Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Arbetsliv och omvärld
Engelsk benämning
Working life and society
Kurskod
SY170G
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2015-06-16
Gäller från
2015-08-31
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SY161G Fördjupningsarbete (genomgången) eller SY171G Vägledning i ett utvecklings- och lärandeperspektiv (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kurs inom Studie- och yrkesvägledarutbildningen.
Syfte
Kursen syftar till att ge grundläggande teoretiska kunskaper om begrepp som arbetsmarknadsekonomi, arbetsmarknadspolitik arbetsorganisation, samt lärande och kompetensutveckling i arbetslivet. Kursen syftar också till att studenten skall utveckla förmågan att förstå yrken och dess utövande utifrån ett kontextuellt perspektiv.
Innehåll
Kursen fokuserar på moment som behandlar arbetsmarknadsekonomins och arbetsmarknadspolitikens centrala problemställningar och huvudsakliga mål och medel. Här behandlas bland annat förhållandet mellan arbetslöshet och inflation i ett makroekonomiskt perspektiv samt den demografiska strukturens konsekvenser för arbetsutbudsutveckling i Sverige.
Under kursen behandlas arbetets organisering med utgångspunkt i begrepp som arbetsdelning, flexibilitet och arbetets förändring. Utifrån detta diskuteras och analyseras kompetensförsörjning i svenskt arbetsliv ur ett makro- och mikroperspektiv.
En del av kursen är verksamhetsförlagd, och de perspektiv och det innehåll som aktualiseras under denna del relateras till kursens övriga innehåll.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• presentera och diskutera grundläggande arbetsmarknadsekonomiska och arbetsmarknadspolitiska problem och begrepp
• redogöra för relationen mellan arbetsmarknadens funktionssätt, arbetsmarknadspolitik och yrket som studie- och yrkesvägledare.
• använda centrala begrepp och modeller för omvärldsanalyser
• göra en analys av vilken kompetens som krävs för ett yrke och dess utövare.
• göra omvärldsanalyser av yrken och dess utövande med stöd i kursens centrala begrepp.
Arbetsformer
Kursen bygger på föreläsningar, seminarier, workshops och de erfarenheter studenterna gör under en tvåveckors praktik. Föreläsningarna ägnas åt ett flertal områden: omvärldsanalys, arbetsmarknads-ekonomi, arbetsmarknads¬politik, arbetsmarknadens funktionssätt, arbete och arbetslivs¬utveckling, arbete och teknik, arbete och organisation, lärande och kompetens¬utveckling samt begreppet yrke. Seminarierna är två till antalet, dels Omvärldsanalys och arbetsmarknad och dels Rapport arbetsliv och omvärld. Omvärldsanalys och arbetsmarknad baseras på gruppvisa presentationer och diskussionsfrågor, medan Rapport arbetsliv och omvärld baseras på parvisa presentationer av omvärldsanalyser av ett yrke. Workshoparna utgår från en intervju som studenterna gjort med någon eller några som arbetar inom det yrke de valt. Studenternas erfarenheter från praktikperioden används för att vidareutveckla och fördjupa teoretiska kunskaper från föreläsningar och seminarier.
Seminarier och workshops är obligatoriska.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom att studenten:
• fullgör uppgifter vid seminarier och workshops
• författar och presenterar Rapport arbetsliv och omvärld
• genomför föreskriven praktik och praktikuppgifter
Vid betygsbedömningen sammanvägs de olika momenten där särskild vikt läggs vid Rapport arbetsliv och omvärld. För betyget Godkänd (G) krävs att studenten uppfyller samtliga lärandemål. För betyget väl godkänd (VG) krävs utöver vad som krävs för Godkänd att studenten visar på såväl bredd som djup i sina kunskaper gällande kursens lärandemål.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Abrahamsson, K. mfl (red) (2002) Utbildning, kompetens och arbete, Lund: Studentlitteratur.
Arbetsförmedlingen (2015) Arbetsmarknadsutsikterna våren 2015, http://www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Statistik-prognoser/Prognoser.html
Berglund, S. och Schedin, S. (red) (2009) Arbetslivet, Lund: Studentlitteratur.
Eklund, K (2013). Vår ekonomi – en introduktion till samhällsekonomi (kap 5). Lund: Studentlitteratur.
Gillberg, G (2010) Individualiseringens villkor. Unga vuxnas föreställningar om arbete och självförverkligande. Skrifter från institutionen för arbetsvetenskap nr 7, Göteborgs universitet https:gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/21996/1/gupea_2077_21996_1.pdf
Granberg, M., 2010. Lärande i arbetsliv och organisationer. En teori- och litteraturöversikt. Pedagogisk forskning i Uppsala 156: Uppsala universitet. (81 sid) (Boken tillhandahålls via itslearning)
Håkansson, P. (2013) ”Varför är ungdomsarbetslösheten så hög i Sverige?” i Hansson, L. (red.) Fokus på arbetarhistoria. Landskrona: Centrum för arbetarhistoria. (Artikeln tillhandahålls via itslearning.)
Kock, H. (red) 2014. Lärande i arbetslivet. Möjligheter och utmaningar. En vänbok till Per-Erik Ellström. Institutionen for beteendevetenskap och lärande, Linköpings universitet www.liu.se/helix (Boken tillhandahålls via itslearning)
Lundh, C (2010). Spelets regler. Institutioner och lönebildning på den svenska arbetsmarknaden 1850-2010, Lund: Studentlitteratur.
SOU 2008:69. Välja rätt och välja fritt. Drivkrafter för rationella utbildningsval. Långtidsutredningen 2008, bilaga 8. Finansdepartementet. http://www.regeringen.se/contentassets/7ed42cb5b1ca44f38eec986c899ec282/valja-fritt-och-valja-ratt---drivkrafter-for-rationella-utbildningsval-sou-200869 (Utredningen tillhandahålls via itslearning)
Sultana, R.G., 2013. Career management skills: Assessing for learning. Australian Journal of Career Development, 22(2), pp. 82-90. (9 sid) (Artikeln tillhandahålls via itslearning)
Ulfsdotter Eriksson, Y (2012) Yrke, Stockholm: Liber AB.
Wolbers Marten H J (2007). Patterns of Labour Market Entry: A Comparative Perspective on School-to-Work Transitions in 11 European Countries in Acta Sociologica, Vol. 50, No. 3, pp. 189-210
Ytterligare litteratur kan tillkomma enligt lärares anvisningar.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.