Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2022-08-29

Kursplan med gällandedatum 2022-08-29

Benämning

Ledarskap och förändringsarbete

Engelsk benämning

Leadership and Change Work

Kurskod

SY192G

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för studie- och yrkesvägledarprogrammet

Inrättandedatum

2012-09-07

Fastställandedatum

2022-05-04

Gäller från

2022-08-29

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SY173G Vägledning i omställning och rehabilitering (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningplanen.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i Studie- och yrkesvägledarexamen.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper i ledarskap för att kunna ta aktiv del i förändringsarbete i privat och offentlig verksamhet.

Innehåll

I kursen behandlas olika perspektiv på förändring inom såväl privat som offentlig sektor. Dessutom behandlas olika strategier för att bedriva förändringsarbete och att möta det motstånd som kan komma att artikuleras. Särskild vikt läggs vid olika typer av ledarstilar i relation till olika situationer och sammanhang. I kursen behandlas studie- och yrkesvägledarens deltagande vid förändringsarbeten. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en professionell utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.

Lärandemål

vEfter avslutad kurs ska studenten kunna
  • identifiera centrala förutsättningar för förändringsarbete i privat och offentlig verksamhet
  • beskriva och motivera val av strategier vid förändringsarbete
  • redogöra för och analysera olika typer av ledarskap vid förändringsarbete
  • visa prov på hur studie- och yrkesvägledare kan agera i en ledarroll under ett förändringsarbete
  • visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, grupparbete, pararbete och självstudier, vilka utvecklas utifrån kursens syfte och lärandemål.

Bedömningsformer

En delexamination genomförs på kursens lärplattform genom att studenten i dialog med sina studiekamrater behandlar och problematiserar kursens centrala innehåll och teman.
Den övergripande examinationen genomförs skriftligt och muntligt i form av ett avslutande seminarium. Till grund för detta seminarium ligger studentens studier av ledarskap och förändringsarbeten i organisationer inom privat och offentlig verksamhet.
För betyget väl godkänd krävs att studenten visar att hon/han har ett självständigt analytiskt förhållningssätt till kursens centrala begrepp och tankemodeller. Betygskriterier delges av kursledare vid kursstart.

Kurslitteratur

Abrahamsson, Bengt & Andersen, Jon Aarum. 2005. Organisation: Att beskriva och förstå organisationer. Malmö: Liber. (309 s)
Larsson, Pär & Löwstedt, Jan. 2020. Strategier och förändringsmyter: Ett organiseringsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete. Lund: Studentlitteratur. (295 s)
Matti, Tomas. 2006. Professionella patriarker. Svenska storföretagares ideal, praktik och professionaliseringsprocess 1910-1945. Diss. Uppsala: Uppsala universitet. (valda delar) Hämtat: http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:167807/FULLTEXT01 (2019-06-03)
Patton, Wendy & McMahon, Mary. 2014. Career Development and Systems Theory: Connecting Theory and Practice. Rotterdam: Sense Publishers. (kap 12 ”Career Development Learning in School Systems”, sid 323-344, 22 s) (finns som Ebook genom Libsearch)
Rönnerman, Karin, Edwards-Groves, Christine & Grootenboer, Peter. 2018. Att leda från mitten: Lärare som driver professionell utveckling. Stockholm: Lärarförlaget. (127 s)
Vetenskapliga tidskriftsartiklar tillkommer.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.