagnoser och behandlingar vid karies
- tillämpa en syn på behandling av kariessjukdomen som bygger på identifiering av individuella kariesetiologiska faktorer och, med hänsyn till dessa, kunna föreslå och genomföra lämpligaste behandling
- självständigt söka och värdera information om metoder för diagnostik av gingivit, parodontit och karies
- värdera behandlingsresultat vid gingivit/parodontit och karies baserat på klinisk undersökning och röntgenundersökning
- bedöma kvaliteten på diagnostik och behandling avseende enklare parodontal sjukdom
- utföra röntgenundersökning för diagnostik av karies och marginal benvävnad med minsta möjliga stråldos till patient och personal
- identifiera brister i kvaliteten i bitewingröntgenbilder och kunna korrigera sådana brister
- hantera plastiska fyllningsmaterial på ett hygieniskt och ur risksynpunkt tillfredsställande sätt
- med hjälp av plastiska fyllningsmaterial på ett vävnadsbevarande sätt kunna återställa tandens barriärfunktion, estetik och bettfunktion
- värdera sambandet mellan materialegenskaper, materialhantering och behandlingsresultat på kort och lång sikt
- informera sig om patientens allmänhälsa och psykosociala situation genom samtal med patient
- hantera behandlingssituationen för patienter med diabetes
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa att han/hon:
- tar hänsyn till och beaktar patientens allmänna hälsa, personlighet och livssituation vid omhändertagandet för att bibehålla eller uppnå förbättrad oral hälsa
- genom sitt beteende förstärker patientens ansvar för sin orala hälsa
- tar ansvar för att patienten får fullständig information om kariessjukdomen och enklare parodontal sjukdom och olika behandlingsmöjligheter som står till buds
- utvecklar sin kompetens avseende metoder för att diagnostisera gingivit, parodontit och karies
- eftersträvar optimal kvalitet i bitewingröntgenbilden för bedömning av parodontal vävnad och karies, med minsta möjliga stråldos
- identifierar sitt behov av ytterligare kunskap och utvecklar sin kompetens
- respektfullt uppträdande i relationer med patienter, studenter, lärare och personal på utbildningen
Arbetsformer
Kursen är på heltid och icke-schemalagd tid är avsatt för självstudier. Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Kursveckorna omfattar studentaktiva moment med eget ansvar för förberedelser och samarbete i grupp.
Kursen bygger på varierande lärandeaktiviteter såsom självstudier, gruppaktiviteter och seminarier. Seminarierna bygger på att studenterna är aktiva, pålästa och väl insatta i de områden som ska bearbetas under seminariet.
Utmaningar som studenterna ställs inför utgår från professionsrelaterade frågeställningar och genomförs både i fysisk och digital lärandemiljö. Exempel på arbetsprocesser är självständiga litteraturstudier, gemensam informationsbearbetning och reflektion. Både muntliga och skriftliga presentationsformer förekommer.
Klinik
Under den kliniska verksamheten bör 2-3 patienter med kariologiskt behandlingsbehov diagnostiseras och behandlas genom orsaksinriktade och reparativa åtgärder. Tandfyllningar skall inkorporeras i bettet på ett sådant sätt att en optimal bettfunktion bibehålls/återställs. Tonvikten läggs på vårdkvalitet, dock skall en viss kvantitet reparativa åtgärder utföras för att ge möjlighet till adekvat färdighetsträning. Den kliniska verksamheten beräknas pågå under cirka 2 pass per vecka. Behandlingen av dessa patienter sker i den omfattning som är möjlig mot bakgrund av pågående teoretisk undervisning. Mera omfattande parodontala ingrepp såsom parodontal kirurgi liksom endodontisk behandling genomförs under senare kurser.
Bedömningsformer
Kursen omfattar 3 provmoment:
- Portfolio (15 hp) som omfattar inlämningsuppgifter, muntliga och skriftliga rapporter, deltagande i att besvara flervalsfrågor i samband med seminarier och aktivitet vid seminarium. Portfolion omfattar även deltagande i övriga aktiva teoretiska och praktiska/kliniska moment samt professionellt förhållningssätt. Kriterier finns tillgängliga för studenterna i lärplattformen. Aktiviteterna återkopplas regelbundet till studenten under kursen och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment i portfolion blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Portfolion betygssätts i sin helhet vid kursens slut.
- Skriftlig examination (7,5 hp)
- Muntlig examination (7,5 hp)
Student som underkänts i examination ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav enligt Högskoleförordningen, se Utbildningsplan för tandläkarprogrammet. Studenten har därutöver rätt att examineras på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma krav.
Portfolio, skriflig examination samt muntlig examination måste vara godkända för att få betyget G på kursen. Portfolion måste vara godkänd för att få tillträde till terminskurs 5.
Som betyg förekommer godkänd respektive underkänd. Studerande som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyat prov – se Utbildningsplan för tandläkarutbildning.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
Kurslitteratur
Kurslitteratur och övriga läromedel:
Dental Caries: The Disease and its Clinical Management, 3rd Edition. Ole Fejerskov (Editor), Bente Nyvad (Editor), Edwina Kidd (Editor). ISBN: 978-1-119-06177-9 June 2015 Wiley-Blackwell
Fluoride and the Oral Environment [electronic resource]. Ed: Buzalaf MAR. Monographs in Oral Science; Vol.22. Basel: S. Karger, 2011.
The Impact of Nutrition and Diet on Oral Health. Zohoori FV, Duckworth RM, editors. Monographs in Oral Science: Basel: S. Karger; 2020.
Saliva: Secretion and Functions [electronic resource]. By: Ligtenberg, A.J.M. Monographs in Oral Science; Vol.24 . Basel: S. Karger, 2014.
Caries Excavation: Evolution of Treating Cavitated Carious Lesions / editors, F. Schwendicke, J. Frencken, N. Innes. Basel; New York: Karger, 2018.
Root Caries: From Prevalence to Therapy / editor, M. Rocha de Olivera Carrilho. Basel : S. Karger, 2017.
Erosive Tooth Wear – From diagnosis to therapy. Eds: Lussi A, Ganss C. Bern: Karger, 2014
Hall J E. Guyton and Hall textbook of medical physiology. 13th ed. Philadelphia: Elsevier; 2016.
Vander's human physiology: the mechanisms of body function / Eric P. Widmaier, Hershel Raff, Kevin T. Strang; Todd C. Shoepe, digital author. 15 th ed, McGraw-Hill Education.
Lindgren (red). Medicin. Studentlitteratur 2017.
Aghardh CD, Berne C, Östman J. Diabetes. 4th ed. Stockholm: Liber; 2010.
Berg JM, Tymoczko JL, Stryer L. Biochemistry. 9th ed. Basingstoke: Palgrave Macmillan; 2019.
Alberts B, Johnson, A, Lewis J, Raff M, Roberts K, Walker P. Molecular biology of the cell. 4th ed. New York: Garland Science; 2002.
Rang HP. Rang & Dale's Pharmacology. 8th ed. Edinburgh: Churchill Livingstone; 2015. Alternativt 9th ed.
Nordic Nutrition Recommendations 2012 Integrating nutrition and physical activity 5th edition
Näringslära för högskolan: från grundläggande till avancerad nutrition (red Lillemor Abrahamsson, Agneta Andersson, Gerd Nilsson) Stockholm: Liber; 2013
Franzén, C. & Tzimoula, D. (2021). Genus och professioner. Lund: Studentlitteratur; 2021.
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Kursen ges för sista gången vårterminen 2023 och läggs därefter ner. Examination enligt denna kursplan kommer att vara möjlig till och med vårterminen 2024 för studenter som inte fullföljt kursen med godkänt resultat. Se ovan övergångsbestämmelser.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.