Kursplan hösten 2019
Kursplan hösten 2019
Benämning
Ledarskap och förändringsarbete
Engelsk benämning
Leadership and Change Work
Kurskod
SY192G
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2019-06-10
Gäller från
2019-09-02
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SY161G Fördjupningsarbete (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i Studie- och yrkesvägledarexamen.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper i ledarskap för att kunna ta aktiv del i förändringsarbete i privat och offentlig verksamhet.
Innehåll
I kursen behandlas olika perspektiv på förändring inom såväl privat som offentlig sektor. Dessutom behandlas olika strategier för att bedriva förändringsarbete och att möta det motstånd som kan komma att artikuleras. Särskild vikt läggs vid olika typer av ledarstilar i relation till olika situationer och sammanhang. I kursen behandlas studie- och yrkesvägledarens deltagande vid förändringsarbeten. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en personlig utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.
Lärandemål
vEfter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera centrala förutsättningar för förändringsarbete i privat och offentlig verksamhet
- beskriva och motivera val av strategier vid förändringsarbete
- redogöra för och analysera olika typer av ledarskap vid förändringsarbete
- visa prov på hur studie- och yrkesvägledare kan agera i en ledarroll under ett förändringsarbete
- visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, grupparbete, pararbete och självstudier, vilka utvecklas utifrån kursens syfte och lärandemål.
Bedömningsformer
En delexamination genomförs på kursens lärplattform genom att studenten i dialog med sina studiekamrater behandlar och problematiserar kursens centrala innehåll och teman.
Den övergripande examinationen genomförs skriftligt och muntligt i form av ett avslutande seminarium. Till grund för detta seminarium ligger studentens studier av ledarskap och förändringsarbeten i organisationer inom privat och offentlig verksamhet.
För betyget väl godkänd krävs att studenten visar att hon/han har ett självständigt analytiskt förhållningssätt till kursens centrala begrepp och tankemodeller. Betygskriterier delges av kursledare vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Abrahamsson, Bengt & Andersen, Jon Aarum. 2005. Organisation: Att beskriva och förstå organisationer. Malmö: Liber. (309 s)
Larsson, Pär & Löwstedt, Jan. 2014. Strategier och förändringsmyter: Ett organiseringsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete. Lund: Studentlitteratur. (247 s)
Matti, Tomas. 2006. Professionella patriarker. Svenska storföretagares ideal, praktik och professionaliseringsprocess 1910-1945. Diss. Uppsala: Uppsala universitet. (valda delar) Hämtat: http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:167807/FULLTEXT01 (2019-06-03)
Patton, Wendy & McMahon, Mary. 2014. Career Development and Systems Theory: Connecting Theory and Practice. Rotterdam: Sense Publishers. (kap 12 ”Career Development Learning in School Systems”, sid 323-344, 22 s) (finns som Ebook genom Libsearch)
Rönnerman, Karin, Edwards-Groves, Christine & Grootenboer, Peter. 2018. Att leda från mitten: Lärare som driver professionell utveckling. Stockholm: Lärarförlaget. (127 s)
Vetenskapliga tidskriftsartiklar tillkommer.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.