Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Transportsektorn i samhällsekonomin: Omvärldsanalys
Engelsk benämning
Transports in the Economy
Kurskod
TR109C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle
Fastställandedatum
2014-12-10
Gäller från
2015-08-31
Behörighetskrav
Kurser om minst 60 högskolepoäng inom huvudområdet Transport Management.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Transport Management, årskurs 3.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla förståelse av transportsektorns roll i samhällsekonomin och samhällsekonomins betydelse för transportsektorns utveckling.
Innehåll
Kursen omfattar grunderna inom nationalekonomisk mikro- och makroteori, ekonomisk geografi och ekonomisk historia. Kursen behandlar också transportsektorns utveckling och betydelse för samhällsekonomin såväl regionalt som nationellt och globalt i ett framtidsperspektiv med utgångspunkt i aktuell transportforskning och transportpolitisk debatt.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
1) redogöra för grundläggande ekonomisk teori samt transport- och logistiksektorns betydelse i samhällsutvecklingen utifrån nationalekonomiska, ekonomisk geografiska och ekonomisk historiska teoribildningar
2) visa kunskap om hur transportutvecklingen är integrerad i den globala arbetsfördelningen och hur den samverkar med allmän samhällsutveckling, teknologisk förändring, internationell migration och miljöpolitik
3) visa kunskap om den teknologiska förändringens betydelse för tillväxtprocesser i samhället och analysera transport- och logistiksektorns betydelse i samhällsutvecklingen
4) reflektera över den offentliga transportpolitiska debatten utifrån väl underbyggda ekonomiskpolitiska och omvärldsanalytiska argument samt följa transportforskningsutvecklingen
5) självständigt värdera vilka ekonomiska och ekonomiskpolitiska teoribildningar som är användbara vid olika typer av omvärldsanalyser av transportsektorn och transportpolitiken
Arbetsformer
Föreläsningar och seminarier samt självstudietid.
Bedömningsformer
- Individuell skriftlig tentamen 10 hp (UV), examinerar lärandemål 1 – 3
- Inlämningsuppgift inkluderande aktivt deltagande vid seminarium 5 hp (UG), examinerar lärandemål 4 – 5 (sker i grupp)
För betyget Godkänd på hela kursen krävs godkänd individuell skriftlig tentamen (10 hp) samt godkänd inlämningsuppgift inkluderande aktivt deltagande vid seminarium (5 hp). För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs dessutom väl godkänd individuell skriftlig tentamen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Hela kursen
- Carlsson, C.-M., Emtairah, T., Gammelgaard, B., Vestergaard Jensen, A. & Thidell, Å. (red). (2012). Rethinking Transport in the Öresund Region: Policies, Strategies and Behaviours. Öresund EcoMobility, Lunds universitet (elektroniskt tillgänglig).
- Eklund, K. (senaste uppl.). Vår ekonomi - en introduktion till samhällsekonomin, Prisma, Stockholm.
- Framtidens Götaland – en bandregion för tillväxt och utveckling, Jönköping International Business School, 2012 (elektroniskt tillgänglig).
- Mål för framtidens resor och transporter, Regeringens proposition 2008/09 (elektroniskt tillgänglig).
- VITBOK - Färdplan för ett gemensamt europeiskt transportområde – ett konkurrenskraftigt och resurseffektivt transportsystem, EU 2011:144 (elektroniskt tillgänglig).
- Artiklar (max 75 sidor) tillkommer (utdelas)
Referenslitteratur
- Carlsson, C.-M. (red). (2006). Transportstruktur och ekonomi - en analys av transportbarriärer i Öresundsregionen, STMØ (elektroniskt tillgänglig).
- Carlsson, C.-M. (red). (2008). Hållbart transportsystem för inre och yttre attraktionskraft: Integration, konkurrenskraft och utbildning i Öresundsregionen, STMØ rapport 2, Malmö högskola (elektroniskt tillgänglig).
- Hultkrantz, L. (2004). Samhällsekonomisk analys. SNS Förlag, Stockholm.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som
anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna.Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.