Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Studie- och yrkesvägledning i ett normkritiskt perspektiv
Engelsk benämning
Career Counselling in a Norm Critical Perspective
Kurskod
SY193G
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för studie- och yrkesvägledarprogrammet
Inrättandedatum
2012-09-07
Fastställandedatum
2022-03-02
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kurs inom Studie- och yrkesvägledarexamen.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla färdigheter för att kunna vägleda människor från skilda sammanhang och med olika förutsättningar. Kursens fokus är att synliggöra och problematisera egna socialt och kontextuellt skapade föreställningar och normer.
Innehåll
I kursen behandlas perspektiv på genus, migration och generation med utgångspunkt från hur studentens föreställningar och normer kring dessa kan påverka individen i ett vägledningssammanhang. Dessa perspektiv behandlas och synliggörs normkritiskt såväl teoretiskt som vägledningsmetodiskt. Studenten ska under kursen utveckla sin egen självmedvetenhet bland annat genom att dokumentera sin reflexivitet kring perspektiven. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en professionell utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna redogöra för och problematisera individers skilda förutsättningar vad gäller inträde och etablering i utbildning och arbetsliv ur ett normkritiskt perspektiv
- kunna reflektera kring sina egna normer om arbete och studier samt sina föreställningar om individer i olika kontexter
- kunna utveckla strategier för att arbeta på ett inkluderande sätt med karriärutveckling med individer som har olika förutsättningar och behov.
- visa förmåga att problematisera sina ställningstaganden ur ett normkritiskt perspektiv
- visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, metodikpass och workshops.
Bedömningsformer
Kursen examineras i sin helhet i fem uppgifter: Lärandemål ett examineras genom att studenterna planerar, genomför, deltar vid och analyserar gruppvägledning. Lärandemål två examineras genom en skriftlig analys. Lärandemål tre examineras vid ett seminarium med ett skriftligt underlag i form av en rapport. Lärandemål fyra examineras vid ett seminarium. Lärandemål fem examineras genom en text.Kursen examineras i sin helhet i fem uppgifter: Lärandemål ett examineras genom att studenterna planerar, genomför, deltar vid och analyserar gruppvägledning. Lärandemål två examineras genom en skriftlig analys. Lärandemål tre examineras vid ett seminarium med ett skriftligt underlag i form av en rapport. Lärandemål fyra examineras vid ett seminarium. Lärandemål fem examineras genom en text.
Vid bedömningen beaktas utöver innehållsaspekter god språkbehandling, struktur och presentationsform vid såväl muntliga som skriftliga redovisningar..
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur
Björkman, Lotta & Bromseth, Janne (red.) (2019) Normkritisk pedagogik. Lund: Studentlitteratur. (360 s)
Sawyer, Lena (2006) Att koppla drömmar till verkligheten: SYOkonsulenters syn på etnicitet i övergången från grundskolan till gymnasiet?i SOU 2006:40 (62 s)
SOU2014:6 Män och jämställdhet. (kap 5, 19s) http://www.regeringen.se/content/1/c6/23/39/45/9a43c7a5.pdf
Wikstrand, F & Lindberg, M (2015) Tala om arbetslivet! : ett genusmedvetet och normkritiskt metodmaterial för hela skolan: Stockholm: Skolverket. (102 s)
Zimmerman, F. (2018). Det tillåtande och det begränsande. En studie om pojkars syn på studier och ungdomars normer kring maskulinitet. Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis; 2018. https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/54036 (244 s)
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.