Kursplan våren 2017
Kursplan våren 2017
Benämning
Diagnostik och behandling av enkla parodontala förändringar
Engelsk benämning
Diagnosis and Treatment of Simple Periodontal Disorders
Kurskod
TV102A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakultetsstyrelsen/Grundutbildningsnämnen vid Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2008-12-09
Gäller från
2009-01-01
Behörighetskrav
Den studerande skall ha deltagit i undervisningen på delkurserna Tandhälsovård i samverkan - en introduktion och Det orala ekosystemet under kurs 1.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G1N
Syfte
Kursen syftar till att ge kunskap om diagnostik och behandling av enkla parodontala förändringar.
Innehåll
Innehåll och kursens moment
Kurs 2 är uppbyggd kring diagnostik och behandling av gingivit och enkel parodontit, samt att åstadkomma lokalanestesi. Studierna ansluter till kurs 1 genom fördjupade studier om kroppens barriärfunktioner. Patientkontakt och behandling fokuserar på professionellt bemötande, förebyggande tandvård och patologiska tillstånd som till exempel gingivit och enkel parodontit, samt på att kunna hantera patient-tandläkarrelationen. Förmågan att tillgodogöra sig och presentera vetenskaplig information tränas.
Under terminen studeras de fysiologiska processerna respiration och cirkulation. Vidare studeras hur syre transporteras i kroppen och syrets roll i livsprocesserna. Det ges även tillfälle att studera hur vissa läkemedel och sjukdomstillstånd påverkar respiration och cirkulation, samt hur livshotande tillstånd hos patienten i den odontologiska behandlingssituationen skall åtgärdas.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- förklara betydelsen av barriärfunktionen i munhålan
- förklara hur inflammationsreaktionen uppkommer och förstå dess funktion vid läkning
- förklara hur lokala och generella faktorer påverkar infektionsförsvaret
- förklara benvävnadens normala omsättning
- beskriva hur vävnader i munhålan kan regenerera
- förklara hur inflammation i parodontal vävnad uppkommer, utvecklas och behandlas
- förklara principen för orsaksinriktad behandling
- beskriva begreppen diagnostisk metod, fynd, diagnos och deras inbördes relation
- beskriva vilka biologiska mekanismer olika diagnostiska metoder påvisar avseende parodontal vävnad
- beskriva hur röntgenstrålningen kan ge upphov till bild och hur olika vävnader i munhålan avbildas
- beskriva hur röntgenstrålning påverkar biologisk vävnad och omfattningen av stråldoser till patient vid intraoral röntgenundersökning och deras relation till bakgrundsstrålning
- beskriva hur man kan minimera stråldos till patienter och personal vid bitewingundersökning
- förklara vilka faktorer som påverkar kvaliteten i bitewingröntgenbilden vid bedömning av parodontal benvävnad
- beskriva hur normalanatomiska strukturer och förändringar i parodontal benvävnad avbildas i bitewingröntgenbilden
- redogöra för bitewingröntgenundersökning för bedömning av parodontal benvävnad.
- förklara hur smärta uppkommer, fortleds och upplevs
- förklara verkningsmekanismerna för och de biologiska effekterna av lokalanestetika
- topografiskt beskriva anatomiska strukturer av betydelse för lokalanestesi i munhålan
- beskriva tekniken vid lokalanestesi av tänder med omgivande vävnader
- redogöra för innebörden av infektionskontroll och arbetshygien
- beskriva de fysiologiska processerna respiration och cirkulation, samt hur de kan påverkas i den odontologiska behandlingssituationen och av vissa läkemedel och sjukdomstillstånd
- förklara hur syre transporteras i kroppen och avlämnas i vävnaderna
- förklara olika läkemedels verkan på adrenerga receptorer
- förklara varför vissa situationer som kan uppkomma i den odontologiska behandlingssituationen är livshotande.
- redogöra för lagar och förordningar som styr tandvård (patientjournallagen, tandvårdslagen, arkivlagen, datalagen, PUL)
- redogöra för principerna för journalföring
- beskriva hur variationer i beteende och förhållningssätt hos patienter medverkar till att hälsoupplysning leder till önskvärt resultat av behandling
- ge exempel på hur personlighetspsykologiska faktorer påverkar patientens sjukdomsupplevelse
- beskriva principer för kommunikation mellan vårdgivare och patient
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- utifrån samlade fynd diagnostisera och behandla gingivit och enkla parodontala förändringar
- jämföra och värdera fynden från olika diagnostiska metoder avseende gingivit och parodontit
- utföra bitewingundersökning på patient som underlag för bedömning av parodontal vävnad
- analysera kvaliteten i bitewingröntgenbilden med avseende på bedömning av parodontal
- vävnad och kunna identifiera orsaker till eventuella brister
- identifiera normalanatomiska strukturer och vävnader samt förändringar i parodontal vävnad i bitewingröntgenbilden
- utföra professionell tandrengöring inklusive supra och subgingival depuration
- ge information om gingivit och parodontit samt ge munhygieninstruktion till patient
- utföra lokalanestesi av tänder med omgivande vävnader
- uppfatta livshotande situationer och vidta adekvata åtgärder
- tillämpa principer för infektionskontroll och arbetshygien i tandvårdssituationen
- informera patienter om röntgenstrålningens biologiska effekter.
- ta upp anamnes och genomföra intraoral undersökning samt dokumentera samlade fynd i journal
- informera sig om läkemedels verkningar och biverkningar
- kommunicera med patient
- i grupp analysera reaktioner i patienttandläkarrelationen
- i grupp kunna analysera reaktioner i studiesituationen
- söka, inhämta och sammanfatta vetenskaplig information
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa:
- förmåga att utveckla ett holistiskt synsätt avseende diagnostik, planering och behandling av gingivit och enklare parodontala förändringar
- att han/hon eftersträvar ett patientcentrerat förhållningssätt
- förmåga att eftersträva optimal kvalitet i bitewingröntgenbilden för bedömning av parodontal vävnad, med minsta möjliga stråldos.
- att han/hon genom sitt beteende förstärker patientens ansvar för sin orala hälsa
- vilja att fördjupa sina kunskaper och färdigheter i odontologi
- respektfullt uppträdande i relationer med patienter, studenter, lärare och personal på utbildningen.
Arbetsformer
Arbetsformer
Basgruppsträffar, laborationer, seminarier, prekliniska och kliniska moment är obligatoriska.
Basgruppsträff
En basgrupp består i allmänhet av sex till tio tandläkarstuderande och en tutor. Problembaserat lärande är den grundläggande arbetsformen. Man utgår inom delkursen ifrån fall eller problem. Samtliga basgrupper arbetar med ett antal teman inom denna kurs, ett i taget. Riktlinjerna för studierna är kursens mål. Basgruppen träffas två gånger i veckan, cirka tre timmar per gång, enligt särskilt veckoschema.?
Laborationer
Laborationer bedrivs med cirka åtta deltagare, beroende på laboration. En del laborationer planeras och genomförs med utgångspunkt från de studerandes frågeställningar och förslag. Laborationsrapporter skall skrivas så att den studerande strukturerar kunskapsinnehållet och gör informationen tillgänglig för läsaren. Rapporten utgör grunden för den gemensamma diskussion som följer efter laborationens genomförande.
Föreläsningar
Föreläsningar ges för lämpliga teman under terminen. Föreläsningarna kräver i allmänhet att de studerande inhämtat baskunskaper för att kunna dra nytta av föreläsningen. Principen är att extra föreläsning kan ges av resursperson på initiativ av de studerande efter det att baskunskaper inhämtats.
Seminarier
Seminarier bedrivs med hela kursen. Flera ämnesspecialister, resurspersoner finns med för att öka både helhetsbild och djup. Seminarierna är studentcentrerade så till vida att
innehållet styrs av frågor formulerade av de studerande. Frågorna formuleras skriftligt och lämnas på därför avsedd webbplatssenast tre dagar innan aktuellt seminarium.
Självstudier
Schemabunden tid varierar mellan 20 och 30 timmar per vecka under kurs 2. Resterande tid är avsedd för självstudier. Litteraturförslag ges i litteraturlistan.
Prekliniska och kliniska moment
Under kurs 2 skall de studerande lära sig att diagnostisera och behandla enkla parodontala förändringar samt kunna ge smärtlindring i behandlingssituationen. Under preklinik kommer depuration att övas. Såväl preklinisk som klinisk undervisning i lokalanestesi kommer att ges.
Bedömningsformer
Formativ bedömning av alla läraktiviteterinklusive värderingsförmåga och förhållningssättsker fortlöpande under hela kursen(t. ex. basgruppsarbete, skills lab, klinik, seminarium i kommunikation och anamnesupptagning, diagnostiska praktiskafärdighetsprov i oral röntgen samt parodontologi)och en målrelaterad summativ examination sker i slutet av kursen. Examinationen kan vara skriftlig och/eller muntlig och innefatta såväl teoretiska som praktiska moment. Examinationen omfattar även delar av tidigare kursers kunskaper, färdigheter och förhållningssätt.
För att få tillträde till examinationen krävs godkänd aktivitet i basgrupp och seminarier samt godkänt genomförande av färdighetsträning på laboratorium och/eller klinik samt uppfyllande av kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Som betyg förekommer godkänd respektive underkänd. Studerande som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyat prov – se Utbildningsplan för tandläkarutbildning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
I problembaserat lärande anvisas ej obligatorisk kurslitteratur.
Kursvärdering
Examinationsansvarig ansvarar för analys och rapporterar till Utbildningsnämnden. Rapporten innehåller en sammanställning av måluppfyllelse, uppföljning av tidigare åtgärder, identifiering av nya problem och förslag till åtgärder. Kursansvarig ansvarar för att åtgärderna verkställs. Kursansvarig återkopplar till medarbetare och examinationsansvarig återkopplar till studenterna som utförde utvärderingen samt till studenterna på kommande kurs om vilka ändringar kursansvarig genomfört med anledning av utfallet i kursvärderingen. Samtliga kursutvärderingar finns tillgängliga för studenter och personal via fakultetens hemsida.I tillägg sker kontinuerlig utvärdering som har olika former på olika kurser, ex. veckovis samråd mellan lärare och studentgrupper, månadsvis samråd mellankursansvariga och studentrepresentanter, kursansvarig och/eller examinations-ansvarig tillsammans med hela studentgruppen (kursen).
Övrigt
Under denna kurs förklaras de grundläggande beteendevetenskapliga principer som är av betydelse för att hälsoupplysning skall leda till önskvärt beteende, samt hur genus kan ha betydelse i en sådan kommunikation.