Kursplan våren 2018
Kursplan våren 2018
Benämning
Teknik och lärande: Den moderna tekniken
Engelsk benämning
Technology and Education: Modern Technology
Kurskod
TL213C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2017-12-29
Gäller från
2018-01-15
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: TL212C Teknik och lärande: Teknik i vår omgivning (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska få beredskap att i sin undervisning arbeta med den moderna tekniken och dess funktioner ur såväl vardagligt som tekniskt perspektiv. Särskilt uppmärksammas hur den moderna tekniken kan användas i lärandeprocesser. Kursen syftar även till att studenterna utvecklar kunskaper om hur man som lärare kan ta tillvara elevernas idéer och hjälpa dem utveckla sina tankar.
Innehåll
Kursinnehållet omfattar följande huvudteman: Styra och reglera, Internet samt Spel och lärande samt styr- och reglerteknik.
Kursen inleds med studier av den moderna tekniken och dess funktioner ur ett tekniskt perspektiv. Via laborationer och övningar med diskreta elektronikkomponenter ges förutsättningar för att förstå uppbyggnaden av modern teknik. Vardagsnära elektronik studeras och i samband med detta plockas gamla apparater isär och de olika komponenterna används för att skapa nya konstruktioner. Genom studier av enkla komponenter och experiment med dessa kommer studenterna att lära sig förstå mera komplexa samband.
Därefter studeras Internet och telefoni. Med hjälp av begreppen tekniska system och tekniska komponenter kan den moderna teknikens funktion analyseras och kommuniceras med framtida elever. Studenterna får genom övningar kunskap om hur ett tekniskt system kan behandlas på olika nivåer och hur dessa nivåer kan användas i didaktiska sammanhang.
I kursen behandlas även hur den moderna tekniken aktivt kan användas i lärprocesser genom användande av exempelvis datorbaserade spel. Studenterna planerar och genomför undervisning i en högstadieklass och utvärderar det genomförda arbetet med hjälp av olika metoder.
I ett avslutande fördjupningsarbete väljer studenterna ett område inom den moderna tekniken och studerar dess möjligheter förr, nu och i framtiden. Även teknikområdets konsekvenser ur olika perspektiv behandlas i arbetet, som redovisas i seminarieform.
I detta arbete betonas miljöfrågor och tekniska aspekter för byggande av samhällen med fokus på hållbar utveckling.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna beskriva och hantera den grundläggande styr- och reglerteknik, elektronik och pneumatik som dagens moderna teknik bygger på
- ha tillägnat sig didaktiska verktyg för att kunna kommunicera moderna tekniska system såsom Internet, mobiltelefoni och GPS utifrån deras uppbyggnad och funktion
- kunna använda spel som verktyg i det pedagogiska arbetet och kunna redogöra för hur modern teknik och programmering kan användas didaktiskt i skolarbetet
- kunna problematisera risker i samband med användning och utveckling av modern teknik skola och samhälle
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, studiebesök, praktiskt arbete, seminarier och gruppstudier. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare. Särskild uppmärksamhet riktas mot användande av den modernma tekniken som pedagogiskt redskap.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Bedömningsformer
De examinationsformer som tillämpas är individuell skriftlig tentamen (lärandemål 3) och litteraturseminarium (lärandemål 4), individuell bedömning av genomfört arbete (lärandemål 1) samt individuell- och gruppexamination i samband med planeringsuppgift (lärandemål 2 och 3).
Ett krav är att de studerande behärskar olika slags informationsteknik.
God språkbehandling och presentationsform krävs vid såväl muntliga som skriftliga redovisningar.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Axelsson, Ann-Sofie, Wagner, Karin och Ingerman, Åke (2009) På spaning efter teknisk bildning. Stockholm: Liber (255 s)
Nilsson, Elisabet M. (2010). Simulated “real” worlds: Actions mediated through computer game play in science education. Diss. Malmö universitet. Malmö: Holmbergs. Tillgänglig på Internet:https://muep.mau.se/bitstream/handle/2043/9993/Elisabet_M_Nilsson_thesis.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Nygårds, Karin (2015). Input Koden till digital kompetens. Stockholm: Natur & Kultur (99s)
Edstrand, Emma (2016). Learning to reason in environmental education Digital tools, access points to knowledge and science literacy. Diss. Göteborgs universitet. Kållered: Ineko AB. Tillgänglig på Internet:https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/49509
Artiklar och internetsidor kan tillkomma
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.