Kursplan hösten 2025
Kursplan hösten 2025
Benämning
Fördjupningsarbete
Engelsk benämning
Thesis
Kurskod
SY161G
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Inrättandedatum
2009-03-13
Fastställandedatum
2022-05-25
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SY151G Forskningsmetodik och forskningsöversikt (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kurs inom studie- och yrkesvägledarprogrammet.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska kunna genomföra ett grundläggande vetenskapligt arbete som bygger på för yrkesrollen relevanta kunskaper. Den ska främja studenternas förmåga att tillvarata och systematisera egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat.
Innehåll
Under denna kurs skall den studerande fördjupa sig inom något område som har anknytning till studie- och yrkesvägledning. Fördjupningen skall bygga på de kunskaper som den studerande inhämtat under tidigare kurser i utbildningen och skall ha anknytning till den framtida yrkesrollen som studie- och yrkesvägledare. Fördjupningen görs i form av ett projektarbete inom ett område som bestäms i samråd med handledare. Arbetet genomförs i grupper om tre studenter. Genomförandet av detta projekt utgör en tillämpning av de metoder som studerats tidigare i utbildningen och dokumenteras skriftligt. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en professionell utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursens mål och innehåll.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- formulera ett enklare vetenskapligt problem med relevans för studie- och yrkesvägledningens område
- redogöra för viss tidigare forskning och studier inom valt problemområde
- beskriva ett lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt samt redovisa forskningsetiska överväganden
- analysera och diskutera insamlat material utifrån vetenskapliga principer
- presentera sitt fördjupningsarbete i en vetenskaplig text som är klart disponerad, formellt korrekt och språkligt godtagbar
- diskutera och försvara sitt fördjupningsarbete samt opponera på ett annat fördjupningsarbete
- visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av främst handledarseminarier och uppsatseminarier. Arbetet under kursen bedrivs huvudsakligen självständigt med stöd av utsedd handledare.
Bedömningsformer
Ett skriftligt fördjupningsarbete redovisas offentligt och diskuteras vid ett seminarium med utsedd opponent. Betygskriterier delges av kursansvarig vid kursstart.
Kurslitteratur
För fördjupningsarbetet relevant litteratur som anges i särskild referensförteckning.
Bilaga till kursplan:
Malmö universitets perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Studenterna uppmanas vid kursstarten att i sina examensarbeten beakta Malmö universitets tre perspektivområden.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Handledningen är begränsad till den termin som studenten är förstagångsregistrerad på kursen, fram till första omexaminationstillfället.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.