Kursplan hösten 2026
Kursplan hösten 2026
Benämning
Teknik och lärande: Digital teknik
Engelsk benämning
Technology and Education: Digital Technology
Kurskod
TL215C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2023-05-31
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: TL217C Teknik och lärande: Perspektiv på teknik (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper i grundläggande programmering samt sin förmåga att didaktiskt kunna reflektera över hur programmering kan användas i teknikundervisningen.
Kursen syftar även till att studenten ska utveckla förmåga att identifiera och diskutera risker på individ- och samhällsnivå kopplade till digital teknik.
Innehåll
Kursen har tydlig didaktisk karaktär och behandlar digital teknik samt de etiska frågeställningar som uppstår i samband med tillämpning av digital teknik.
I kursen behandlas grundläggande programmering, datalogiskt tänkande samt begrepp och byggstenar som sekvens, iteration, villkor, variabel och funktion. I kursen ingår aktiviteter som syftar till att skapa, felsöka och utveckla programkod.
Styr- och reglerteknik i samhället diskuteras och tillämpas även praktiskt genom egna konstruktioner som programmeras.
I teknikutvecklingsarbete och för dokumentation används digital teknik, exempelvis digitala ritningar, simuleringar och presentationer.
Programmeringens funktion i tekniska system samt frågor kring hur digital teknik påverkar individ, samhälle och miljö är en central del i kursen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- diskutera metoder för att skapa program och kunna reflektera över arbetssätt som används vid programmering
- formulera en planering för hur digital teknik kan användas i undervisning
- skapa, läsa, felsöka och förbättra enklare program
- förklara hur styrning av en egen konstruktion möjliggörs med hjälp av programmering samt ge exempel på styr- och reglerteknik i samhället
- ge exempel på användning av digital teknik i komplexa tekniska system samt resonera kring fördelar och risker med dessa system
- reflektera över digital teknik kopplat till jämställdhet, etik och miljöperspektiv.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av t.ex. föreläsningar, seminarier, workshops och diskussioner. Kommunikation inom kursen sker via webbaserad kommunikationsplattform.
Bedömningsformer
Prov 1: Muntlig presentation och en text (Oral Presentation and a Written Text), 4 hp. I detta prov examineras mål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation), 4 hp. I detta prov examineras mål 5 och 6.
Prov 3: Teknisk konstruktion och en digital presentation (Technical Construction and a Digital Presentation), 7 hp. I detta prov examineras mål 3 och 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Kurslitteratur
Blom Skavnes, Martin & Melin, Staffan (2017). Programmera i teknik: kreativa projekt med Arduino. Stockholm: Natur och kultur (85 s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria. (2022).?Undervisa i teknik: för lärare i grundskolan. (Tredje upplagan). Malmö: Gleerups. (kap 5, 35 s)
Kjällander, Susanne; Selander, Staffan & Åkerfeldt, Anna (2018). Programmering: Introduktion till digital kompetens i skolan. Stockholm: Liber (160 s)
Nilsen, Malin (2020). Barns digitala aktiviteter: samspel mellan barn, lärare och digitala teknologier i förskolan. Stockholm: Liber (184 s)
Artiklar och elektroniska resurser kan tillkomma.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).