Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Diagnostik och behandling av karies och parodontit
Engelsk benämning
Diagnosis and Treatment of Caries and Periodontitis
Kurskod
TV123A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2021-06-03
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
Den studerande skall vara godkänd på terminskurs 1, samt vara godkänd på formativ bedömning för samtliga föregående terminskurser.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G1F
Syfte
Kursen syftar till att ge kunskap om käkfunktion samt diagnostik och behandling av karies och parodontit.
Innehåll
Kursens övergripande tema är obalans i det orala ekosystemet som resulterar i karies och parodontal sjukdom. Den kliniska verksamheten omfattar diagnostik och behandling av patienter med lättare parodontal sjukdom.
Terminen inleds med ett prekliniskt avsnitt ”Form-Funktion” där kunskaper om tuggapparatens uppbyggnad och funktion integreras med praktiska moment och teoretiska studier i muskelfysiologi. Den operativa kariesterapin, som leder till återställande av tandens barriärfunktion kommer såväl teoretiskt som praktiskt att tränas på skillslab och kommer att knytas till återställande/bibehållande av optimal bettfunktion.
Vidare studeras de mekanismer som skapar obalans i det orala ekosystemet samt vad detta kan få för konsekvenser för munhålan i allmänhet och tandytan i synnerhet. Dessutom skall den studerande förstå principerna för hur sjukdom avslöjas samt kunna diagnostisera kariesskador kliniskt och röntgenologiskt.
Parallellt med detta utföres parodontal behandling på patient under terminen.
Skillnaden mellan toxiska reaktioner och allergier i samband med att man arbetar med olika fyllningsmaterial studeras också.
Beteendevetenskapliga moment belyses genom case, seminarier och övningar.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- beskriva de permanenta tändernas morfologi och dess betydelse för utvecklingen av kariessjukdom och parodontal sjukdom samt betydelse för bettets funktion i samband med fyllningsterapi
- redogöra för muskuloskelettal anatomi i huvud och hals samt käkmuskulaturens struktur, placering och funktion
- värdera olika metoder för diagnostik; speciellt med avseende på karies och parodontit
- beskriva vilka biologiska mekanismer olika diagnostiska metoder påvisar avseende karies samt hur karies identifieras kliniskt och avbildas röntgenologiskt och histologiskt
- identifiera normalanatomiska strukturers utseende i bitewingröntgenbilder
- redogöra för de faktorer som påverkar bildkvaliteten och hur dessa påverkar diagnostik av karies och parodontit i en bitewingundersökning
- redogöra för hur utfallet av olika diagnostiska undersökningar påverkas av olika metoders tillförlitlighet och sjukdomens prevalens
- beskriva urvalskriterier för bitewingröntgenundersökning för diagnostik av karies
- förklara hur obalans uppkommer i det orala ekosystemet och vad det innebär för tanden och parodontal vävnad
- beskriva hur kariesskador uppkommer
- förklara hur kariessjukdom och kariesskador kan behandlas
- förklara tandens reaktion på ett kariesangrepp och på operativ tandbehandling
- beskriva de plastiska fyllningsmaterialens molekylära uppbyggnad och egenskaper
- beskriva och motivera önskvärda egenskaper hos ett optimalt tandfyllningsmaterial
- förklara sambandet mellan materialegenskaper, materialhantering och behandlingsresultat på kort och lång sikt
- beskriva hur plastiska fyllningsmaterials egenskaper och hantering kan inverka på den orala miljön och individen
- redogöra för förfarandet vid utredningar av avvikande vävnadsreaktioner, orsakade av dentala fyllningsmaterial
- förklara sambandet mellan käksystemets uppbyggnad och funktion
- beskriva hur man återställer orala funktioner vid kariesskador
- förklara skillnad mellan allergiska, icke-allergiska överkänslighetsreaktioner och toxiska reaktioner samt mekanismerna bakom dessa
- redogöra för patientens hälsa och hälsobeteende utifrån grundläggande hälsopsykologiska teorier
- beskriva hur man identifierar en tandvårdsrädd patient samt känna till behandlingsmöjligheter för denna patientgrupp.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- värdera anamnetiska och kliniska fynd av betydelse för diagnostik av vanliga sjukdomar i munhålan
- utveckla sin kompetens att diagnostisera och behandla parodontal sjukdom
- informera sig om patientens allmänhälsa, psykosociala situation och kostvanor genom samtal med patienten
- bedöma kvaliteten på diagnostik och behandling avseende enklare parodontal sjukdom
- identifiera de olika permanenta tänderna och kvadranterna kliniskt och röntgenologiskt
- diagnostisera kariesskador kliniskt och röntgenologiskt
- jämföra och värdera olika metoder för diagnostik av karies samt motivera och förklara valet av metoder
- utföra en optimerad röntgenundersökning för diagnostik av karies och marginal benvävnad
- informera patienten om diagnostiska metoders användning och undersökningsfynd med avseende på karies
- i simulator behandla en tand med kariesskada samt rekonstruera den med plastiska fyllningsmaterial i relation till tandens anatomi och ocklusion
- utvärdera och kommunicera funktionen av tänder och kvaliteten av plastiska fyllningar efter rekonstruktion
- tillämpa optimal material- och instrumenthantering, samt kunna värdera och följa rutiner för hygien och allmänna kliniska föreskrifter
- hantera plastiska fyllningsmaterial på ett hygieniskt och kliniskt korrekt sätt, med miljöhänsyn i fokus, värdera kvaliteten på preparationer och fyllningar
- arbeta ergonomiskt på en grundläggande nivå
- tillämpa grunderna i klinisk fotografering
- utföra en undersökning av käksystemets funktion
- forma tänder på arbetsmodeller inslagna i artikulator så att en god bettfunktion uppnås samt kunna bedöma behovet av att använda en artikulator
- förmåga att värdera bettets form och funktion
- utifrån ett genusperspektiv värdera sin egen och andra studenters agerande i såväl grupp som patientkontakter
- söka och finna litteraturreferenser i medicinska databaser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa:
- förmåga att ta hänsyn till patientens allmänna hälsa, livssituation, kön, etniska och sociala bakgrund i behandlingssituationen
- förmåga att genom sitt beteende förstärka patientens ansvar för sin orala hälsa
- förståelse och respekt för patientens önskemål och åsikter
- insikt om och kunna tillämpa en helhetssyn vid behandling av parodontal sjukdom
- respektfullt uppträdande i relationer med patienter, studenter, lärare och personal på utbildningen
- förmåga att eftersträva optimal bildkvalitet i bitewingröntgenbilden, med minsta möjliga stråldos, för diagnostik av karies och parodontal sjukdom
- förmåga att värdera sitt behov av ytterligare kunskap om metoder som används för diagnostik av gingivit, parodontit, karies och käkfunktion.
- att hen kan förhålla sig vetenskapligt kritiskt till odontologisk information och diagnostiska metoder.
Arbetsformer
Seminarier, inlämningsuppgifter, prekliniska och kliniska moment är obligatoriska.
Case
Casebaserat lärande är den grundläggande arbetsformen. Riktlinjerna för studierna är kursens mål där man för varje case preciserar de aktuella kursmålen ytterligare.
De studerande delas in i grupper som i allmänhet består av sex till tio tandläkarstuderande. De studerande arbetar självständigt i grupp utan handledning. Samtliga grupper arbetar med ett antal teman inom denna kurs.
Övningar/Inlämningsuppgifter
I kursen ingår ett antal övningar och inlämningsuppgifter. Dessa kan i vissa fall utföras individuellt och i andra fall i grupp. Övningsrapporter och inlämningsuppgifter skall skrivas så att den studerande strukturerar kunskapsinnehållet och gör informationen tillgänglig för läsaren. Frånvaro från schemalagda aktiviteter kompletteras med inlämningsuppgifter.
Föreläsningar
Föreläsningar ges för lämpliga teman under terminen. Föreläsningarna kräver i allmänhet att de studerande inhämtat baskunskaper för att kunna dra nytta av föreläsningen.
Seminarier
Seminarier bedrivs med hela eller delar av kursen. En eller flera ämnesspecialister finns med för att leda diskussionerna så att helhetsbild och djup i kunskap nås. Seminarierna baseras på de quiz och case som studenterna bearbetat självständigt och i grupp. Seminarierna bygger på att de studerande är aktiva, pålästa och väl insatta i de områden som ska avhandlas under seminariet.
Självstudier
Icke schemabunden tid är avsedd för självstudier.
Preklinik
Kunskap om plastiska fyllnadsmaterial i samband med operativ tandbehandling inhämtas under skillslab i operativ kariesterapi. Genom färdighetsträning på patientsimulator utvecklar de studerande sin manuella färdighet för att under nästkommande termin kunna utföra enklare operativ kariesterapi på patient.
Klinik
Under terminskurs 3 (TV123A) skall den studerande diagnostisera och behandla patienter med parodontal sjukdom. Patienter med rubbningar i det orala ekosystemet skall undersökas och speciellt kariesskador skall diagnostiseras kliniskt och röntgenologiskt. Kvalitetsbedömning av fyllningar på patient göres.
Bedömningsformer
Formativ bedömning av alla läraktiviteter inklusive värderingsförmåga och förhållningssätt sker fortlöpande under hela kursen (inlämningsuppgifter, flervalsfrågor i samband med seminarier, aktivitet vid seminarium, skills lab, klinik, diagnostiska praktiska färdighetsprov i oral röntgen samt parodontologi) och en målrelaterad summativ examination sker i slutet av kursen. Examinationen kan vara skriftlig och/eller muntlig och innefatta såväl teoretiska som praktiska moment. Examinationen omfattar även delar av tidigare kursers kunskaper, färdigheter och förhållningssätt.
För att få tillträde till examinationen krävs godkänt på de första 15 hp ”Formativ bedömning”, vilket motsvarar godkänd aktivitet på seminarier, godkänt deltagande i och genomförande av inlämningsuppgifter, färdighetsträning på laboratorium och/eller klinik samt uppfyllande av kursmål avseende värderingförmåga och förhållningssätt. Detta genom att ha visat att hen uppfyllt kriterierna för dessa kursmål.
Om den studerande ej är godkänd för tillträde till examination kan den studerande efter ansökan ges möjlighet att gå om kursen i dess helhet.
Som betyg förekommer godkänd respektive underkänd. Studerande som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyat prov – se Utbildningsplan för tandläkarutbildning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Förslag till litteratur tillhandahålles vid kursstart. Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Kursvärdering
Universitetet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten hålls tillgängliga för studenterna på universitetets hemsida. (HF 1:14).
Därutöver sker kontinuerlig utvärdering som har olika former på olika kurser, ex. veckovis samråd mellan lärare och studentgrupper, månadsvis samråd mellan kursansvariga och studentrepresentanter, kursansvarig och/eller examinationsansvarig tillsammans med hela studentgruppen.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.