Kursplan våren 2009
Kursplan våren 2009
Benämning
Organisationens lärande
Engelsk benämning
Learning in Organisations
Kurskod
TR104A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Områdesstyrelsen/kursplanenämnden vid Teknik och samhälle
Fastställandedatum
2007-02-19
Gäller från
2007-08-31
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområden
Företagsekonomi
Transport Management
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Årskurs 2 i Transport Management
Syfte
Kursens syfte är att studenten tillgodogör sig kunskaper i samspelet mellan utbildning, arbetsorganisation och lärande inom ett företag. Vidare skall studenten under kursen utveckla kunskap om hur man effektivt driver processer och projekt i ett transportrelaterat företag, med hänsyn tagen till såväl ekonomiska som etiska, miljömässiga, sociala, genus- och etnicitetsrelaterade förutsättningar.
Innehåll
Kursen innehåller teoretiska utgångspunkter och praktiska tillämpningar av kommunikativa processer samt kunskap om olika former av kommunikation mellan människor. Kursen behandlar också olika typer av ledarskp och studenten utvecklar sin förmåga att bemöta människor utifrån ett lärande/pedagogiskt förhållningssätt. Kursen utvecklar också studentens förmåga att använda olika metoder för att analysera ett transportrelaterat företags behov av utbildningsinsatser för att generera nya kompetenser. Kursen innehåller dessutom moment av kvalitaitv utredningsmetodik.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förstå och redogöra för lärandets betydelse i företagets kultur, mål och lönsamhetsutveckling och de processer som bygger upp den lärande organisationen
- redogöra för olika kommunikationsprocesser och deras betydelse för samspelet mellan människor (gruppdynamik)
- redogöra för grunderna inom kavalitativ samhällsvetenskaplig metod
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- analysera behov av att generera nya kompetenser inomm organisationen samt planera och genomföra kompetensutveckling och leda gruppdynamiska processer
- argumentera för kompetensutvecklingen betydelse för organisationens konkurrenskraft
- planera och leda kompetensutvecklingen i organisationen
- redogöra för grunderna inom kvalitaiv samhällsvetenskaplig metod
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- värdera behov av utbildningsinsatser samt olika läraktiviteter i förhållande till gruppens och organisationen förutsättningar och behov
- självständigt bedöma sitt eget behov av kompetensutveckling
Arbetsformer
Föreläsningar ca 40 timmar, projektarbeten ca 50 timmar, samt självstudietid ca 110 timmar.
Undervisningen bedrivs dels som föreläsningar, dels som projektarbeten/fallstudier enskilt eller i grupp. De senare skall i största möjliga utsträckning grunda sig på verkliga förhållanden eller problem inom transportsektorn, transportföretaget eller samhället i stort och syfta till att belysa, problematisera och analysera denna situation.
Bedömningsformer
Examination sker genom redovisning av projektarbete/fallstudie.
Krav för godkänd: Godkänt projektarbete/fallstudie.
Betygsbedömning: Slutbetyget grundas på projektarbetet/fallstudien.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Albinsson, P. : Den lärande organisationen. Brain books, 2002
- Belbin, R. M.: Management teams : why they succeed or fail, Oxford 2004
- Lindmark, Anders och Önnevik, Thomas: Human Resource Management. Studentlitteratur 2006
- Senge, P M.: The fifth discipline : the art and practice of the learning organization, Random House Business, 2006
- May, Tim: Samhällsvetenskaplig forskning. Studentlitteratur, 2001
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig arkiveras.Sammanställningen diskuteras med studentrepresentanter vid ett programråd.