Kursplan hösten 2019
Kursplan hösten 2019
Benämning
Teknik och lärande: Teknik i vår omgivning
Engelsk benämning
Technology and Education: Technology Around Us
Kurskod
TL212C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2019-09-06
Gäller från
2019-09-02
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: TL211C Teknik och lärande: Grundkurs (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna lär sig se tekniken, dess uppgifter, möjligheter och utmaningar i skola, hem och samhälle. Studier av samhällets tekniska system för vatten- och energiförsörjning, transporter, industriell produktion samt skogs- alt. jordbruk, utgör viktiga inslag. Stor vikt läggs vid de miljöeffekter som uppstår och kan iakttagas i dessa sammanhang. Kursen syftar även till att studenterna lär sig se vår designade värld och diskutera de drivkrafter som styr utvecklingen
Innehåll
Kursinnehållet omfattar följande huvudteman: teknikaspekter på samhället, matproduktion och energiförsörjning.
Kursen har tydlig didaktisk karaktär och behandlar tekniska system i hem, samhälle och industri. Med hjälp av praktiska uppgifter i verkstaden får studenterna fördjupade kunskaper om material och verktyg. Studiebesök utgör ett viktigt inslag och studenterna besöker vattenvårdande anläggningar, energianläggningar, lantbruk och närbelägna tekniska arbetsplatser. Principer för samhällsplanering studeras och stor vikt läggs vid tekniska aspekter för byggande av ett hållbart samhälle.
En fördjupad diskussion, baserad på konkreta upplevelser, om olika sätt att organisera och genomföra teknikundervisning förs. Studenterna kommer att erfara hur läraren genom val av innehåll och arbetssätt kan stimulera olika grupper av elever.
Inom det första området ”Samhället” behandlas hur samhällen formats och formas och hur de vidareutvecklas. Här behandlas även frågor kring vattenrening och samhällsservice. Inom det andra området, ”Matproduktion” behandlas tekniska aspekter kring produktion av mat i Sverige och andra länder. Inom den tredje delen ”Energiförsörjning” behandlas frågor kring energiproduktion och transporter.
Miljöfrågor och tekniska aspekter för byggande av samhällen med fokus på hållbar utveckling betonas återkommande under hela kursen. Internationella utblickar och jämförelser avseende kursens teman berikar innehållet. Genusfrågorna kopplas till diskussioner kring val av innehåll och arbetssätt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
• kunna redogöra för dels tekniska processer bakom som bidrar till att tillgodose människans primära behov (vatten, mat, värme) dels hur man i samhällsplanering kan tillgodose behoven (1)
• kunna förklara tekniska processer med hjälp av egentillverkade modeller (2)
• utifrån aktuella styrdokument kunna planera undervisning som behandlar samhällets tekniska system och därvid utnyttja tillverkade modeller som pedagogiska hjälpmedel (3)
• kunna diskutera bedömning och betygssättning utifrån olika aspekter av elevers kunskapsutveckling( 4)
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, studiebesök, praktiskt arbete, seminarier och gruppstudier. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare. Särskild uppmärksamhet riktas mot användande av digitala verktyg.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras genom skriftlig en salstentamen och ett litteraturseminarium, lärandemål 2 examineras genom ett konstruktionsarbete, lärandemål 3 och 4 examineras genom en skriftlig hemtentamen.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bjurulf, Veronica. (2011). Teknikdidaktik. Riga: Norstedts (224 s)
Johansson, Myrtel & Sandström, Maria (2015). Undervisa i Teknik. Malmö: Gleerups (100 s i urval)
Grimvall (2014). Teknikens metoder. Lund: Studentlitteratur. (200 s)
Grimvall, G., Jacobsson, P., Thedéen, T. (Red). Risker i tekniska system. Lund: Studentlitteratur 2003 (420 s)
Johansson, Birgitta (2016). Stadens tekniska system. Lund: Studentlitteratur. (200 s)
Jönsson, Anders (2011). Lärande bedömning. Malmö: Gleerups (180 s)
Klasander, C. (2010). Talet om tekniska system – förväntningar, traditioner och skolverkligheter. Diss. Linköping universitet. Vimmerby: VTT Grafiska. Tillgänglig på Internet: http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:395176/FULLTEXT01.pdf
Skolverket (2017). Läroplan för grundskolan, förskoleklass och fritidshemmet 2011 reviderad 2017. Tillgänglig på Internet: https://www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr11-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet
Artiklar och internetsidor kan tillkomma
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.