Kursplan våren 2013
Kursplan våren 2013
Benämning
Organisationens lärande
Engelsk benämning
Learning in Organisations
Kurskod
TR104A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle
Fastställandedatum
2010-03-03
Gäller från
2010-03-30
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområden
Företagsekonomi
Transport Management
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår på programmet Transport Management.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla kunskap om förutsättningar för och samspel mellan arbetsorganisation, förändring och lärande inom ett företag. Studenten ska också utveckla grundläggande kunskap om kartläggning och analys av behov i ett organisationsförändringsarbete samt utveckla grundläggande förmåga att utföra kvalitativt utredningsarbete och att redovisa det i en akademisk och utredande text.
Innehåll
Kursen behandlar olika perspektiv på organisation och ledarskap, samt teoretiska utgångspunkter för att förstå förutsättningar för lärande på såväl individ-, som grupp- och organisationsnivå. Kursen innehåller dessutom moment av kvalitativ forskningsmetodik.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa kunskap om:
- teorier om organisatoriskt lärande
- grunderna inom kvalitativ samhällsvetenskaplig metod
- förutsättningar för förändringsprocesser och lärande i organisationer
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten visa färdighet och förmåga att:
- analysera förutsättningar för lärande och förändring i en arbetsorganisation och presentera en sådan analys på ett för sammanhanget lämpligt sätt
- tillämpa teorier om organisatoriskt lärande
- arbeta med grundläggande kvalitativ samhällsvetenskaplig metod
- skriva en akademisk och utredande text
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kritiskt kunna reflektera över förutsättningar för förändringsarbete och lärande i en organisation
- kritiskt kunna förhålla sig till användandet av samhällsvetenskapliga metoder
Arbetsformer
Föreläsningar ca 25 timmar, handledning ca 5 tim, obligatoriska seminarier ca 10 tim, projektarbete och annan självstudietid ca 160 timmar.
Bedömningsformer
Examination sker genom skriftlig och muntlig redovisning av projektarbete/fallstudie, som görs i grupp samt aktivt deltagande i obligatoriska seminarier.
Krav för godkänd: Godkänt skriftligt projektarbete/fallstudie (6,0 hp) samt godkänt aktivt deltagande i obligatoriska seminarier (1,5 hp).
För väl godkänt krävs dessutom väl godkänt skriftligt projektarbete/fallstudie (6 hp).
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Backlund, T, Hansson, H & Thunborg, C. Lärdilemman i arbetslivet. Studentlitteratur, Lund 2001 (280 sidor)
- Granberg, O. & Ohlsson, J. Från lärandets loopar till lärande organisation. Studentlitteratur, Lund 2004 (150 sidor)
- Patel, R & Davidsson, B. Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning. Studentlitteratur, Lund 2003 (150 sidor)
- Senge, P M. The fifth discipline : the art and practice of the learning organization, Random House Business, 2006 (400 sidor)
- utdelade artiklar.
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig på området. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.