Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Transport Service Management och marknadsföring
Engelsk benämning
Transport Service Management and Marketing
Kurskod
TR131A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle
Fastställandedatum
2010-08-31
Gäller från
2010-09-01
Behörighetskrav
Kurser om minst 30 hp inom huvudområdet Transport Management
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområden
Företagsekonomi
Transport Management
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår på 31-60 hp-nivån inom huvudområdet Transport Management.
Syfte
Kursen syfte är att studenten ska utveckla sina kunskaper i transportföretagandets förutsättningar och funktion i samhället ur ett service managementperspektiv. Kursen syfte är vidare att studenten fördjupar sina kunskaper och färdigheter i transportrelaterad marknadsföring och upphandling.
Innehåll
Kursen innehåller förutom företagsekonomisk service managementteori, olika strategier för marknadsföring av varor och tjänster, tekniker för marknadsundersökningar och marknadsplanering samt tekniker för rationell upphandling/inköp.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- visa kunskap om betydelsen av management och beslutsfattande för effektivisering och utveckling av transport- och tjänsteverksamheter ur ett service managementperspektiv
- kunna redogöra för olika marknadsföringsteorier och -strategier relevanta för transportområdet, nationellt och internationellt
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- reflektera över och använda service managementperspektivet vid omvärldsanalys, kvantitativ beslutsanalys, planering av organisations- och lokaliseringsförändringar samt effektiviseringar av transport- och logistikfunktioner i en verksamhet
- planera, genomföra och utvärdera olika typer av marknadsföringsåtgärder inom transportområdet, nationellt och internationellt med utgångspunkt i ett upphandlings-, omvärldsanalytiskt och service managementperspektiv
- analysera ett företags upphandlingsrutiner, affärsstrategier och marknadsföringsbehov utifrån relevanta teorier
- analysera värdet av marknadsföringsinsatser i olika situationer samt effektiviteten i olika upphandlingsstrategier utifrån relevanta teorier med ett omvärldsanalytiskt synsätt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter avslutad kurs visa förmåga att:
- bedöma och värdera olika marknadsförings- och managementinsatser för strategisk hållbar utveckling av transportrelaterade verksamheter i ett service managementperspektiv
- bedöma etiska aspekter i marknadsföringsarbetet
Arbetsformer
Föreläsningar och lärarledda övningar/seminarier ca 35 timmar. Självstudietid innefattande projektarbeten, fallstudier m m ca 165 timmar.
Bedömningsformer
Kursen examineras med skriftlig tentamen (5 hp) och inlämningsuppgifter (2,5 hp)
Krav för godkänd: Godkänd tentamen samt godkända inlämningsuppgifter.
För väl godkänd krävs dessutom väl godkänd tentamen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Baines, P., Fill, C. & Page, K. Marketing. Oxford University Press, 2008.
- Grönroos, C. Service Management och marknadsföring, Liber, 2008.
- Artikelkompendium
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig på området. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen