Kursplan hösten 2010
Kursplan hösten 2010
Benämning
Diagnostik och behandling av karies och parodontit
Engelsk benämning
Diagnosis and Treatment of Caries and Periodontitis in Adults
Kurskod
TV103A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Odontologiska fakultetsstyrelsen/Grundutbildningsnämnen vid Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2013-08-22
Gäller från
2013-08-22
Behörighetskrav
Godkända prekliniska och kliniska moment för kurs 1 (TV101A) och 2 (TV102A) samt godkänd examination i kurs 1 (TV101A).
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G1F
Innehåll
Kursens övergripande tema är obalans i det orala ekosystemet som resulterar i karies och parodontal sjukdom. Den kliniska verksamheten omfattar diagnostik och behandling av patienter med lättare parodontal sjukdom.
Terminen inleds med ett prekliniskt avsnitt ”Form-Funktion” där kunskaper om tugg¬apparatens uppbyggnad och funktion integreras med praktiska moment och teoretiska studier i myskelfysiologi. Den operativa kariesterapin, som leder till återställande av tandens barriärfunktion kommer såväl teoretiskt som praktiskt att tränas på preklinik och kommer att knytas till återställande¬/¬bibehållande av optimal bettfunktion.
Vidare studerar man sedan de mekanismer som skapar obalans i det orala eko¬systemet, samt vad detta kan få för konsekvenser för munhålan i allmänhet och tandytan i synnerhet. Dessutom skall den studerande förstå principerna för hur sjukdom avslöjas, samt kunna diagnostisera kariesskador kliniskt och röntgenologiskt.
Parallellt med detta utföres parodontologisk behandling på patienten under terminen.
Skillnaden mellan toxiska reaktioner och allergier i samband med att man arbetar med olika fyllningsmaterial studeras också.
Beteendevetenskapliga moment i basgruppsfall kompletteras med seminarieövningar. Övningarna riktar sig speciellt mot de personlighetspsykologiska faktorernas påverkan på patientens sjukdomsupplevelse.
Lärandemål
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- beskriva de permanenta tändernas morfologi och dess betydelse för utvecklingen av kariessjukdom och parodontal sjukdom, samt för bettets funktion i samband med fyllningsterapi
- redogöra för skelettmuskulaturens struktur och funktion
- värdera olika metoder för diagnostik; speciellt med avseende på karies och parodontit
- beskriva vilka biologiska mekanismer olika diagnostiska metoder påvisar avseende karies samt hur karies identifieras kliniskt och avbildas röntgenologiskt och histologiskt
- förklara normalanatomiska strukturers utseende i bite-wingröntgenbilder
- redogöra för vilka faktorer som påverkar kvaliteten i bitewingröntgenbilder och dess betydelse för diagnostik av karies
- redogöra för hur utfallet av olika diagnostiska undersökningar påverkas av olika metoders tillförlitlighet och sjukdomens prevalens
- beskriva urvalskriterier för bitewingröntgenundersökning för diagnostik av karies
- förklara hur obalans uppkommer i det orala ekosystemet och vad det innebär för tandens och munslemhinnans olika delar
- beskriva hur kariesskador uppkommer
- förklara hur kariessjukdom och kariesskador kan behandlas
- förklara tandens reaktion på ett kariesangrepp och på operativ tandbehandling
- beskriva de plastiska fyllningsmaterialens molekylära uppbyggnad och egenskaper
- beskriva och motivera önskvärda egenskaper hos ett optimalt tandfyllningsmaterial
- förklara hur plastiska fyllningsmaterials egenskaper och hantering kan inverka på den orala miljön och individen
- redogöra för variationer i beteende och attityder hos tandvårdspatienter
- redogöra för förfarandet vid utredningar av avvikande vävnadsreaktioner, orsakade av dentala fyllningsmaterial
- förklara sambandet mellan tuggapparatens uppbyggnad och funktion
- beskriva hur Dentatusartikulatorn är uppbyggd samt kunna förklara hur käkarnas inbördes relationer och rörelser kan studeras i artikulatorn
- beskriva hur man återställer orala funktioner vid kariesskador
- förklara skillnad mellan allergiska och icke-allergiska överkänslighetsreaktioner samt mekanismerna bakom dessa
- förklara översiktligt hur personlighetspsykologiska faktorer påverkar patientens sjukdomsupplevelse
- redogöra för betydelsen av ett ergonomiskt arbetssätt
- beskriva hur man identifierar en tandvårdsrädd patient samt känna till behandlingsmöjligheter för denna patientgrupp
- definiera grundläggande statistiska begrepp och enkla statistiska metoder samt beskriva dessas tillämpning
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- värdera anamnetiska och kliniska fynd av betydelse för diagnostik av vanliga sjukdomar i munhålan
- utveckla sin kompetens att diagnostisera och behandla parodontal sjukdom
- informera sig om patientens allmänhälsa, psykosociala situation och kostvanor genom samtal med patienten
- bedöma kvaliteten på diagnostik och behandling avseende enklare parodontal sjukdom
- analysera normalanatomiska strukturer i bite-wingröntgenbilder
- identifiera permanenta tänder kliniskt och röntgenologiskt
- diagnostisera kariesskador kliniskt och röntgenologiskt
- utföra bitewingundersökning på patient som underlag för diagnostik av karies
- analysera kvaliteten i bitewingröntgenbilder och vid brister i kvaliteten kunna identifiera och korrigera dessa samt analysera hur olika faktorer kan påverka bildens kvalitet och dess diagnostiska utbyte vid diagnostik av karies
- analysera bitewingrönrgenbilden och identifiera karies
- jämföra och värdera olika metoder för diagnostik av karies samt motivera och förklara valet av metoder
- utföra röntgenundersökning för diagnostik av karies och marginal benvävnad med minsta möjliga stråldos till patient och personal
- informera patienten om diagnostiska metoders användnig och undersökningsfynd med avseende på karies
- i simulator behandla en tand med kariesskada samt rekonstruera den med plastiska fyllningsmaterial i relation till tandens anatomi och ocklusion
- hantera plastiska fyllningsmateral på ett hygieniskt och kliniskt korrekt sätt med miljöhänsyn i fokus
- värdera kvaliteten på preparationer och fyllningar
- arbeta ergonomiskt
- ta kliniskt foto samt hantera det i bildhanteringsprogram
- utföra en funktionell undersökning av tuggapparaten kommunicera med patient på patientens nivå
- i artikulatorn forma tänder i relation till dess olika funktioner i bettet
- utifrån ett genusperspektiv värdera sin egen och andra studenters agerande i såväl grupp som patientkontakter
- söka och finna litteraturreferenser i medicinska databaser
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa:
- förmåga att ta hänsyn till patientens allmänna hälsa, livssituation, etniska och sociala bakgrund i behandlingssituationen
- förmåga att genom sitt beteende förstärka patientens ansvar för sin orala hälsa
- förståelse och respekt för patientens önskemål och åsikter
- insikt om och kunna tillämpa en helhetssyn vid behandling av parodontal sjukdom
- förmåga att eftersträva optimal bildkvalitet i bitewingröntgenbilden vid diagnostik av karies och bedömning av parodontal vävnad med minsta möjliga stråldos
- förmåga att värdera sitt behov av ytterligare kunskap om metoder som används för diagnostik av gingivit, parodontit och karies
- att han/hon har ett kliniskt förhållningssätt till material- och instrumenthantering, samt till rutiner för hygien och allmänna föreskrifter
- förmåga att kommunikativt utvärdera funktionen av tänder och kvaliteten av plastiska fyllningar efter rekonstruktion
- att hon/han kan förhålla sig vetenskapligt kritiskt till odontologisk information och diagnostiska metoder
Mål för kandidatexamen
Se utbildningsplan för Tandläkarutbildning (OGTAL).
Arbetsformer
Arbetsformer
Basgruppsträffar, laborationer, seminarier, prekliniska och kliniska moment är obligatoriska.
Basgruppsträff
En basgrupp utgörs av sju till åtta tandläkarstuderande och en tutor. Problembaserat lärande är den grundläggande arbetsformen. Man utgår inom kursen från fall eller problem. Samtliga basgrupper arbetar med ett antal teman inom denna kurs. Kursens mål utgör riktlinjerna för studierna. Basgruppen träffas två gånger i veckan, tre till fyra timmar per gång, enligt särskilt veckoschema.
Laborationer
Laborationer bedrivs med sju till åtta deltagare. En del laborationer planeras och genomförs med utgångspunkt från de studerandes frågeställningar och förslag. Laborationsrapporter skall skrivas så att den studerande strukturerar kunskapsinnehållet och gör informationen tillgänglig för läsaren. Rapporten kan utgöra grund för en gemensam diskussion efter laborationens genomförande eller användas vid debatt mellan opponerande och responderande grupp.
Föreläsningar
Föreläsningar ges för lämpliga teman under terminen. Föreläsningarna kräver i allmänhet att de studerande inhämtat baskunskaper för att kunna dra nytta av föreläsningen. Principen är att extra föreläsning kan ges av resursperson på initiativ av de studerande efter det att baskunskaper inhämtats.
Seminarier
Seminarier bedrivs med hela eller halva kursen, cirka tre timmar per seminarium. Flera ämnesspecialister, resurspersoner, finns med för att öka både helhetsbild och djup. Seminarierna är studentcentrerade så tillvida att innehållet styrs av frågor formulerade av de studerande. Bakgrund och motiv till frågorna skall presenteras av gruppen vid seminariet och en studentgrupp i taget leder seminariet. Frågorna formuleras skriftligt och lämnas till ansvarig grupp tre dagar innan aktuellt seminarium. På seminarierna finns krav på aktivt deltagande, vilket i vissa fall kan behöva kompletteras med andra uppgifter.
Examensarbete
Det självständiga examensarbetet omfattar totalt 15 hp och påbörjas under kurs 3 för att fortsätta även under kurserna 4, 5 och 6.
Självstudier
Icke schemabunden tid är avsedd för självstudier. Litteraturförslag ges i litteraturlistan.
Preklinik
Kunskap om plastiska fyllnadsmaterial i samband med operativ tandbehandling inhämtas under preklinik i operativ kariesterapi. Genom färdighetsträning på patientsimulator utvecklar de studerande sin manuella färdighet för att under nästkommande termin kunna utföra enklare operativ kariesterapi på patient.
Klinik
Under kurs 3 skall den studerande diagnosticera och behandla patienter med paradontal sjukdom. Patienter med rubbningar i det orala ekosystemet skall undersökas och speciellt kariesskador skall diagnostiseras kliniskt och röntgenologiskt. Kvalitetsbedömning av fyllningar på patient göres.
Bedömningsformer
Bedömning sker fortlöpande under hela kursen och en målrelaterad summativ examination sker i slutet av kursen. Examinationen kan vara skriftlig och/eller muntlig och innefatta såväl teoretiska som praktiska moment. Examinationen omfattar även delar av tidigare kursers kunskaper, färdigheter och förhållningssätt.
För att få tillträde till examinationen krävs godkänd aktivitet i basgrupp och seminarier samt godkänt genomförande av färdighetsträning på laboratorium och/eller klinik samt uppfyllande av kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Som betyg förekommer godkänd respektive underkänd. Studerande som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyat prov – se Utbildningsplan för tandläkarutbildning (OGTAL).
Uppgift saknas
Kursvärdering
Kursutvärdering
Utvärdering av kursen genomförs och sammanställs av examinationsansvarig och dokumentet distribueras till programansvarig, kursansvarig, Utbildningsnämnden och studentkåren. Feedback ges till den kurs som gjorde utvärderingen och till den kommande kursomgången, med redovisning av de ändringar som genomförts.
Övrigt
Kurslitteratur och övriga läromedel
I problembaserat lärande anvisas ej obligatorisk kurslitteratur.