Kursplan våren 2013
Kursplan våren 2013
Benämning
Transport Management: Examensarbete
Engelsk benämning
Transport Management: Bachelor Degree Thesis
Kurskod
TR128A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle
Fastställandedatum
2010-03-17
Gäller från
2012-01-19
Behörighetskrav
Kurser om minst 60 högskolepoäng inom huvudområdet Transport Management.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområden
Företagsekonomi
Transport Management
Fördjupningsnivå
G2E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår på nivå 61-90 hp inom huvudområdet Transport Management.
Syfte
Kursen syftar till att studenten vidareutvecklar sin förmåga att syntetisera utbildningens samlade kunskapsstoff genom ett självständigt vetenskapligt arbete inom ett specifikt Transport Management område.
Innehåll
Kursen behandlar hur ett självständigt vetenskapligt arbete skall planeras och struktureras, samt kvantitativa och kvalitativa metoder för hur data och fakta insamlas, bearbetas, presenteras skriftligt, analyseras och bedöms. Särskild vikt läggs vid att examensarbetet belyser, problematiserar, utreder och analyserar ett transportrelaterat ämnesområde, gärna i nära samarbete med ett transportföretag/organisation. Examensarbetet skall försvaras vid ett uppsatsseminarium, varför kursen innehåller moment kring opponentskap.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- visa kunskap och förståelse inom Transport Management inbegripet fördjupning inom någon inriktning samt ha god orientering om aktuella forskningsfrågor
- redogöra för och förstå de kriterier som gäller för vetenskapliga undersökningar och vetenskaplig rapportering samt hantering av olika metodologiska ansatser
Färdighet och förmåga
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- formulera, problematisera och analysera ett transportrelaterat ämnesområde tillämpa de regler som gäller för vetenskaplig rapportering och hantering av olika empiriska och teoretiska ansatser
- söka olika former av källor, insamla empiriskt material, göra en källkritisk granskning samt bearbeta och analysera materialet utifrån vetenskapliga kriterier
- presentera ett självständigt vetenskapligt arbete och försvara/argumentera för dess innehåll vid ett offentligt seminarium genomföra opposition enligt vetenskapliga bedömningskriterier
- argumentera för val av teoretisk/empirisk ansats vid vetenskapliga undersökningar och rapportering samt värdera och källkritiskt bedöma olika typer av källmaterial
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
- visa förmåga att inom Transport Management göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och kompetens
Arbetsformer
Handledning ca 10 timmar, föreläsningar 14 timmar, seminarium ca 20 timmar varav ca 10 timmar obligatoriska, samt självstudietid ca 360 timmar. Obligatoriskt deltagande i seminarium för redovisning av examensarbete.
Bedömningsformer
Examensarbetet genomförs parvis.
Examensarbetet redovisas, dels genom en skriftlig uppsats, dels genom ett seminarium som är offentligt och med utsedd opponent bland studenterna.
Krav för godkänd: För godkänt examensarbete krävs att arbetet är relevant i förhållande till utbildningens innehåll samt att utformning och disposition, syfte, teori, metodbeskrivning, undersökning, analys, slutsats, och källförteckning följer givna regler. Förutom opponentskap krävs obligatoriskt deltagande i seminarium för redovisning av examensarbete.
Betygsbedömning:
Med utgångspunkt från ovanstående bedömningskriterier gör examinator en helhetsbedömning av arbetet för betyget godkänt.
För betyget väl godkänd krävs att studenten genomfört en undersökning och analys som lett fram till mycket välgrundade, kreativa och självständiga slutsatser.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Edling, C, & Hedström, P, Kvantitativa metoder, Studentlitteratur, senaste upplagan
- Edlund, P O, & Högberg, O. Beslutsmodeller i praktisk tillämpning, Studentlitteratur, senaste upplagan
- Patel, R & Davidsson, B (2003). Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Studentlitteratur, Lund (150 sidor)
- Wahlgren, L, SPSS steg för steg, Studentlitteratur 2008
- Litteratur som är relevant för det valda undersökningsområdet
Referenslitteratur
- May, T, Samhällsvetenskaplig forskning. Studentlitteratur, 2001
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig på området. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.