Kursplan våren 2011
Kursplan våren 2011
Benämning
Utvärdering av diagnostik och behandling av orala infektioner
Engelsk benämning
Evaluation of Diagnoses and Management of Oral Infections.
Kurskod
TV106A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Odontologiska fakultetsstyrelsen/Grundutbildningsnämnen vid Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2006-12-12
Gäller från
2007-07-01
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: TV101A Tandhälsovård i samverkan och det orala ekosystemet (godkänd) TV102A Diagnostik och behandling av enkla parodontala förändringar (godkänd) TV103A Diagnostik och behandling av karies och parodontit (godkänd) TV104A Prevention, diagnostik och behandling av karies och parodontit (godkänd)
Godkända prekliniska och kliniska moment för samtliga föregående kurser samt godkänd examination i kurs 4.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G2E
Innehåll
Kursen ägnas åt att studera orsaker till partiell / total tandförlust, dess betydelse för uppkomst av orala funktionsstörningar samt hur ersättningar av tandförluster kan återställa orala funk¬tioner.
Inför protetisk rehabilitering är det värdefullt att den studerande förstår betydelsen av att värdera utfallet av klinisk behandling i en helhet och ta ställning till om kompletterande sjukdomsinriktad behandling är indicerad.
Den kliniska träningen under kursen omfattar behandling av pulpit och apikal periodontit samt behandlingsuppföljning av parodontit. Kirurgisk behandling av svårbehandlade parodontitfall utförs. Särskild vikt läggs vid prognosen för parodontalt sjuka och / eller endodontiskt involverade tänder.
Tugg¬systemets normala uppbyggnad och funktion belyses såväl som hur effekterna av störningar kan diagnostiseras och åtgärdas. Stor vikt kommer att läggas vid bettfunktionens upprätthållande i samband med att ersättningar görs för förlorad tandsubstans och / eller tand¬förluster av olika omfattning.
I samband med framställningen av protetiska konstruktioner inhämtas såväl kunskap om sammansättning och egenskaper hos dentala material, som hur dessa material interagerar med individen och miljön. Den studerande kommer under kursen att nära samarbeta med tandtekniker och erhålla god insyn i och utföra tandtekniska moment som erfordras för framställning av protetiska konstruktioner. För att tillägna sig en kvalitetsmedvetenhet vad gäller konstruktioners utförande och avsedda funktion, stimuleras den studerandes förmåga att utvärdera egna arbetsinsatser och att reflektera över beslut och val av protetiska konstruktioner.
Beteendevetenskapliga och samhälls¬relaterade faktorer av betydelse vid val av behandling belyses under kursen.
Malmö högskolas perspektiv
Under denna kurs är det framförallt miljöperspektivet och ett kretsloppstänkande som genomsyrar lärandet om tandvårdsmaterial och deras hantering. Genus-, och etnicitetperspektiven blir aktualiserade vid studier om bedömningar och beslut om tandvård.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- förklara uppkomst och betydelse av ocklusions- och artikulationsstörningar
- förklara principerna för och betydelsen av bettanalys och bettslipning
- redogöra för och förklara principerna för tandextraktion mot bakgrund av anatomiska strukturer
- redögöra för behandlingsprinciper för kirurgiska ingrepp i munhålan
- beskriva och förklara hur man med fasta och avtagbara protetiska konstruktioner återställer orala funktioner
- beskriva och förklara sambandet mellan sammansättning, egenskaper och behandling av material som används för protetiska konstruktioner och det kliniska resultatet
- redogöra för klinisk och tandteknisk arbetsgång vid framställning av protetiska konstruktioner
- redogöra för faktorer som är av betydelse vid kommunikationen mellan tandläkare och tandtekniker för att uppnå ett optimalt protetiskt behandlingsresultat i det enskilda patientfallet
- redogöra för miljömässig efterhantering av använda material
- redogöra för planering och dimensionering av protetiska konstruktioner
- förklara hur dentala material och framställningsprocesser av protetiska rekonstruktioner påverkar prognosen för rehabilitering av orala funktionsstörningar
- förklara biologiska processer vid parodontal läkning
- redogöra för sambandet mellan diagnos, behandling och prognos vid pulpala, periapikala och parodontala inflammationstillstånd
- beskriva sambandet mellan sammansättning och egenskaper av material som används vid rotfyllning samt hur det kan påverka behandlingsutfallet
- förklara sambandet mellan vårdbehov, vårdefterfrågan och vårdresurser
- redogöra för tandvårdsfinansiering och dess betydelse vid kliniskt beslutsfattande och terapiplanering
- redogöra för vad som menas med odontologins vetenskapliga grund
- ge exempel på aktuella forskningsfrågor
- uppvisa fördjupad kunskap inom någon del av odontologin i samband med examensarbete
- analysera hur en vetenskaplig rapport skall vara strukturerad.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- utföra bettanalys
- utföra radering och bettslipning
- utföra och utvärdera endodontisk behandling
- utföra tandextraktion
- utföra och utvärdera parodontalkirurgi under handledning
- jämföra och värdera olika metoder för diagnos, utvärdering av behandling och prognos avseende sjukdomar i pulpavävnad, periapikal och parodontal vävnad samt motivera och förklara valet av metod(er)
- identifiera faktorer av betydelse för behandlingsplanering
- preparera samt förbereda tänder som skall förses med protetiska konstruktioner
- forma och dimensionera protetiska konstruktioner
- hantera de material som ingår vid framställning och fastsättning av protetiska konstruktioner, på ett materialtekniskt, hygieniskt och arbetsmiljömässigt korrekt sätt
- kommunicera med tandteknikern om de olika stegen i framställningsprocesser, design och materialval av protetiska konstruktioner för att uppnå ett optimalt protetiskt behandlingsresultat i det enskilda patientfallet
- kritiskt värdera värdera preparationer och protetiska konstruktioner
- upprätthålla ett patientcentrerat förhållningssätt i vårdsituationen
- uppfatta livshotande situationer och vidta adekvata åtgärder
- utifrån ett genusperspektiv analysera och diskutera sitt eget och andra studenters agerande såväl i grupp som vid patientkontakt
- reflektera över sitt eget lärande och att värdera olika sätt att se på inlärning och kunskap
- söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att diskutera företeelser, frågeställningar och situationer
- självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar
- muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper
- presentera vetenskaplig information
- genomföra ett kandidatexamensarbete med skriven projektplan och uppsats samt presentera uppsatsen muntligt
Värderingar och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa att han/hon:
- ansvarar för sin kompetens- och färdighetsutveckling avseende diagnostik och behandling av orala tillstånd
- ansvarar för att patienten får fullständig information om de olika orala tillstånd som identifieras samt vilka behandlingsmöjligheter som utifrån en helhetssyn av patienten kan vara indicerade
- vid planering och behandling av val av material eftersöker och värderar tillgänglig evidens
- uppvisar ett kliniskt förhållningssätt till material- och instrumentbehandling, samt till rutiner för hygien och allmänna föreskrifter även vid preklinisk färdighetsträning
- verkar för ett gott samarbete och kunskapsutbyte mellan yrkeskategorier i vårdteamet
- förvärvar och bibehåller en hög ambitionsnivå för klinisk kvalitet
- gör bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- har insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används
Mål för kandidatexamen
Se utbildningsplan för Tandläkarutbildningen
Arbetsformer
Resurser för lärande – Arbetsformer
Basgruppsträffar, laborationer, seminarier, prekliniska och kliniska moment är obligatoriska.
Basgruppsträff
En basgrupp utgörs av sju till åtta tandläkarstuderande och en tutor. Problembaserat lärande är den grundläggande arbetsformen. Man utgår inom kursen från fall eller problem. Samtliga basgrupper arbetar med ett antal teman inom denna kurs. Kursens mål utgör riktlinjerna för studierna. Basgruppen träffas en gång per vecka, fyra timmar per gång, enligt särskilt veckoschema.
Föreläsningar
Föreläsningar ges för lämpliga teman under terminen. Föreläsningarna kräver i allmänhet att de studerande inhämtat baskunskaper för att kunna dra nytta av föreläsningen. Principen är att extra föreläsning kan ges av resursperson på initiativ av de studerande efter det att bas¬kunskaper inhämtats.
Seminarier
Seminarier bedrivs med hela kursen. Flera ämnesspecialister, resurspersoner, finns med för att öka både helhetsbild och djup. Seminarierna är studentcentrerade så tillvida att innehållet styrs av frågor formulerade av de studerande. Bakgrund och motiv till frågorna skall presenteras av gruppen vid seminariet och en studentgrupp i taget leder seminariet. Frågorna formuleras skriftligt och lämnas elektroniskt till ansvarig resursgrupp tre dagar innan aktuellt seminarium.
Självstudier
Schemabunden tid varierar mellan 30 och 34 timmar i veckan. Icke schemabunden tid är avsedd för självstudier. Litteraturförslag ges i litteraturlistan.
Preklinik
Prekliniska övningar avseende tändernas kontaktförhållanden, käkledens rörelsemönster och underkäkens rörelseomfång kommer att genomföras under kursens första veckor. Kliniska övningar ingår. Större delen av kursen kommer att ägnas åt prekliniska övningar i framställning, inprovning och fastsättning av formade protetiska konstruktioner för ersättning av tandsubstans- och tandförluster.
Stor vikt kommer att läggas vid problemidentifiering, beslutsfattande och utvärdering av utförda arbeten.
Klinik
Den kliniska verksamheten kommer i huvudsak att omfatta diagnostik och behandling av patienter med inflammatoriska förändringar i tandpulpan, periapikala och parodontala vävnader med tonvikt på utvärdering av given behandling.
Bedömningsformer
Bedömning sker fortlöpande under hela kursen och en målrelaterad summativ examination sker i slutet av kursen. Examinationen kan vara skriftlig och/eller muntlig och innefatta såväl teoretiska som praktiska moment. Examinationen omfattar även delar av tidigare kursers kunskaper, färdigheter och förhållningssätt. I mitten av kursen genomförs en formativ klinisk examination OSCE (Objective Structured Clinical Examination) för bedömning av studentens samlade kliniska kompetens.
För att få tillträde till examinationen krävs godkänd aktivitet i basgrupp och seminarier samt godkänt genomförande av färdighetsträning på laboratorium och/eller klinik samt uppfyllande av kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Som betyg förekommer godkänd respektive underkänd. Studerande som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyat prov – se Utbildningsplan för tandläkarutbildning (OGTAL).
Under TV106A examineras det självständiga examensarbetet på grundnivå, kandidatexamen. Vid bedömningen värderas den skriftliga rapporten samt studentens insatser vid det uppsatsseminarium som avslutar examensarbetet. I tillägg krävs aktivt deltagande som respondent och opponent för bedömningen godkänt.
Uppgift saknas
Övrigt
Kurslitteratur och övriga läromedel
I problembaserat lärande anvisas ej obligatorisk kurslitteratur.
Kursvärdering
Utvärdering av kursen genomförs och sammanställs av examinationsansvarig och dokumentet distribueras till studierektor, kursansvarig, GUN och studentkåren. Feedback ges till den kurs som gjorde utvärderingen och till den kommande kursomgången, med angivande av de ändringar som har gjorts.