Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Prevention, diagnostik och behandling av karies och parodontit
Engelsk benämning
Prevention, Diagnosis and Treatment of Caries and Periodontitis
Kurskod
TV124A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2021-11-23
Gäller från
2022-01-24
Behörighetskrav
Den studerande skall vara godkänd på terminskurs 2 samt vara godkänd på formativ bedömning för samtliga föregående terminskurser.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G2F
Syfte
Kursen syftar till att ge kunskaper och färdigheter vad gäller prevention, diagnostik och behandling av karies och parodontit.
Innehåll
Kursen präglas av helhetssyn. Behandling av kariesskador och orsaksinriktad behandling av karies utgör ett väsentligt inslag i kursens kliniska färdighetsträning. Kunskap om kariesetiologiska faktorer inhämtas och tillämpas vid diagnostik och behandling av kariessjukdomen. Förmågan att ställa diagnos och prognos efter sammanvägning av fynd från olika undersökningar och behandlingsresultat övas. I samband med studierna av karies och parodontit lär sig den studerande att genomföra intraorala röntgenundersökningar både avseende röntgenteknik och tolkning av de resulterande röntgenbilderna.
Studier i näringslära och nutrition lägger grunden för kostrådgivning till patienterna. Kroppens förmåga att ta upp, distribuera, eliminera och utsöndra ämnen, även främmande sådana, belyses som ett led i studierna av hur olika ämnen omsätts i kroppen. Kunskap om patienters beteende och reaktioner i samband med information, rådgivning och utvärdering av behandlingsresultat tillämpas och fördjupas. Begrepp som hälsosyn och hälsobeteende belyses och betydelsen av genus och etnicitet i detta sammanhang lyfts fram. Mäns våld mot kvinnor belyses i ett samhällsperspektiv.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- förklara hur etiologiska faktorer och försvarsfaktorer samverkar vid utveckling av karies, erosionsskador och gingivit/parodontit
- förklara varför utbredning av karies och gingivit/parodontit varierar på individnivå
- beskriva hur metoder för diagnostik och prediktion av karies och enklare parodontal sjukdom värderas
- förklara hur kariessjukdomen behandlas på individnivå
- förklara vad nedsatt salivsekretion innebär för det orala ekosystemet
- motivera vikten av prevention vid karies och parodontit
- beskriva fluoridens betydelse i det orala ekosystemet och dess systemiska effekter
- förklara vad nutrition och kostvanor betyder för allmänhälsan, kariessjukdomen och erosionsskador
- redogöra för digestionsapparatens uppbyggnad och funktion
- beskriva hur kroppen på olika sätt hanterar xenobiotika
- förklara vilka faktorer som påverkar informationen i digitala röntgenbilder
- redogöra för olika faktorer som påverkar kvaliteten i diagnostiska undersökningar och dess konsekvenser för diagnos, behandling, värdering av behandlingsresultat och prognos avseende parodontit och karies
- förklara odontologiska konsekvenser av diabetessjukdomen samt kunna redogöra för sjukdomens förekomst, uppkomst, förlopp och behandling
- beskriva hur olika födoämne används för energiproduktion samt hur energibalansen regleras i kroppen som helhet och på cellulär nivå
- förklara hur plastiska fyllningsmaterials egenskaper och hantering kan inverka på individen, samhället och miljön
- har kännedom om tillsynsförfarande och regelverk rörande dentala materials miljöpåverkan
- beskriva vårdrollen och identifiera faktorer som kan vara relevanta för att förstå en patients hälsobeteende och mötet mellan tandläkare och patient ur ett genus- och etniskt perspektiv
- beskriva faktorer som kan vara relevanta för att förstå arbetsvillkoren för tandläkare och övrig tandvårdspersonal ur ett genus- och etniskt perspektiv
- redogöra för vad begreppen hälsa, hälsosyn, hälsouppfattning och livskvalitet innebär
- redogöra för mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer i ett samhällsperspektiv
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- utföra och värdera anamnes och olika tester för identifiering av kariesetiologiska faktorer samt kunna väga samman och värdera resultaten av testerna
- diagnostisera och behandla kariessjukdom, erosionsskador och enklare parodontal sjukdom
- ställa prognos för olika diagnoser och behandlingar vid karies
- tillämpa en syn på behandling av kariessjukdomen som bygger på identifiering av individuella kariesetiologiska faktorer och, med hänsyn till dessa, kunna föreslå och genomföra lämpligaste behandling
- självständigt söka och värdera information om metoder för diagnostik av gingivit, parodontit och karies
- värdera behandlingsresultat vid gingivit/parodontit och karies baserat på klinisk undersökning och röntgenundersökning
- bedöma kvaliteten på diagnostik och behandling avseende enklare parodontal sjukdom
- utföra röntgenundersökning för diagnostik av karies och marginal benvävnad med minsta möjliga stråldos till patient och personal
- identifiera brister i kvaliteten i bitewingröntgenbilder och kunna korrigera sådana brister
- hantera plastiska fyllningsmaterial på ett hygieniskt och ur risksynpunkt tillfredsställande sätt
- med hjälp av plastiska fyllningsmaterial på ett vävnadsbevarande sätt kunna återställa tandens barriärfunktion, estetik och bettfunktion
- värdera sambandet mellan materialegenskaper, materialhantering och behandlingsresultat på kort och lång sikt
- informera sig om patientens allmänhälsa och psykosociala situation genom samtal med patient
- hantera behandlingssituationen för patienter med diabetes
- ta hänsyn till personlighetspsykologiska faktorer i det kliniska handlandet
Värderingar och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa att han/hon:
- tar hänsyn till och beaktar patientens allmänna hälsa, personlighet och livssituation vid omhändertagandet för att bibehålla eller uppnå förbättrad oral hälsa
- genom sitt beteende förstärker patientens ansvar för sin orala hälsa
- tar ansvar för att patienten får fullständig information om kariessjukdomen och enklare parodontal sjukdom och olika behandlingsmöjligheter som står till buds
- utvecklar sin kompetens avseende metoder för att diagnostisera gingivit, parodontit och karies
- eftersträvar optimal kvalitet i bitewingröntgenbilden för bedömning av parodontal vävnad och karies, med minsta möjliga stråldos
- identifierar sitt behov av ytterligare kunskap och utvecklar sin kompetens
- respektfullt uppträdande i relationer med patienter, studenter, lärare och personal på utbildningen
Arbetsformer
Gruppaktiviteter, laborationer, seminarier, prekliniska och kliniska moment är obligatoriska.
Case
Casebaserat lärande är den grundläggande arbetsformen. Riktlinjerna för studierna är kursens mål där man för varje case preciserar de aktuella kursmålen ytterligare.
De studerande delas in i grupper som i allmänhet består av sex till tio tandläkarstuderande. De studerande arbetar självständigt i grupp utan handledning. Samtliga grupper arbetar med ett antal teman inom denna kurs.
Övningar/Inlämningsuppgifter
I kursen ingår ett antal övningar och inlämningsuppgifter. Dessa kan i vissa fall utföras individuellt och i andra fall i grupp. Övningsrapporter och inlämningsuppgifter skall skrivas så att den studerande strukturerar kunskapsinnehållet och gör informationen tillgänglig för läsaren.
Föreläsningar
Föreläsningar ges kontinuerligt under terminen. Föreläsningarna kräver i allmänhet att de studerande inhämtat baskunskaper för att kunna dra nytta av föreläsningen.
Seminarier
Seminarier genomförs i hel- eller halvkurs. En eller flera ämnesspecialister finns med för att leda diskussionerna så att helhetsbild och djup i kunskap nås. Seminarierna baseras på de case eller inläsningsinstruktioner som studenterna bearbetat självständigt och i grupp. Seminarierna bygger på att de studerande är aktiva, pålästa och väl insatta i de områden som ska avhandlas under seminariet.
Självstudier
Schemabunden tid är ca 20 timmar per vecka under kurs 4. Resterande tid är avsedd och behövs för självstudier.
Klinik
Under den kliniska verksamheten bör 2-3 patienter med kariologiskt behandlingsbehov diagnostiseras och behandlas genom orsaksinriktade och reparativa åtgärder. Tandfyllningar skall inkorporeras i bettet på ett sådant sätt att en optimal bettfunktion bibehålls/återställs. Tonvikten läggs på vårdkvalitet, dock skall en viss kvantitet reparativa åtgärder utföras för att ge möjlighet till adekvat färdighetsträning. Den kliniska verksamheten beräknas pågå under cirka 2 pass per vecka. Behandlingen av dessa patienter sker i den omfattning som är möjlig mot bakgrund av pågående teoretisk undervisning. Mera omfattande parodontala ingrepp såsom parodontal kirurgi liksom endodontisk behandling genomförs under senare kurser.
Bedömningsformer
Formativ bedömning av alla läraktiviteter som genomförs för att uppnå kursmålen, inklusive kursmål för värderingar och förhållningssätt, sker fortlöpande under hela kursen (inlämningsuppgifter, flervalsfrågor i samband med seminarier, aktivitet vid seminarium, klinik,) och en målrelaterad summativ examination sker i slutet av kursen. Examinationen kan vara skriftlig och/eller muntlig och innefatta såväl teoretiska som praktiska moment. Examinationen omfattar även delar av tidigare kursers kunskaper, färdigheter och förhållningssätt.
För att få tillträde till examinationen krävs godkänd närvaro i seminarier. Frånvaro vid schemalagda seminarier kompletteras med inlämningsuppgifter. För att få tillträde till examination krävs även godkänt genomförande av färdighetsträning, klinik samt uppfyllande av kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Ovan nämnda motsvarar godkänt på de första 15 hp, "Formativ bedömning".
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns på aktuellt kliniskt moment och att ett examinationstillfälle är förbrukat. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska färdighetsträning på denna kurs. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
Som betyg förekommer godkänd respektive underkänd. Studerande som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyat prov – se Utbildningsplan för tandläkarutbildning.
Kurslitteratur
Det finns ej obligatorisk kurslitteratur men rekommenderad litteratur kommer anges för varje case och övning.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.